برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی برای رفلاکس معده

رژیم غذایی برای رفلاکس معده

اخیراً رفلاکس معده یکی از بیماری‌های شایعی است که در نتیجه  تغذیه اشتباه بسیار رایج شده است. حملاتی که با سوزش سر دل شروع می‌شوند می‌توانند به مرور زمان با درد در قفسه سینه شدیدتر شوند. برای جلوگیری از این موارد، تنظیم تغذیه، اتخاذ رژیم غذایی برای رفلاکس معده و تغییر برخی عادات مهم است.

زیرا معده حساس‌ترین عضو بدن است و درمان معده تنها با دارو امکان‌پذیر نیست. رژیم غذایی برای رفلاکس معده به جلوگیری از برگشت اسید معده به مری کمک می‌کند و ناراحتی در مری ناشی از بیماری ریفلاکس معده را کاهش می‌دهد. این رژیم شامل کاهش غذاهای اسیدی و سرخ شده و افزایش غذاهای قلیایی و فیبری است.

رژیم غذایی برای رفلاکس معده

رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس به معنای برگشت غذای مصرف شده و جابه‌جایی ترشحات معده متشکل از اسید و مخاط به مری یا دهان است که با طعم تلخ و حس آمدن غذا به دهان ظاهر می‌شود. این مسئله یکی از شایع‌ترین بیماری‌های امروزه به دلیل تغییر در عادات غذایی است. بیماری رفلاکس معده ممکن است باعث شکایت‌هایی مانند درد قفسه سینه به دلیل اسپاسم شود که پس از تحریک ایجاد می‌شود.

همچنین می‌تواند با بیماری‌های قلبی اشتباه گرفته شود، به خصوص به دلیل درد قفسه سینه. علاوه بر این  شکایاتی مانند گرفتگی صدا، سرفه خشک، بلع دردناک یا مشکل در بلع یا سکسکه نیز ایجاد می‌کند.

 نوشیدنی‌های اسیدی، استعمال دخانیات، نوشیدن الکل و مصرف مواد غذایی غیر ارگانیک در ایجاد بیماری ریفلاکس مؤثر است. بیماری ریفلاکس باید به صورت برنامه‌ریزی‌شده درمان شود. برای کاهش بیماری ریفلاکس که باعث درد و بی‌خوابی در شب می‌شود، رژیم غذایی رفلاکس توصیه میشود. با این حال، در موارد شدید، مداخله جراحی ممکن است توسط پزشک انجام شود.

همچنین بخوانید: زخم معده: علائم، علت، درمان آن!

رژیم غذایی برای رفلاکس معده

در رژیم غذایی برای رفلاکس معده، باید به زمان وعده‌های غذایی توجه ویژه‌ای داشت. در حالی که غذاهایی که در صبح و ظهر مصرف می‌شوند بیشتر هضم می‌شوند، تحمل آن در شب بسیار کمتر است. علاوه بر این، در بیانیه منتشر شده توسط انجمن گوارش آمریکا، آمده است که مصرف غذا در عرض 3 ساعت قبل از خواب علائم ریفلاکس را به حداکثر می‌رساند. به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف غذاهای انتخابی شبانه سه ساعت قبل از خواب کامل شود.

موضوع مهم دیگر این است که بیمار رفلاکس معده پس از تعیین مواد غذایی مناسب برای جدول رژیم، یک برنامه روزانه را ایجاد کند. انتخاب غذاهای آب پز و غذاهایی که به راحتی هضم می‌شوند، فرایند را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این؛ سیستم ایمنی بدن و تولید مواد هورمونی و شیمیایی به طور مستقیم بر سطح اسید تأثیر می‌گذارد. یک متخصص ممکن است توصیه کند که فردی که بیش از حد در معرض استرس است، مکمل‌های غذایی مصرف کند که سطح سروتونین، دوپامین و ملاتونین را در حمایت از رژیم رفلاکس متعادل می‌کند.

برای ایجاد رفلاکس، معده باید پر باشد. داشتن معده دائماً پر به معنای رنج‌بردن از سوزش سر دل و درد گازگرفتن در طول روز است. هدف از رژیم رفلاکس برنامه‌ریزی وعده‌ها و وعده‌های غذایی بدون خستگی معده یا ایجاد رفلاکس است. این رژیم به تسکین و از بین بردن علائم رفلاکس کمک می‌کند. به طور کلی، رژیم رفلاکس نباید شامل غذاهای سرخ شده، نوشیدنی‌های اسیدی، غذاهای چرب و رب گوجه‌فرنگی، نوشیدنی‌های غنی از کافئین و ادویه‌ها باشد.

رژیم غذایی برای رفلاکس معده

رژیم رفلاکس (GERD) چیست؟

رژیم رفلاکس که رژیم گرد نیز نامیده می‌شود، برای ایجاد یک برنامه غذایی است که معده را خسته نکند تا از خروج اسید معده به مری ناشی از بیماری ریفلاکس جلوگیری کند.  هدف رژیم گرد پرهیز از فست‌فودها و غذاهای فراوری شده، سیگار، الکل و غذاهای غیر ارگانیک به ویژه غذاهای اسیدی و سرخ شده است. رژیم رفلاکس که به عنوان رژیم غذایی گرد نیز شناخته می‌شود، شامل یک لیست رژیم غذایی حاوی غذاهای قلیایی و پر فیبر است.

غذاهایی که بیماران رفلاکس باید از آنها اجتناب کنند

  • غذاهای بیش از حد چرب، سرخ شده یا بریان، کله‌پاچه، سوجوک، سوسیس و کالباس و غیره.
  • کرفس، کلم، گل‌کلم، نارنگی، گریپ‌فروت، لیمو، پرتقال، زردآلو می‌توانند حساسیت را افزایش دهند. خود را در این مورد رصد کنید.
  • حبوبات خشک (نخود، عدس، لوبیا) ممکن است حساسیت را افزایش دهند، به صورت کنترل شده مصرف شوند.
  • قهوه، چای، نوشابه‌های گازدار، شکلات.
  • غذاهای حاوی ادویه تند، ترشی، سرکه، پیاز، سیر، نمک لیمو، آبگوشت.
  • غذاهای مناسب برای معده برای بیماران مبتلا به ریفلاکس
  • غذاهای کم‌چرب و کم ادویه
  • غذاهای پر فیبر مانند بلغور جو دوسر، سیب‌زمینی، کلم بروکلی
  • غذاهای قلیایی مانند موز، خربزه، گل‌کلم و فندق
  • سبزیجات و میوه‌هایی با محتوای آب بالا
  • زنجبیل
  • غذاهایی که پروتئین بدون چربی را تأمین می‌کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای که بیماران رفلاکس باید به آنها توجه کنند:

  • مراقب باشید که رژیم غذایی پر پروتئین و کم‌چربی را دنبال کنید.
  • سیگارکشیدن را از زندگی خود حذف کنید؛ زیرا فشار اسفنکتر تحتانی مری را کاهش می‌دهد.
  • غذاهایی مانند چای تیره، قهوه، شکلات، سیر، پیاز و نعناع می‌توانند باعث رفلاکس شوند، مراقب باشید.
  • مراقب باشید که وعده‌های غذایی کوچک و مکرر بخورید و از خوردن یکباره زیاد یا گرسنه ماندن طولانی خودداری کنید.
  • مصرف مایعات را هنگام غذاخوردن کاهش دهید، مصرف مایعات را بین وعده‌های غذایی جابه‌جا کنید
  • غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد مصرف نکنید
  • از مصرف غذاهای چرب مانند خامه، خامه، سس مایونز، کره و مارگارین خودداری کنید.
  • مصرف ادویه‌های گرم، نوشابه‌های گازدار، گوجه‌فرنگی، مرکبات، الکل و غذاهای حاوی کافئین را به حداقل برسانید.
  • حداقل 2 تا 3 ساعت بعد از غذا هرگز دراز نکشید یا در حالت دراز کشیدن قرار نگیرید.
  • با 15 سانتی متر بالا بردن سر تخت می‌توانید موقعیت مناسبی به دست آورید.
  • از کمربندهای تنگ یا کرست‌های تنگ‌کننده و لباس‌های مشابه خودداری کنید.

هوای بلعیده شده در حین جویدن آدامس می‌تواند باعث آروغ و رفلاکس بیشتر شود، اما از طرف دیگر، همچنین مشخص است که جویدن آدامس با افزایش میزان بزاق می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد، می‌توانید خود را در این زمینه مشاهده کنید.

مکمل‌های غذایی که بیماران رفلاکس باید به آنها توجه کنند:

در حین بررسی برنامه رژیم غذایی گور، وعده‌های غذایی مکرر و کوچک سالم‌تر در نظر گرفته شد. ملاک اصلی رژیم غذایی گرد، خوردن 3-4 وعده‌غذایی بدون پر کردن کامل معده است. علاوه بر این، یکی از توصیه‌های اساسی این است که 2 تا 3 ساعت قبل از خواب، غذا به جز آب مصرف نکنید.

بنابراین، فردی که از شدت تغذیه‌ای که فشار داخلی شکم را افزایش می‌دهد دوری می‌کند، ممکن است به ندرت شکایت های ریفلاکس را تجربه کند. به خصوص وقتی صحبت از بیماری ریفلاکس معده به مری می‌شود، فرآیندی رخ می‌دهد که به بیماران چاق مربوط می‌شود. برای اینکه این بیماران با فشار داخلی شکمی بالا به سرعت وزن کم کنند، یک برنامه رژیم غذایی سنگین دنبال می‌شود و منطقه حمایتی برای رژیم رفلاکس ایجاد می‌شود.

رژیم برای رفلاکس معده

اهمیت صبحانه در رژیم رفلاکس معده

مهم‌ترین وعده‌غذایی در رفلاکس صبحانه است. صبحانه باید 1 ساعت پس از بیدار شدن از خواب میل شود. از آنجایی که ترشح معده در ساعات صبح زیاد است، باید غذاهای کم نمک، سبک، کم‌چرب یا بدون چربی که معده شما را راحت می‌کند ترجیح داده شود. شیرینی ها را نباید برای صبحانه مصرف کرد. به عنوان مثال منوی زیر یک گزینه مناشب برای کسانی که رفلاکس معده دارند:

  • تخم مرغ آب پز 1 عدد
  • 1 تکه پنیر کم‌چرب
  • ½ آووکادو
  • 1 تکه نان سبوس دار
  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • سبزیجات

چگونه رفلاکس را درمان کنیم؟

اولین قدم در درمان رفلاکس تغییر سبک زندگی فرد است. مثلاً؛ لازم است بعد از صرف غذا مستقیماً دراز نکشید و در فواصل منظم وعده‌های غذایی کوچک مصرف کنید و از نوشیدنی‌های گازدار و الکلی خودداری کنید. برخی از داروها، مانند آنتی‌اسیدها و آنهایی که به عملکرد صحیح مری و معده کمک می‌کنند، ممکن است طبق توصیه یک متخصص، به صورت کنترل شده مورد استفاده قرار گیرند.

جراحی در درمان رفلاکس: اگر بیماری ریفلاکس به دلیل یک مشکل آناتومیک مانند فتق هیاتال زمانی که فرد سبک زندگی خود را تغییر می‌دهد یا زمانی که داروهای ریفلاکس اثر خود را نشان نمی‌دهند، رخ دهد، می‌توان در این مرحله از درمان جراحی استفاده کرد. اگر بعد از درمان طولانی مدت در جوانان نتیجه‌ای حاصل نشد، ممکن است جراحی رفلاکس در نظر گرفته شود.

چه چیزی رفلاکس معده را بدتر می‌کند؟

در برخی موارد، بیماری ریفلاکس به دلیل شل‌شدن عضله اسفنکتر واقع در قسمت تحتانی شکم ایجاد می‌شود. در برخی موارد، ناحیه حرکتی مری محدود است و نمی‌تواند خود را به اندازه کافی تمیز کند؛ بنابراین اسید معده برای مدت طولانی‌تری با غشای مخاطی تعامل دارد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

مطالب مرتبط