برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
عمل لاغری معده

عمل لاغری معده و تاثیر آن بر روی کاهش وزن

عمل لاغری معده منجر به کاهش وزن قابل توجه و بهبود سلامت می‌شود. برای افراد مبتلا به چاقی شدید یا بیماری های همراه مانند دیابت، جراحی می‌تواند گزینه‌ای برای کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه باشد. چنین مداخلاتی به عنوان جراحی‌های چاقی نامیده می‌شود. ساکشن چربی بدن یک گزینه درمانی برای چاقی نیست زیرا تاثیر کمی بر مصرف کالری دارد و با خطراتی همراه است.

عمل لاغری معده

اهداف عمل لاغری معده

چاقی در حال حاضر به عنوان یک بیماری مزمن شناخته شده در نظر گرفته می‌شود و عمل لاغری معده اغلب آخرین راه حل برای لاغری است. با کمک جراحی معده، افراد دارای اضافه وزن می‌توانند به طور قابل توجهی وزن خود را کاهش دهند و در نتیجه خود را از بیماری‌های همراه رها کنند. هدف از درمان‌های جراحی برای لاغری، کاهش تا حد زیادی اندازه معده است تا بیماران بعد از عمل کم‌تر احساس گرسنگی کنند و فقط بتوانند مقدار کمی غذا بخورند. برای اطمینان از موفقیت طولانی مدت عمل و رسیدن به وزن مورد نظر، یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی ثابت نیز توصیه می‌شود. مهم‌تر از همه، داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای بیمار است، زیرا بخش‌های محدود غذا می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی حیاتی شود.

عمل معده چگونه می‌تواند به چاقی کمک کند؟

برای درمان چاقی می‌توان از جراحی‌های مختلف معده استفاده کرد. متداول‌ترین روش‌های مورد استفاده عبارتند از:

  • نوار معده: معده با یک نوار الاستیک منقبض شده است به طوری که دیگر نمی‌تواند مقدار زیادی غذا را جذب کند و شما سریع‌تر سیر می‌شوید.
  • جراحی اسلیو معده (کاهش معده): اندازه معده با جراحی کاهش می‌یابد تا حجم آن کاهش یابد.
  • بای پس معده: در این جراحی علاوه بر کاهش معده، دستگاه گوارش کوتاه می‌شود تا بدن بتواند مواد مغذی و کالری کمتری را از غذا جذب کند. بای پس معده و جراحی اسلیو معده نیز باعث تغییرات هورمونی می‌شود که اشتها را کاهش می‌دهد و متابولیسم را تحت تأثیر قرار می‌دهد که تأثیر مفیدی بر دیابت نیز دارد.

آیا اضافه وزن ژنتیکی است؟

از نظر علمی ثابت شده است که ژن‌هایی وجود دارند که در تنظیم وزن نقش دارند، یعنی مسئول افزایش وزن سریع و زیاد هستند. البته ژن‌ها به تنهایی چاق کننده نیستند. سبک زندگی مدرن و عادات غذایی به افزایش وزن کمک می‌کند. به خصوص در افرادی که ژن‌های آنها برای لاغری طراحی نشده است. با این وجود، افراد چاق با استعداد چاقی می‌توانند از طریق نظم در رژیم غذایی و ورزش به وزن سالم دست یابند و آن را حفظ کنند.

شرایط لازم برای عمل لاغری معده چیست؟

معمولاً در بیمارانی که به شدت چاق هستند، شاخص توده بدنی آنها بیشتر از 35 است و اقدامات محافظه کارانه در آنها بارها و بارها در کاهش وزن اضافی پاسخگو نبوده است، جراحی‌های معده در نظر گرفته می‌شود. به طور خاص، اگر مقدار BMI نزدیک به 40 باشد و بیمار قبلاً از بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و مشکلات مفصلی رنج می‌برده است، با توجه به نظر پزشک‌، عمل لاغری معده ضروری است. قبل از جراحی معده، غدد درون‌ریز، یعنی علل احتمالی پزشکی چاقی، مانند اختلال عملکرد غدد فوق کلیوی یا کم کاری تیروئید، باید بررسی شود. علاوه بر این، عوامل روانی نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرند. اگر هیچ نشانه‌ای از علل غدد درون ریز یا روان تنی برای چاقی وجود نداشته باشد، می‌توان روش‌های جراحی چاقی احتمالی را مورد بحث قرار داد.

عمل لاغری معده

با عمل لاغری معده چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

کوچک کردن معده همراه با کاهش وزن سریع، روشی خوشایند برای دستیابی به اندام مورد نظرتان به نظر می‌رسد. جراحی‌های معده، کاهش وزن را تا 70 درصد وعده می‌دهند. بسیاری از بیماران وزن بدن خود را دو سوم کاهش می‌دهند. اما جراحی معده به تنهایی کافی نیست. بیماران باید اساساً زندگی خود را پس از عمل تغییر دهند، متفاوت غذا بخورند، ورزش کنند تا برای همیشه از شر چاقی خلاص شوند.

جراحی پلاستیک شکم (لاغری) ابدومینوپلاستی

تامی تاک که ابدومینوپلاستی نیز نامیده می‌شود برای برداشتن پوست اضافی در ناحیه شکم استفاده می‌شود. فلپ‌های چرب اغلب نتیجه کاهش وزن شدید است.  اگر پوست دیگر به اندازه کافی الاستیک نباشد، بافت نمی‌تواند اصلاح شود. حتی ورزش یا تغییر در رژیم غذایی کمکی به خلاص شدن از شر فلپ‌های مزاحم پوستی نمی‌کند. این فلپ‌های پوستی را می‌توان با جراحی با استفاده از ابدومینوپلاستی اصلاح کرد، که در آن جراح بافت‌های افتاده را به سمت بالا لیفت می‌کند و فلپ‌های اضافی پوست را برمی‌دارد. ناف اغلب در طول عمل به سمت بالا حرکت می‌کند. این جراحی معمولاً از نظر پزشکی ضروری نیست.

پزشک معالج بسته به شرایط فیزیکی و خواسته‌های بیمار می‌تواند روش‌های جراحی متفاوتی را برای سفت کردن دیواره شکم اتخاذ کند. عمل جراحی شکم برای کاهش وزن در نظر گرفته نشده است و تنها زمانی باید انجام شود که وزن ایده آل شما به دست آید.

جراحی لاغری در ناحیه شکم و پهلو

ابدومینوپلاستی یک گزینه جراحی برای سفت کردن بافت نرم شکم است. این عمل را می‌توان با لیپوساکشن، یعنی مکش چربی، به منظور تنظیم نواحی مجاور ترکیب کرد. این روش با کمک محلول به اصطلاح تومسنت انجام می‌شود. ابدومینوپلاستی می‌تواند از خونریزی جلوگیری کند و همچنین بعد از عمل بدون درد باشد.

جراحی اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده که به عنوان جراحی کاهش معده نیز شناخته می‌شود، یکی از جراحی‌های مورد علاقه در جراحی چاقی است. با این جراحی مقدار مواد مغذی دریافتی بیمار کاهش می‌یابد و هورمون گرلین (اشتها) از بدن خارج می‌شود. جراحی‌های اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی (بسته) انجام می‌شود. این عمل که به کمک ابزار دوربین و با ورود از 4 سوراخ کوچک در شکم بیمار انجام می‌شود، تقریباً 1 ساعت طول می‌کشد. پس از عمل، بیمار می‌تواند بعد از چند ساعت بایستد و به تنهایی راه برود. لازم است تا 3 روز پس از عمل در بیمارستان بستری شود. پس از آن، بیماران به زندگی عادی خود باز می‌گردند.

جراحی اسلیو معده یکی از مؤثرترین روش‌ها در جراحی چاقی است. پس از شش ماه، بیمار می‌تواند انتظار داشته باشد که تقریباً نیمی از وزن اضافی و تقریباً 70 درصد وزن اضافی خود را یک سال بعد از دست بدهد. هنگامی که معده کاهش می‌یابد، بیمار کمتر از حد معمول غذا می‌خورد، زیرا برای احساس سیری به غذای کمتری نیاز دارد.

چه کسانی واجد شرایط جراحی اسلیو معده هستند؟

جراحی‌های اسلیو معده برای افرادی مناسب است که قبلاً سعی در کاهش وزن داشته‌اند، اما شکست خورده‌اند. تصمیم گیری برای افرادی که شاخص توده بدنی بین 30 کیلوگرم و 35 کیلوگرم دارند با توجه به اینکه آیا آنها بیماری‌های مرتبط با وزن دارند (دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب، آسم و غیره) گرفته می‌شود. تصمیم نهایی در مورد عمل پس از مشورت با پزشک انجام می‌شود.

ابدومینوپلاستی چیست؟

شکمی سفت و کمر باریک چیزی است که بسیاری از مردم آرزوی آن را دارند. ورزش و تغذیه سالم همیشه به رسیدن به اندام مورد نظر شما کمک نمی‌کند. پس از کاهش وزن شدید یا بارداری، بدن اغلب از دیواره شکمی که به شدت منبسط شده است عقب نشینی نمی‌کند. دلیل این امر سستی یا پاره شدن ساختارهای بافت همبند در بافت زیر جلدی است که قبلاً باعث حمایت و استحکام پوست شکم شده است. عواقب آن چروک شدن، آویزان شدن لبه‌های پوست و کشش بیش از حد قابل مشاهده بافت زیر جلدی است.

شل شدن عضلات شکم نیز می‌تواند نتیجه چاقی طولانی مدت یا بارداری باشد. به طور خاص، جدا شدن عضلات صاف عمودی شکم (رکتوس دیاستاز) منجر به کمر پهن‌تر می‌شود. 14 روز قبل از عمل نباید از مسکن‌های حاوی اسید استیل سالیسیلیک (مثلا آسپرین) استفاده کنید. اثر رقیق کننده خون لخته شدن خون را به تاخیر می‌اندازد و می‌تواند باعث خونریزی ثانویه شود. همچنین باید از داروهای حاوی هورمون‌هایی مانند داروهای استروژن یا قرص‌های ضدبارداری خودداری کنید. قبل از عمل مصرف نیکوتین و الکل را به حداقل برسانید. در صورت امکان سه تا چهار هفته قبل از عمل سیگار را ترک کنید. اگر به طور منظم دارو مصرف می‌کنید یا از آلرژی رنج می‌برید (مثلاً به دارو، مواد ضد عفونی کننده یا گچ)، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

مزایای جراحی اسلیو معده چیست؟

جراحی‌های اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی با تکنولوژی‌های روز انجام می‌شود. به این ترتیب عدم وجود برش‌های بزرگ روند بهبودی را بسیار تسریع می‌کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط