برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم گیاهی

رژیم گیاهی و تاثیر آن بر روی کاهش وزن

هر رژیم گیاهخواری از خوردن گوشت، ماهی و غذاهای دریایی اجتناب می‌کند. بسته به میزان گیاهخواری، گروه‌های غذایی مختلفی مصرف می‌شود. رژیم غذایی یک گیاهخوار معمولاً شامل غذاهای گیاهی، عسل، تخم مرغ، شیر و محصولات شیر است. گیاهخواران سختگیرانه یا وگان ‌ا از تمام محصولات حیوانی اجتناب می‌کنند. با توجه به انجمن آلمان برای تغذیه e. V. (DGE)، یک رژیم گیاهخواری می‌تواند از نظر تغذیه‌ای مفید باشد که شامل مجموعه‌ای متنوع از سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها، غلات کامل، آجیل، روغن‌های گیاهی، محصولات لبنی و تخم مرغ است. علاوه بر این، رژیم گیاهخواری از نظر فیبر غذایی، برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی نسبت به رژیم غذایی ترکیبی، ترکیب غذایی مطلوب‌تری دارد.

رژیم گیاهی

کاهش وزن با رژیم گیاهی چگونه است؟

رژیم گیاهخواری یک رویکرد امیدوارکننده برای کاهش وزن است. اگر می‌خواهید گیاهخواری وزن کم کنید، نه تنها باید از ماهی و گوشت پرهیز کنید، بلکه باید کاری کم‌تری مصرف کنید. علاوه بر این، رژیم غذایی باید متعادل و سالم باشد.

چه چیزی یک رژیم گیاهخواری را تا این حد موثر می‌کند؟

شانس موفقیت در کاهش وزن گیاهخواری نسبتاً زیاد است، زیرا رژیم غذایی بدون گوشت و ماهی اغلب به خودی خود مقدار کمی کالری را ذخیره می‌کند. به ویژه گوشت گاهی اوقات بسیار چرب است. البته، رژیم گیاهخواری موفقیت قطعی نیست، زیرا چربی‌های بالقوه کافی حتی بدون ماهی و گوشت باقی مانده است. علاوه بر هر چیزی که حاوی مقدار زیادی قند است، لبنیات چرب مانند خامه، پنیر یا 40٪ کوارک برای تعادل کالری خطرناک هستند. و این باید حتی با یک رژیم گیاهخواری منفی باشد تا وزن کاهش یابد.

چگونه می‌توان با رژیم گیاهخواری وزن کم کرد؟

توزیع بهینه مواد مغذی

توصیه می‌کنیم در مورد توزیع درشت مغذی‌ها تا حد زیادی رعایت کنید. بنابراین ما به شما توصیه می‌کنیم که مقدار چربی توصیه شده را از حدود 30 به حداکثر 25 درصد از کالری دریافتی روزانه کاهش دهید. کتاهش چربی به شما امکان می‌دهد مصرف پروتئین روزانه را به 20-25 درصد کالری روزانه افزایش دهید. اما نه تنها درشت مغذی‌ها، بلکه ریزمغذی‌ها را نیز باید در هنگام کاهش وزن گیاهخواری در نظر داشت. بنابراین، رژیم غذایی متنوع و متعادل برای گیاهخواران نیز مهم است.

شکر را کنار بگذارید

نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌ها، غذاهای آماده، هر چیزی که حاوی مقدار زیادی قند است نیز باید در رژیم گیاهخواری اجتناب شود. زیرا قند زیاد در غذاها  باعث میل بیش‌تر به غذا می‌شود و باعث می‌شود بیشتر و بیشتر از آنچه نیاز دارید غذا بخورید.

مایعات زیاد بنوشید

نوشیدن زیاد یک نکته قدیمی برای افرادی است که رژیم دارند، زیرا مایعات نیز معده را پر می‌کند که حداقل برای مدتی باعث می‌شود احساس سیری نوشیدن مایعات به خصوص آب برای گیاهخوارانی که رژیم دارند بسیار مهم است، زیرا رژیم غذایی آنها در حالت ایده آل نه تنها سرشار از پروتئین است، بلکه حاوی مقدار زیادی علوفه است. این‌ها آب را در معده و روده جذب می‌کنند و اگر به اندازه کافی آب در بدن وجود نداشته باشد، مشکلات گوارشی ایجاد می‌شود.

هنگام گیاهخواری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای کاهش وزن به روشی متعادل و سالم، مصرف مقادیر کافی از تمام درشت مغذی‌ها مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های ضروری مهم است. همین امر در مورد ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد گیاهی ثانویه صدق می‌کند.

ورزش و فعالیت چه نقشی در کاهش وزن با رژیم گیاهی دارد؟

فعالیت کافی ترجیحاً تمرین استقامتی متوسط ​​حداقل 30 دقیقه، سه تا چهار بار در هفته به منظور حمایت از کاهش وزن به روشی معنادار مهم است. در کل زندگی روزمره خود فعال باشید، زیرا ورزش بدنی در مورد کاهش وزن، علاوه بر یک رژیم غذایی کم چرب و کم قند مهم است. ورزش‌های کوچک مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری کوتاه می‌توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند، زیرا متابولیسم شما را تحریک می‌کنند و کالری بیش‌تری می سوزانند.

در رژیم غذایی گیاهی از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم؟

از آنجایی که غذاهای پرچرب و قندی مانع کاهش وزن می‌شوند، باید از مصرف محصولات زیر اجتناب کنید.

  • نوشابه، نوشیدنی‌های آب میوه و شهد (آب میوه فقط گاهی در وعده‌های غذایی با آب رقیق می‌شود)
  • شیرینی‌ها (به خصوص آن‌هایی که ترکیبی از چربی و شکر هستند)
  • چیپس، سیب زمینی سرخ کرده صنعتی و تنقلات (آجیل طبیعی، بادام، بادام هندی و تخمه آفتابگردان در حد اعتدال مناسب هستند و اسیدهای چرب غیراشباع را تامین می‌کنند)
  • نان و شیرینی‌های شیرین مانند بیسکویت‌های تهیه شده از آرد سفید
  • رشته فرنگی تهیه شده از آرد سفید و برنج سفید (در حد متعادل)
  • محصولات لبنی پرچرب (کره، خامه، پنیر پرچرب، کوارک خامه ای)

علاوه بر این، باید از غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غذاهای آماده با افزودنی‌های مصنوعی خودداری کنید. این موضوع در مورد جایگزین‌های گوشت نیز صدق می‌کند.

آیا گیاهخواری برای کاهش وزن بهتر است؟

این سوال را نمی‌توان به طور کلی پاسخ داد. گیاهخواران نیز شیرینی، غذاهای سرخ شده و پنیر چرب می‌خورند. اما واقعیت این است که گیاهخواران به طور کلی بیش‌تر به رژیم غذایی خود اهمیت می‌دهند. و این اغلب منجر به یک سبک زندگی سالم و متابولیسم بهتر می‌شود.

رژیم گیاهی

رژیم گیاهی چقدر برای کل خانواده سالم است؟

آیا نگران این هستید که چگونه یک رژیم گیاهخواری بر رشد فرزندانتان تأثیر می‌گذارد؟ گوشت حاوی مواد مغذی مهمی است، مانند آهن برای خون سازی سالم یا ویتامین‌های B برای متابولیسم بدن. ما می‌توانیم تمام این مواد حیاتی را از رژیم گیاهخواری دریافت کنیم، به شرطی که از یک برنامه غذایی متعادل پیروی کنید.

سالم و متعادل غذا بخورید

برای اینکه همه مواد مغذی مهم را تامین کنید، باید تا حد امکان غذاهای مغذی بخورید. در اینجا پنج ماده مغذی تا حدودی حیاتی که باید به آنها توجه کنید آورده شده است:

پروتئین

منابع پروتئینی معمولی محصولات حیوانی هستند. با این حال، از آنجایی که گوشت توسط گیاهخواران مصرف نمی‌شود، می‌توانید آن را از محصولات لبنی مانند پنیر تهیه کنید. غذاهای گیاهی نیز منابع ایده آل پروتئین هستند و همچنین حبوبات نیز غنی از پروتئین هستند.

آهن

برای خون سازی و انتقال اکسیژن در بدن به آهن نیاز داریم. بنابراین، به خصوص برای کودکان مهم است. در اینجا می‌توانید از منابع گیاهی مانند بلغور جو دوسر، اسفناج یا دانه کدو تنبل استفاده کنید. حتماً ویتامین C را به طور همزمان مصرف کنید، تا بتوانید آهن گیاهی را جذب کنید. تخم مرغ نیز منبع خوبی از این ماده معدنی است.

ویتامین D

یک ویتامین محلول در چربی است که ما عمدتا از ماهی‌های دریایی جذب می‌کنیم. در رژیم گیاهخواری، می‌تواند از تخم مرغ و قارچ تهیه شود.

ید

نقش اصلی در هورمون‌های تیروئید ما دارد. استفاده از نمک ید دار تامین اولیه ید را برای بدن تضمین می‌کند. این در رژیم گیاهخواری با نان و محصولات لبنی تکمیل می شود. جلبک ها نیز غنی از ید هستند، اما محتوای آن بسیار متغیر است.

ویتامین B12

این ویتامین برای سلول‌های عصبی ما مهم است و یک مشکل اساسی در رژیم غذایی وگان است زیرا منحصرا از منابع حیوانی تامین می‌شود. با این حال، با رژیم گیاهخواری، ما به اندازه کافی آن را از تخم مرغ و محصولات لبنی دریافت می‌کنیم.

معایب گیاه خواری چیست؟

کمبود مواد مغذی در بدن
محدودیت انتخاب
بروز سرطان کولورکتال
کاهش تراکم استخوان

فواید و مضرات گیاه خواری چیست؟

کاهش فشار خون
کاهش اوره
سبک زندگی سالم و طول عمر طولانی‌تر
حمایت از حیوانات و محیط زیست
کنترل دیابت رژیم غذایی
کنترل چاقی و اضافه وزن

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط