برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رایس کیک

فواید رایس کیک و ارزش غذایی آن

رایس کیک یا کیک برنجی یک خوراکی بسیار شناخته شده در میان کسانی است که حداقل یک بار در زندگی خود رژیم غذایی کم کالری را برای کاهش وزن اتخاذ کرده‌اند. در واقع، غیر معمول نیست که رایس کیک به عنوان جایگزینی برای نان یا به عنوان یک میان وعده سبک در رژیم غذایی گنجانده شوند. در این بخش همراه ما باشید تا با فواید رایس کیک و ارزش غذایی آن آشنا شوید.

رایس کیک چیست؟

کیک برنجی به عنوان یک غذای کم کالری و همه کاره در نظر گرفته می‌شود که باید در هر زمانی از روز مصرف شود تا گرسنگی را بدون احساس سنگینی بیش از حد از بین ببرد. رایس کیک محصول غذایی است که از برنج پف کرده تهیه می‌شود. با شکل نازک و دایره‌ای، از مخلوطی بر پایه برنج پف کرده، چسب خوراکی و نمک ساخته می‌شوند که سپس شکل داده و خشک می‌شود. 

کالری رایس کیک 

امروزه فرمت‌ها و طعم‌های مختلفی وجود دارد که کم و بیش با مواد دیگری مانند غلات کامل و دانه‌های مخلوط غنی شده است، اما کیک‌های برنجی کلاسیک قطری در حدود ۱۰ سانتی‌متر و وزنی در حدود ۱۰ گرم دارند. این بدان معنی بود که آن‌ها جایگزین مناسب‌تری برای نان، کراکر و سوخاری شدند، زیرا سبک‌تر و همه کاره‌تر بودند. به همین دلیل اغلب در رژیم غذایی کودکان و کسانی که باید از مصرف غذا‌های نشاسته‌ای خودداری کنند گنجانده می‌شود. با این حال، همانطور که گفته شد، این غذا واقعاً کم کالری نیست. کیک برنجی تقریباً ۴۰۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم محصول یا تقریباً ۴۰ کیلو کالری در هر قطعه دارد.

فواید رایس کیک

کالری موجود در کیک برنجی عمدتاً از کربوهیدرات‌ها می‌آید، در حالی که مقادیر لیپید‌ها و پروتئین‌ها کم است. در ترکیب غالب آن، کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای را می‌یابیم که از نشاسته برنج می‌آیند. کیک برنج حاوی کلسترول نیست و مقدار مناسبی از فیبر و املاح معدنی مانند فسفر ،  پتاسیم ، آهن،  کلسیم و روی را فراهم می‌کند.  آن‌ها همچنین منبع خوبی از ویتأمین ها مانند نیاسین، فولات و ویتأمین E هستند. بیایید ارزش غذایی رایس کیک در هر ۱۰۰ گرم محصول را ببینیم:

  • کالری: 392.0 کیلو کالری
  • آب: 5.8 گرم

  • پروتئین: 7.1 گرم

  • اسیدهای چرب: 4.0 گرم

  • کربوهیدرات: 81.1 گرم

  • شکر: 0.9 گرم

  • فیبر: 4.2 گرم

  • سدیم: 71.0 میلی گرم

  • پتاسیم: 428.0 میلی گرم

  • آهن: 1.5 میلی گرم

  • کلسیم: 11.0 میلی گرم

  • فسفر: 360.0 میلی گرم

  • روی: 3.0 میلی گرم

  • تیامین: 0.06 میلی گرم

  • ریبوفلاوین: 0.16 میلی گرم

  • نیاسین: 7.81 میلی گرم

  • ویتامین E : 1.24 میلی گرم

کیک برنجی چاق می‌کند؟

بر اساس ارزش‌های تغذیه‌ای که به تازگی تجزیه و تحلیل شد، گفتن اینکه کیک برنج شما را چاق می‌کند بیش از حد است. در واقع، مانند هر ماده غذایی، کالری دریافتی به مقدار غذای مصرفی بستگی دارد.
در یک رژیم غذایی با کالری معمولی ۲۰۰۰ کالری در روز، مصرف ۲۰ یا ۳۰ گرم کیک برنجی تقریباً ۸۰-۱۱۵ کیلو کالری را فراهم می‌کند. دومی که عمدتاً از کربوهیدرات‌ها به دست می‌آید، اگر به عنوان میان وعده یا به عنوان همراه با وعده‌های غذایی اصلی معرفی شوند، ‌ایده‌آل هستند.

مشکل زمانی ایجاد می‌شود که شما خود را متقاعد کنید که کیک برنج سبک است و بنابراین می‌توان آن را به مقدار مصرف کرد. مخصوصاً برای افرادی که با هدف کاهش وزن از رژیم غذایی کم کالری پیروی می‌کنند، چگالی کالری بیسکویت‌ها به دلیل قدرت سیر کنندگی کم، آن‌ها را به غذایی قابل سوء استفاده تبدیل نمی‌کند.

همچنین بخوانید: میان وعده رژیمی چیست و توصیه های لاغری

موارد منع مصرف و خطرات احتمالی رایس کیک

در مورد خطرات و موارد منع مصرف مرتبط با مصرف کیک برنجی، خوب است بدانید که اگرچه آن‌ها فاقد قند‌های ساده هستند، اما مصرف آن‌ها باعث افزایش سطح گلیسمی در بدن می‌شود.

در واقع، این ماده غذایی با شاخص گلیسمی پایین نیست، بنابراین کیک برنجی برای افراد دارای اضافه وزن و افرادی که از دیابت و هیپرتری گلیسیریدمی رنج می‌برند، چندان مناسب نیست.
میان موارد منع مصرف کیک برنجی، ما همچنین به خطر تشکیل گاز در دستگاه گوارش اشاره می‌کنیم که در برخی افراد می‌تواند باعث تورم شکم آزار دهنده شود.

علاوه بر این، مصرف کم آب از تأثیر فیبر‌های موجود در کیک برنج بر حرکت روده جلوگیری می‌کند و در افراد مبتلا به یبوست مشکلاتی ایجاد می‌کند.

حتی کسانی که از بیماری سلیاک رنج می‌برند ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند. در واقع، اگرچه آن‌ها یک غذای مبتنی بر برنج (به طور طبیعی بدون گلوتن) هستند، اما برخی از کیک‌های برنجی با انواع برنج گلوتین تولید می‌شوند.
بنابراین توصیه این است که همیشه برچسب را در زمان خرید به دقت بخوانید تا از خطرات ناشی از عدم تحمل غذایی احتمالی جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید: میان وعده بدنسازی سرشار از پروتئین

کلام  آخر

اگر رایس کیک در حد اعتدال مصرف شوند، منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها و جایگزین‌های عالی برای نان حتی در یک رژیم غذایی کم کالری هستند. برعکس، همانطور که در مورد بیشتر غذا‌ها اتفاق می‌افتد، کیک برنجی نیز اگر بیش از حد مصرف شود، شما را چاق می‌کند.

هر کسی که نمی‌داند چند کیک برنجی می‌توانید در روز بخورید، باید بداند که ۳-۴ کیک برنجی بهترین وعده غذایی است که حداکثر ۲ بار در هفته مصرف شود. برای بقیه، مگر اینکه نیاز‌های غذایی خاصی وجود داشته باشد، توصیه می‌شود منابع کربوهیدرات را در طول هفته تغییر دهید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط