برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
پروتئین وی

پروتئین وی : انواع، کاربرد، میزان مصرف و عوارض آن

در فرایند تهیه پنیر، شیر به دو نوع پروتئین تقسیم می‌شود: کازئین (80٪) و وی (20٪). پس از ایجاد  پنیر، پروتئین Whey که در بخش مایع (آب پنیر) باقی‌مانده است، به عنوان پسماند بدست می‌آید. اما به دلیل محتوای تغذیه‌ای خود، این پسماند به یک کالای با ارزش تبدیل شده است. پروتئین Whey در فرآیند تولید پنیر از آن جدا می‌شود و سپس از طریق چند مرحله پردازش به پودر پروتئین Whey تبدیل می‌شود که معمولاً در شیک‌ها، جایگزین‌های وعده غذایی و ویفر‌های پروتئینی استفاده می‌شود. به‌ طور کلی، معمولا پودر پروتئین Whey با طعم مصرف می‌شود؛ زیرا طعم آن به تنهایی خوشایند نیست. پودرهای با طعم شکلات، وانیل و توت فرنگی محبوب هستند. سه نوع اصلی پروتئین Whey عبارت‌اند از: پروتئین وی تمرکزشده (WPC)، پروتئین وی ایزوله (WPI) و پروتئین وی هیدرولیزه (WPH). ما در این مقاله از مهر درمان به بررسی هر کدام به‌صورت جداگانه می‌پردازیم.

پروتئین وی

پروتئین وی چیست؟

پودر پروتئین Whey یک نوع مکمل غذایی است که از پروتئین‌های حاصل از پروسه تولید پنیر به دست می‌آید. این پودر در انواع مختلفی مانند پودر پروتئین وی کنسانتره (Whey Protein Concentrate)، پودر پروتئین وی ایزوله (Whey Protein Isolate) و پودر پروتئین وی هیدرولیزه (Whey Protein Hydrolysate) در دسترس است. پودر پروتئین Whey معمولاً در شیک‌ها، جایگزین وعده‌های غذایی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. این پودر باعث افزایش مصرف پروتئین در بدن می‌شود و برای ورزشکاران، بدنسازان و افرادی که بهبود عضلانی، قدرت و ترمیم عضلات پس از تمرینات ورزشی را هدف دارند، بسیار مفید است.

بیشتر مطالعه کنید: شیک پروتئینی چیست؟

مصرف پودر پروتئین Whey باید با توجه به نیازها و هدف‌های شخصی ورزشکار و توصیه‌های متخصصین تغذیه انجام شود. همچنین، قبل از شروع مصرف هر گونه مکمل غذایی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

انواع پروتئین Whey

همانطور که پیش‌تر گفته شد، انواع مختلفی از پروتئین Whey وجود دارد. در ادامه به بررسی انواع پروتئین Whey پرداخته‌ایم. آن‌ها عبارت‌اند از:

پروتئین وی ایزوله

پروتئین Whey ایزوله برای حذف کلیه چربی‌ها و لاکتوزها به‌صورت دقیق‌تری فرآوری می‌شود. معمولاً WPI حاوی حداقل 90٪ پروتئین است.

پروتئین وی هیدرولیزه

پروتئین Whey هیدرولیزه نوعی پروتئین Whey است که به ‌سرعت بیشتری نسبت به سایر انواع پروتئین‌های Whey جذب می‌شود. وی هیدرولیزه باعث افزایش 28-43 درصدی سطح انسولین نسبت به وی ایزوله می‌شود.

پروتئین وی تمرکزشده

پروتئین Whey تمرکزشده شامل چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها است. غلظت پروتئین به میزان پروتئین موجود در WPC مربوط است. غلظت پایین‌تر تمرکزها معمولاً شامل 30 درصد پروتئین هستند، در حالی که تمرکزهای با کیفیت بالاتر می‌توانند تا 90 درصد پروتئین داشته باشند.

پروتئین وی

چه کسانی باید مکمل پروتئین Whey مصرف کنند؟

اگر شما یک ورزشکار هستید که قصد دارید عضلات خود را افزایش دهید یا کمبود‌های تغذیه‌ای را جبران کنید. با این حال، بیشتر مردم به اندازه کافی پروتئین را از رژیم غذایی خود تأمین می‌کنند و نیازی به مکمل‌ها ندارند.

بیشتر مطالعه کنید: رژیم پروتئین 14 روزه

چه کسانی نباید مکمل پروتئین وی مصرف کنند؟

مکمل پروتئین Whey نباید توسط افرادی که دارای آلرژی یا ناتوانی در مصرف شیر هستند، مصرف شود. این مکمل می‌تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. تحقیقات کافی درباره تأثیر آن بر زنان باردار انجام نشده است. با این حال، اگر شما باردار یا شیرده هستید، توصیه می‌شود از مصرف مکمل پروتئین Whey خودداری کنید. قبل از مصرف هر نوع پودر پروتئین، در صورت داشتن بیماری کلیه به پزشک خود مراجعه کنید.

زمان‌های مناسب برای مصرف مکمل پروتئین Whey چه زمان‌هایی هستند؟

مکمل پروتئین Whey می‌تواند به عنوان مکمل قبل یا بعد از تمرینات ورزشی، صبح همراه با صبحانه یا در شب قبل از خواب مصرف شود. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که مکمل پروتئین Whey را 30-45 دقیقه قبل از تمرینات ورزشی خود (وعده قبل از تمرین) یا در 30 دقیقه پس از تمرینات ورزشی خود (وعده پس از تمرین) مصرف کنند.

میزان مصرف پروتئین وی که توسط متخصصان توصیه می‌شود

میزان پروتئینی که برای رشد عضلانی نیاز دارید، بستگی به تمرینات ورزشی شما دارد. مقدار پروتئینی که برای رشد عضلانی در افرادی که به طور متوسط تمرین می‌کنند (سه بار یا کمتر در هفته)، 2.2 گرم در هر کیلوگرم وزن بدن است. براساس این توصیه، مقدار پروتئینی که برای رشد عضلانی در یک فرد ۴۵ کیلوگرمی لازم است، 200 گرم در روز است. اگر شما به طور متوسط فعالیت می‌کنید، ممکن است نیازی به مقدار کمی پروتئین (تا 1.6 گرم در هر کیلوگرم وزن بدن) داشته باشید. اگر شما فقط سه بار در هفته یا کمتر ورزش می‌کنید، می‌بایست با مقدار کمتری پروتئین شروع کنید.

مکمل پروتئین Whey سبب می‌شود تا برای افراد فعال به دست آوردن هدف پروتئین بالا آسان‌تر شود. نوشیدن یک شیک ترکیب شده با دو قاشق پودر پروتئین Whey بلافاصله پس از تمرینات ورزشی، نه تنها 25 گرم پروتئین را ارائه می‌دهد، بلکه اسیدهای آمینه موجود در پروتئین Whey نیز به سرعت به عضله می‌روند و در بازیابی کمک می‌کنند.

عوارض جانبی مصرف مکمل پروتئین Whey چیست؟

افرادی که به شیر آلرژی دارند، ممکن است نسبت به پروتئین Whey هم آلرژی داشته باشند. معمولاً مصرف پروتئین Whey در مقادیر متوسط هیچ عوارض جانبی ندارد. با این حال، مصرف مقادیر بسیار بالا ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • درد شکم
  • افزایش ناخواسته وزن
  • افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی
  • مشکلات کلیه
  • کاهش اشتها
  • تهوع
  • سردرد
  • خستگی

کلام آخر

پروتئین Whey یک روش بسیار مفید برای افزایش مصرف پروتئین شما است. این یک منبع پروتئین با کیفیت بالا است که بدن انسان می‌تواند به طور موثر جذب و استفاده کند.

آیا پروتئین وی در کاهش وزن مفید است؟

پروتئین Whey می‌تواند در برنامه‌های کاهش وزن مفید باشد. مصرف پروتئین باعث افزایش احساس سیری و حفظ عضلات در حین رژیم کاهش وزن می‌شود. همچنین، پروتئین Whey کمک می‌کند تا سطح انرژی بالا بماند و به متابولیسم سریع‌تر بدن کمک می‌کند.

 پروتئین وی چیست؟

پروتئین Whey یک نوع پودر پروتئین است که از پروسه تولید پنیر به دست می‌آید. این پودر حاوی اسیدهای آمینه ضروری برای رشد و تعمیر عضلات است و معمولاً برای افزایش مصرف پروتئین در بدن استفاده می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط