برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم لاغری

رژیم قلیایی چیست و چقدر می‌توان با آن وزن کم کرد؟

آیا تابه‌حال در مورد مدل رژیم قلیایی شنیده‌اید؟ رژیم قلیایی با هدف قلیایی کردن بدن با خوردن عمدتاً سبزیجات و میوه‌ها و کاهش وزن با محدودکردن دریافت انرژی اضافی است که باعث کاهش وزن به طور متوسط ​​۲ تا ۵ کیلو در ماه می‌شود. گرفتن نتیجه از یک رژیم غذایی قلیایی در مدت زمان کوتاه و آرزوی کاهش وزن سریع بسیار اشتباه است.

هدف از رژیم قلیایی حفظ تعادل PH در بدن در همان سطح است. با این حال، هنگامی که این سیستم تغذیه اعمال شود، نتایج مثمرثمری به همراه دارد. زیرا هیچ غذایی به‌محض خوردن و نوشیدن مقدار PH خون را تغییر نمی‌دهد. در این بخش از اندام برتر همراه ما باشید تا درمورد رژیم قلیایی و جزئیات آن صحبت کنیم.

لاغری با رژیم قلیایی

ارژیم قلیایی چیست؟

رژیم قلیایی توسط رابرت او یانگ ابداع شد. این یک سبک غذایی است که هدف آن جلوگیری از غلظت بیش از حد مواد اسیدی در خون است. این رژیم بر اساس این ایده است که سلامت را می‌توان به طریقی با ترجیح‌دادن غذاهای قلیایی نسبت به غذاهای اسیدی بهبود بخشید. حامیان این رژیم حتی ادعا می‌کنند که می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های جدی مانند سرطان  و روند پیری کمک کند.

غذاهای اسیدی

بسیاری از مواد مصرفی اسیدی هستند و اثرات منفی بسیاری از آسیب سیستم ایمنی بدن تا خستگی، از فراموشی تا افزایش وزن سریع را به همراه دارد.

غذاهای کم اسید:  شیر و ماست گاو، خامه، کره، زرده تخم‌مرغ، گوشت بره، گوشت بوقلمون، مرغ، کله‌پاچه، پرتقال، آناناس، سیب، توت، پاپایا، انار، انگور سفید، نارنگی، موز رسیده، نارنگی، فندق، گردو، نان گندم کامل، گردو، جوانه گندم.

غذاهای اسیدی متوسط:  ماست آماده، گوشت گاو، گوشت ارگانیک، غذاهای دریایی، میوه‌های خشک، چای سیاه، قهوه‌ترک، سس کچاپ، سس مایونز، خردل، روغن آفتاب‌گردان، ذرت، روغن پنبه‌دانه، آرد ذرت، جو، چاودار، بادام‌زمینی.

غذاهای بسیار اسیدی:  بستنی، شیر گاو پاستوریزه، پنیر گاو، گوشت گاو، مربا، آب‌نبات، سس سویا، مارگارین، روغن‌های سرخ شده سوخته، قهوه، الکل، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب‌میوه فوری.

غذاهای قلیایی

برعکس، غذاهای قلیایی نوید یک سبک زندگی سالم را می‌دهند. از تخم‌مرغ گرفته تا لیمو، از شیر بز و گوسفند گرفته تا پنیر تهیه شده از این شیرها، بسیاری از مواد مغذی قلیایی و برای سلامتی مفید هستند.

غذاهای بسیار قلیایی:  لیمو، گریپ‌فروت، آووکادو، نارگیل، شیر نارگیل، شیر بادام.

غذاهای قلیایی متوسط:  تخم‌مرغ، سالمون، پنیر کشک، کفیر، شیر بز و گوسفند، ماست و پنیر تهیه شده از این شیرها، توفو، خربزه، انجیر، موز سبز نارس، آلو سیاه و ملاس انگور.

غذاهای کم قلیایی:  شیر سویا، شیربرنج، شیر و ماست گاومیش، ماهی آزاد پرورشی، ماهی‌تن، ساردین، ماهی خال‌مخالی، هندوانه، زردآلو، توت‌فرنگی، شاه‌توت، شلیل، خرما و انجیر خشک، گلابی، انگور سیاه و آلو.

ph مواد غذایی در رژیم قلیایی

برنامه غذایی رژیم قلیایی

  • صبحانه: پنیر کشک  + سبزیجات فصلی (با لیمو اضافه شده) + زیتون بدون نمک + 2 تکه نان بدون گلوتن + چای سبز
  • ناهار: سوپ + ماهی کبابی + سبزیجات بخارپز + سیب‌زمینی آب پز با پوست
  • میان‌وعده: 2 وعده میوه + 1 فنجان دمنوش گیاهی (تهیه شده با آب قلیایی) + 10 عدد بادام خام
  • شام: گوشت بوقلمون کبابی + سبزیجات خام (4 برابر گوشت) + پلو برنج قهوه‌ای کته
  • میان‌وعده: 1 عدد تخم‌مرغ آب پز

فواید رژیم قلیایی چیست؟

فواید رژیم قلیایی تأثیر قابل توجهی بر کل بدن شما دارد. در حالی که بدن شما را در حالت قلیایی قرار نمی‌دهد، به شما کمک می‌کند تا در کل احساس بهتری داشته باشید. اگر رژیم غذایی خود را به غذاهای قلیایی تغییر دهید، بافت همبند، روده کوچک، لنف و سایر قسمت‌های بدن و اندام‌هایی که به PH قلیایی نیاز دارند را اسیدی می‌کنید. مؤثرترین آنها اسیدی کردن بدن همراه با رژیم غذایی قلیایی و برنامه اسیدی کردن است. از جمله دلایل کاربرد آن، بارزترین مزایای آن به شرح زیر است:

  • با اسیدی شدن مبارزه می‌کند.
  • مکانیسم‌های تنظیمی بدن را فعال می‌کند.
  • باعث کاهش تولید اسید معده در معده می‌شود.
  • اجازه می‌دهد تا باکتری‌های مفید در روده بزرگ مستقر شوند.
  • تشکیل محیط اسیدی موجود در روده بزرگ را تضمین می‌کند.
  • سوزن لاغری

همچنین بخوانید: رژیم پاکسازی بدن : موادغذایی که به پاکسازی بدن کمک می‌کنند!

مضرات رژیم قلیایی چیست؟

رژیم غذایی قلیایی باید از اسیدی شدن در بدن جلوگیری کند و همچنین از آسیب و بیماری ناشی از آن جلوگیری کند. بیشتر اسیدهای اضافی جذب شده از طریق رژیم غذایی از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود، اما نفس، عرق و مدفوع نیز حاوی اسید هستند.

مضرات رژیم قلیایی که در افرادی که از رژیم قلیایی پیروی می‌کنند رایج است، این است که علاقه بیشتری به آنچه می‌خورند و در نتیجه به طور کلی غذای سالم‌تری دارند. یک رژیم غذایی قلیایی شامل دو سوم غذاهای قلیایی و یک‌سوم غذاهای نسبتاً قلیایی تا اسیدی است. همه چیزهایی که ما به عنوان اسیدی طبقه‌بندی می‌کنیم، از نظر رژیم غذایی قلیایی اسیدی نیستند. به‌عنوان‌مثال، نارنگی یکی از غذاهای اصلی است. قهوه اغلب به عنوان ترش طبقه‌بندی می‌شود؛ زیرا اسیدیته معده را افزایش می‌دهد و باعث سوزش سر دل می‌شود.

  • بیماری‌های معده
  • سرگیجه
  • اختلال متابولیک
  • از دست دادن انرژی
  • ریزش مو
  • ناخن‌های شکننده
  • کاهش ترمیم زخم
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • پیری زودرس
  • بیماری‌های عروقی

10 مرحله برای تغذیه قلیایی

وجود اسید که عامل بسیاری از مشکلات در بدن است را می‌توان به راحتی با کمک رژیم‌های قلیایی کاهش داد. علاوه بر این، یکی از مزایای شیوه‌های رژیم قلیایی این است که باعث کاهش وزن می‌شود. 10 مرحله در تطبیق رژیم قلیایی با زندگی اعمال می‌شود.

انتقال به تغذیه قلیایی در 10 مرحله به شرح زیر است:

  1. مقدار pH بدن بین 7.35 تا 7.50 متغیر است. افزایش اسید در بدن باعث می‌شود که این مقدار به پایین کشیده شود. 
  2. مصرف آب روزانه خود را به‌شدت تغییر دهید. تقریباً سه لیتر آب مصرف کنید. مطمئن شوید که مقدار pH آبی که مصرف می‌کنید بالا باشد. اگر کافی نیست، جوش‌شیرین را اضافه کنید.
  3. برای کاهش ظرفیت نگهداری آب در بدن، مصرف نمک را متوقف کنید. اگر نیاز به استفاده از نمک دارید، نمک دریا را انتخاب کنید.
  4. به طور مداوم در طول روز محاسبه کنید تا مقدار pH ایده‌آل بدن حفظ شود. وقتی غذاهایی با محتوای اسید بالا مصرف می‌کنید، برای جبران آن، از مواد غذایی با نسبت باز بالا استفاده کنید. یا مصرف آب خود را حتی بیشتر کنید.
  5. اگر غذایی با محتوای اسید بالا مصرف کرده‌اید، آن را با غذاهایی با مقدار pH بالا متعادل کنید. دقت کنید که این غذاها نیز از سبزیجات خام باشند.
  6. از روغن‌های مفید برای سلامتی استفاده کنید. به اسیدیته روغن زیتون توجه کنید.
  7. برای صبحانه و ناهار، میان‌وعده‌های سبک را برای عصر بگذارید.
  8. برای تقویت ساختار استخوانی خود از مکمل‌های کلسیم استفاده کنید.
  9. غذاهای غیرطبیعی و آماده حاوی اسیدهای نگهدارنده مصرف نکنید.
  10. برای ایجاد اثر سم‌زدایی آب سبزیجات بنوشید.

همچنین بخوانید: رژیم سم زدایی + نحوه اجرای آن 

رژیم قلیایی 21 روزه

قوانین رژیم قلیایی چیست؟

  • خوردن غذاهای قلیایی بیشتر (70-80%)
  • غلات، ماهی، گوشت، مرغ، صدف، پنیر، شیر و نمک اسید تولید می‌کنند. مصرف بیشتر این گونه غذاها به معنی اسیدی بودن رژیم غذایی است.
  • کاهش مواد غذایی اسید زا (20-30%)
  • مصرف روزانه سبزی و میوه؛ باید 2 تا 3 قسمت میوه و 7 تا 8 قسمت سبزیجات باشد.
  • قند باید محدود شود
  • غذاهای اسیدی با غذاهای اسیدی متفاوت هستند. به‌عنوان‌مثال، اگرچه لیمو و سایر مرکبات اسیدی هستند، اما اثر قلیایی در بدن ایجاد می‌کنند.
  • غذاهای فراوری شده، محصولات بسته‌بندی‌شده
  • سس‌ها (مانند سس کچاپ، سس مایونز)
  • در حالی که از رژیم قلیایی پیروی می‌کنید، نوشیدن آب باید قلیایی باشد.

با رژیم قلیایی برای صبحانه چه بخوریم؟

وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، باید به توالت بروید. ساخت ادرار و کنترل رنگ آن در تعیین غذاهای مصرفی اهمیت زیادی دارد. بله، صبحانه در رژیم‌های قلیایی مربوط به روزهای قبل نیست. در صبح روز جاری، درست قبل از صبحانه تعیین می‌شود. آنچه ما می‌خواهیم در رنگ ادرار ببینیم رنگ های روشن است. به عبارت دیگر، هر رنگی نزدیک به زرد تیره برای ما خطرناک است. اگر رنگ ادرار زرد تیره و بوی آن شدید است، در وعده صبحانه باید به غذاهای قلیایی توجه بیشتری شود.

نوشیدن یک لیوان آب با pH بالا پانزده دقیقه قبل از صبحانه ضروری است. بسیار مهم است که از نوشیدن آب تا صبحانه هیچ‌چیز دیگری مصرف نکنید. برای صبحانه، منوهایی متشکل از غذاهای زیر را می‌توان ایجاد کرد:

  • پنیر کشک یا پنیر فتا کم‌چرب
  • سبزیجات فصلی تهیه شده با روغن زیتون کم اسید
  • سفیده تخم‌مرغ
  • زیتون کم اسید و بدون نمک
  • نان بدون گلوتن
  • مقدار زیادی چای سبز و سایر چای‌های گیاهی

علاوه بر این، انواع غذاهای با اسیدیته پایین را می‌توان در وعده صبحانه بدون ایجاد کالری دریافتی بیش از حد، مصرف کرد. طولانی نگه‌داشتن صبحانه از نظر برقراری تعادل اسیدی مهم است.

نهار در رژیم قلیایی

امکانات غذایی افرادی که از رژیم قلیایی پیروی می‌کنند بسیار گسترده است. هدف اصلی این رژیم‌ها کنترل کالری دریافتی با محدودیت‌های مشخص نیست. کنترل میزان اسید در بدن بسیار مهم‌تر از کنترل کالری است. برای این منظور، وعده‌های غذایی به غذاهایی مجهز می‌شوند که اسید کمی دارند. ناهار نیز غذایی است که کسانی که رژیم قلیایی دارند می‌توانند مقدار زیادی غذا مصرف کنند.

مصرف انواع غذاهایی که از مواد اسیدی استفاده نمی‌شود؛ مانند لیمو، پرتقال و سیب ترش مجاز است. به طور کلی مصرف سبزیجات به صورت خام توصیه می‌شود. در صورت عدم امکان مصرف خام، می‌توان سبزیجات را به صورت کبابی یا آب پز مصرف کرد. علاوه بر این می‌توان غذاهای گیاهی مصرف کرد، البته به شرطی که به استفاده از روغن زیتون توجه شود. مهم است که روغن زیتون استفاده شده فشرده و فیلتر شده باشد. مقدار اسیدی 0.5 و کمتر از آن شرط مصرف روغن زیتون است.

انواع سوپ

بسیاری از انواع سوپ به خصوص سوپ عدس را می‌توان به طور نامحدود نوشید. از خوردن سوپ ماست باید خودداری کرد. همچنین افزودن لیمو به سوپ‌ها ممنوع است؛ زیرا مغایر با فلسفه رژیم قلیایی است. مصرف ماهی نیز مشکلی ندارد. است. ماهی هم نباید با لیمو مصرف شود. علاوه بر این، مصرف مقدار زیادی سبزیجات در حین مصرف ماهی کمک زیادی به پاکسازی بدن از اسید خواهد کرد.

اگرچه در کشور ما زیاد رایج نیست، اما مصرف سیب‌زمینی شیرین خوب است و در از بین بردن اسید از بدن با کمک موادی که دارد پیشگام است. علاوه بر این، اگر سیب‌زمینی شیرین پیدا نشد، می‌توان سیب‌زمینی معمولی مصرف کرد. 

نوشیدنی‌ها

مهم‌ترین چیزهایی که باید در وعده ناهار به آنها توجه کرد نوشیدنی‌ها هستند. به ویژه از نوشیدنی‌های اسیدی مانند کولا و نوشیدنی‌های تخمیر شده باید اجتناب شود. مصرف نمک نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. جدای از اینها، تقریباً چهاردهم کالری دریافتی روزانه باید در وعده ناهار مصرف شود. اگر چه بیش از این مشکلی نیست، اما باید با مصرفی که در وعده‌های غذایی دیگر مصرف می‌شود متعادل شود

با آب قلیایی می‌توان در عرض یک ماه چند کیلو وزن کم کرد؟

نوشیدن آب قلیایی می‌تواند به محافظت از بدن شما در برابر بسیاری از بیماری‌ها کمک کند که می‌توانند باعث مشکلات جدی سلامتی شوند. در واقع، با توجه به این واقعیت که آب قلیایی به صورت مایع است، بسیار مؤثرتر از اکثر محصولات و کپسول‌های موجود در حال حاضر است و باعث می‌شود که در بدن راحت‌تر جذب شود. همچنین انواع مختلفی از مواد معدنی یونیزه شده طبیعی در آب قلیایی وجود دارد که می‌تواند گردش خون را کارآمدتر کند. این کار به عملکرد بهینه بدن شما کمک می‌کند. با مصرف یک‌ماهه می‌توانید ۵ تا ۷ کیلو وزن کم کنید.

چه چیزی در رژیم قلیایی ممنوع است؟

رژیم قلیایی مبتنی بر  عدم مصرف غذاهای مصنوعی و فرآوری شده مانند گوشت، شکر، کافئین، شیر، الکل است . 
اساس این رژیم مصرف برخی غذاها کمتر از برخی دیگر و برخی بیشتر از برخی دیگر است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط