برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
هسته خرما برای چی خوبه؟

هسته خرما برای چی خوبه؟!

خرما یک میوه محبوب در خاورمیانه است که از لحاظ تاریخی یک رژیم غذایی اصلی برای میلیون‌ها نفر در مناطق خشک و نیمه خشک در سراسر جهان است. دانه‌ خرما که گاهی به‌عنوان هسته نیز نامیده می‌شود، جزء جدایی‌ناپذیر میوه خرما می‌باشد و بخش قابل توجهی از وزن میوه خرما را تشکیل می‌دهد. اندازه هسته خرما بین 0.5 تا 4 گرم است و 6 تا 20 درصد وزن میوه را بسته به بلوغ و تنوع خرما تشکیل می‌دهد. اگرچه هسته‌های خرما معمولاً به عنوان زباله در نظر گرفته می‌شوند، اما امروزه روش‌های زیادی برای استفاده از آنها وجود دارد.

برخی از آن‌ها کاملاً شگفت‌آور هستند. در قدیم هسته خرما به طور معمول دور ریخته می‌شد، یا به عنوان غذای حیوانات استفاده می‌شد که هنوز یک روش رایج است. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به بررسی فواید هسته خرما بپردازیم. در این مقاله از اندام برتر با ما همراه باشید.

هسته خرما برای چی خوبه

امروزه از دانه‌های خرما چگونه استفاده می‌شود؟

در حالی که از محصولات روزمره مانند صابون، کرم یا برخی داروها استفاده می‌کنیم، گاهی اوقات ممکن است آگاه نباشیم، اما دانه خرما نقش مهمی در ایجاد این محصولات دارد. دانه‌های خرما برای درمان زخم‌های معمولی و عفونی، شناخته شده و استفاده می‌شوند. همچنین گفته می‌شود که آنها در درمان مشکلات گوارشی، به ویژه اسهال طولانی مدت مفید هستند. خرمای ارگانیک همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی عمل می‌کند و باکتری‌هایی که به دستگاه گوارش می‌رسند را از بین می‌برد. دانه خرما با محتوای آنتی اکسیدانی بالایی که دارد به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از ساختار DNA محافظت می‌کند.

روغن دانه خرما برای جایگزینی سایر روغن‌های گیاهی در فرمولاسیون لوسیون‌های بدن، شامپوها و صابون‌های اصلاح استفاده می‌شود. به طور کلی، کیفیت این فرمولاسیون‌های آرایشی کاملا با کیفیت بوده است و به عنوان منبع عالی اسید اولئیک در نظر گرفته می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده است که روغن دانه خرما دارای خواص ضد تکثیری است و به طور قابل توجهی استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. همچنین روغن دانه خرما مایعی با رنگ زرد روشن و بوی مطبوع دارد که در صنایع دارویی و آرایشی از ارزش بالایی برخوردار است. روغن خوراکی دانه‌ گندم در سال‌های اخیر به دلیل ترکیبات بیولوژیکی همه کاره و خواص فیزیکوشیمیایی آن اهمیت تجاری پیدا کرده است.

کاربرد روغن هسته خرما چیست؟

از روغن هسته خرما در تولید محصولاتی با فواید زیر استفاده می‌شود:

تاثیر روغن هسته خرما بر پوست

روغن دانه خرما حاوی مقدار قابل توجهی ترکیب فنلی است و اثرات دارویی مختلفی از جمله خواص ضد جهش زایی، ضد سرطان زایی و ضد التهابی دارد. همچنین در لوازم آرایشی، به ویژه در ایجاد کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌شود. علاوه بر این، روغن دانه خرما، ترشیدگی سلولی و اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و در عین حال از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. به دلیل وجود هورمون‌های گیاهی که می‌تواند چین و چروک‌ها را کاهش داده و انعطاف پذیری پوست را افزایش دهد، قابلیت‌های ضد چروک را ارائه می‌دهد.

تاثیر روغن هسته خرما بر مو

روغن دانه خرما با غلظت بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 حاوی چربی‌های غیر اشباع است که پوست سر را تغذیه می‌کند. این روغن همچنین حاوی مقدار زیادی اسید لوریک است که شوره سر و آکنه را کاهش می‌دهد و محیطی ایده آل برای رشد مو ایجاد می‌کند. میزان بالای اسیدهای آمینه و ریبوفلاوین (ویتامین B2) می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو نیز کمک کند. از آنجایی که این روغن به طور طبیعی سرشار از مس و اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) است، از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می‌کند.

هسته خرما برای چی خوبه

تاثیر روغن هسته خرما بر ناخن‌ها

روغن دانه خرما سرشار از ویتامین‌های C و E است. ویتامین C از ناخن‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی و تشعشعات محافظت می‌کند. استفاده از روغن باعث تقویت پوست، بافت‌های همبند و دیواره رگ‌های خونی می‌شود که به حفظ ناخن‌های قوی کمک می‌کند.

هسته خرما جایگزین قهوه

کافئین که بخشی ذاتی از سبک زندگی مدرن است، بسیار اعتیادآور است. دانه خرما بوداده را می‌توان به عنوان جایگزین قهوه استفاده کرد. این یک قهوه بدون کافئین است که از دانه‌های خرما با خشک کردن، برشته کردن و آسیاب کردن آن‌ها به همان روشی که از دانه‌های قهوه استفاده می‌شود، تهیه می‌شود. در مقایسه با قهوه عربیکا، عصاره دانه خرما رنگ روشن‌تر، تیرگی کمتر، تلخی کمتر و طعم ملایم قهوه دارد. مشخصات طعم آن با چیزی بین قهوه و چای مقایسه می‌شود. از آنجایی که کمی سبک‌تر از قهوه معمولی است، در عین حال شاداب‌تر و انرژی زاتر است. یک مطالعه ثابت کرده است که دانه‌های خرما عاری از هر گونه اثرات سمی هستند.

فواید هسته خرما

هر هسته خرما حاوی فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، روی و پتاسیم و همچنین پلی فنول است و ویتامین بالایی دارد. منبعی از فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است که برای کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن عالی هستند. برخی از فواید سلامتی مصرف دانه خرما، عبارتند از:

  • مطالعات نشان می‌دهد که از کبد در برابر آسیب کبدی ناشی از مواد شیمیایی و آسیب اکسیداتیو DNA محافظت می‌کند. این اثر را می‌توان به وجود پروآنتوسیانین نسبت داد.
  • هسته خرما به عنوان عوامل ضد ویروسی در برابر انواع ویروس‌های بیماری زا انسانی عمل می‌کند و این پتانسیل را دارد که در درمان و پیشگیری از طیف وسیعی از عفونت‌های ویروسی مفید باشد.
  • آنتی اکسیدان‌ها و فعالیت‌های دفع رادیکال‌های آزاد به محافظت از بدن در برابر اثرات استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

کلام آخر

دانه خرما یا هسته خرما را می‌توان به عنوان فیبر غذایی استفاده کرد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که پرمصرف‌ترین منبع فیبر است. در کشورهای عربی که خرما زیاد تولید می‌شود، همیشه از آن استفاده می‌شود. ما در این مقاله به بررسی فواید هسته خرما پرداختیم. اگر حساسیت دارید یا با خوردن آن دچار بدحالی می‌شوید بهتر است با متخصص تغذیه در این زمینه مشورت کنید.

هسته خرما چه فوایدی دارد؟

دانه‌های خرما برای درمان زخم‌های معمولی و عفونی شناخته شده و استفاده می‌شود. همچنین گفته می‌شود که آنها در درمان مشکلات گوارشی، به ویژه اسهال طولانی مدت مفید هستند.

کاربرد روغن هسته خرما چیست؟

روغن هسته خرما روی پوست، مو و ناخن‌ها تاثیر گذار است. روغن دانه خرما حاوی مقدار قابل توجهی ترکیب فنلی است و اثرات دارویی مختلفی از جمله خواص ضد جهش زایی، ضد سرطان زایی و ضد التهابی دارد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط