برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چاقی ژنوئیدی

چاقی ژنوئیدی چیست؟

چاقی ژنوئیدی و آندروید برای اولین‌بار در حدود سال 1940 توسط یک پزشک فرانسوی به نام ژان واگ تعریف شد. او مطالعه‌ای انجام داده بود که اثرات منفی ناشی از چاقی را با محل چربی بدن مرتبط می‌کرد. در این بخش از اندام برتر، به معرفی کامل چاقی ژنوئیدی می‌پردازیم و به طور کامل آن را بررسی می‌کنیم.

چاقی ژنوئیدی

چاقی ژنوئیدی چیست؟

چاقی ژنوئیدی، چاقی گلابی یا زیرجلدی نامیده می‌شود، زیرا چربی بدن عمدتاً در نواحی تحتانی بدن مانند قسمت تحتانی شکم، باسن، قسمت استخوان ران و پشت بازو‌ها رسوب می‌کند. 

بافت چربی انباشته شده بیش از همه از نوع زیرجلدی است، بنابراین حرکت آن دشوارتر و کاهش آن دشوارتر است؛ بنابراین چربی سطحی در این نوع چاقی بیشتر از چربی عمیق خواهد بود. علاوه بر این، نوع ژنوئیدی با اختلال در سوزاندن چربی همراه است.

این نوع چاقی با خطر کمتر بیماری‌های مزمن همراه است. البته چاقی ژنوئیدی معمولاً با برخی مشکلات گردش خون، به ویژه در سطح مویرگ‌ها و سیستم‌های وریدی و لنفاوی همراه است. این اغلب منجر به افزایش استعداد ابتلا به سلولیت می‌شود.

افرادی که بیشتر تحت تأثیر این چاقی قرار می‌گیرند، زنان هستند اما مواردی از مردان نیز وجود دارد که این نوع تجمع چربی بدن را تجربه می‌کنند.

چربی توزیع شده در بدن ما از دو جزء تشکیل شده است:

  1. چربی ضروری
  2. چربی ذخیره

در مورد اول این چربی است که بخشی از غشای سلولی و همچنین بافت مغز، غلاف عصبی و مغز استخوان می‌شود. بخشی از این چربی اندام‌ها را احاطه می‌کند و عملکرد محافظتی و عایق حرارتی را انجام می‌دهد. این چربی در مردان حدود 3 تا 4 درصد وزن بدن است، در حالی که در زنان بیشتر از 10 تا 12 درصد است. دلیل این مقدار بیشتر این است که زنان دارای چربی مخصوص جنسی هستند که در فعالسازی استروژن نقش دارد. بنابراین برای حفظ تعادل هورمونی و برای چرخه قاعدگی مهم است.

از طرف دیگر، چربی ذخیره شده، ذخیره انرژی بدن است و در سلول‌ها، یعنی سلول‌های چربی، هم به صورت چربی زیرجلدی و هم به عنوان چربی احشایی، یعنی در اندام‌ها انباشته می‌شود.

رژیم چاقی ژنوئیدی یا چاقی گلابی شکل

عوامل مؤثر بر ایجاد چاقی ژنوئیدی

اول اینکه توزیع متفاوت چربی بدن یک عامل ژنتیکی و ارثی است. علاوه بر این، این توزیع متفاوت به عوامل هورمونی نیز بستگی دارد. تستوسترون، هورمونی که در مردان دارای سطوح بالایی است، به رسوب احشایی چربی بدن و به ویژه در نواحی معمولی چاقی اندرویدی کمک می‌کند.

از سوی دیگر، استروژن‌ها مانند چاقی ژنوئیدی، از رسوب چربی در باسن، ران‌ها و عضلات سه سر بازو حمایت می‌کنند. در واقع، در زنان، از آنجایی که سطح استروژن بالاتر است، اغلب تجمع چربی در بدن از این نوع وجود دارد. با این حال، زمانی که دوره یائسگی فرا می‌رسد، سطح استروژن کاهش می‌یابد و چربی بدن بیشتر در شکم انباشته می‌شود، که باعث بروز چاقی اندرویدی می‌شود و در نتیجه خطر آسیب‌شناسی‌های مزمن مرتبط با آن را افزایش می‌دهد.

چگونه چربی را در چاقی ژنوئیدی کاهش دهیم؟

ما اغلب فکر می‌کنیم که می‌توانیم تقریباً از طریق ورزش‌های خاص یا یک رژیم غذایی خاص، از دست دادن چربی بدن را هدایت کنیم، که منجر به از دست دادن چربی در جایی که می‌خواهیم می‌شود. متأسفانه، این اثرات، که اغلب وعده داده شده است، قابل دستیابی نیستند. در واقع، بدن تمایل دارد از تمام چربی‌های بدن صرف نظر از محل آن استفاده کند. با این حال، عوامل ژنتیکی و هورمونی وجود دارد که باعث تجمع بیشتر و استفاده بیشتر از چربی در مناطق خاص می‌شود.

رژیم غذایی برای چاقی ژنوئیدی

یک رژیم غذایی سالم و صحیح و همچنین فعالیت بدنی باید با هدف از بین رفتن تمام چربی‌های اضافی انجام شود، تا منجر به کاهش حتی مناطقی شود که بیشتر در آن انباشته شده است.

برخی از رویکرد‌های غذایی پیشنهادی برای کاهش چربی در چاقی ژنوئیدی بر اساس تعدیل اثرات هورمونی بر متابولیسم و استفاده از لیپید‌ها است. با توجه به اینکه GH، هورمون رشد، دارای اثر لیپولیتیک و آنابولیک است، می‌توان آن را با هیپوگلیسمی تحریک کرد که به ترشح آن کمک می‌کند. این ترشح در شب بیشتر است. در نتیجه، یک استراتژی که اغلب استفاده می‌شود، محدود کردن یا حذف کربوهیدرات‌ها در شام، تهیه یک وعده غذایی با پروتئین و چربی است.

همه کارشناسان با این استراتژی موافق نیستند. در برخی موارد، در واقع، تمایل به استفاده از رژیم‌های غذایی چرخه‌ای وجود داردیعنی در ساعات خاصی از روز یا روز‌های خاصی از هفته مقدار کربوهیدرات‌ها را افزایش می‌دهند، در عوض در بقیه زمان‌ها کاهش می‌دهند. این امر باعث ایجاد یک مازاد متابولیک می‌شود که به کاهش وزن کمک می‌کند حتی در افرادی که به دست آوردن نتایج دشوارتر است.

سایر استراتژی‌های غذایی مفید برای چاقی ژنوئیدی، آن‌هایی هستند که هدف آن عدم تمرکز بیش از حد کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در یک وعده غذایی است، ترجیح دادن وعده‌های غذایی با چربی کمتر و کربوهیدرات بیشتر و وعده‌های غذایی مبتنی بر استراتژی مخالف.

ورزش فراموش نشود!

برای کاهش وزن در چاقی ژنوئیدی، تمرینات ورزشی نقش مهمی ایفا می‌کند، زیرا حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و بدیهی است که کالری می‌سوزاند. توصیه‌شده‌ترین نوع فعالیت بدنی معمولاً مربوط به ورزشگاه است، که در آن می‌توان فعالیت‌های شخصی‌سازی شده با هدف کاهش وزن انجام داد. در حالت‌ایده‌آل، فعالیت‌های هوازی و قدرتی، چه در قسمت پایین و چه در بالاتنه، باید شامل شود. تمرین‌ایده‌آل به وضوح با کمک یک حرفه‌ای برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند جلسات تمرین بدنی را شخصی‌سازی کند.

چاقی ژنوئید در کدام جنسیت شایع است؟!

چاقی ژنوئید در زنان شایع بوده و کاملا مربوط به وجود هورمون استروژن (هورمون زنانه) است و از زمان بلوغ شروع شده که باعث می‌شود چربی عمدتا در ناحیه ران‌ها و نشیمنگاه تجمع پیدا کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط