برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی کبد چرب گرید 3

رژیم غذایی کبد چرب گرید 3

یکی از موارد خطرناکی که امکان دارد در اثر زندگی ناسالم با آن مواجه شویم، کبد چرب است. کبد چرب مراحل مختلفی دارد که بسته به نوع آن باید روش درمانی مناسبی در نظر گرفت. کبد چرب گرید 3 یک حالت خطرناک و زنگ هشداری برای سلامت شما است که بیان می‌کند اگر از حالا رژیم مناسبی نداشته باشید ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار شما باشد. به همین جهت در این بخش از اندام برتر درمورد رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 3 و باید نبایدهای مرتبط با آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 3

کبد چرب چیست؟

کبد چرب که به عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن چربی بیش از حد در سلول‌های کبد ذخیره و انباشته می‌شود. در شرایط عادی، مقدار کمی چربی در کبد وجود دارد، اما اضافه آن باعث مشکلات سلامتی مختلفی می‌شود.

کبد دومین عضو بزرگ بدن انسان است. به پردازش مواد مغذی از غذا و نوشیدنی کمک می‌کند و با فیلترکردن مواد مضر خون، خون را تمیز می‌کند. اما وجود چربی بیش از حد در کبد می‌تواند باعث التهاب کبد شود که می‌تواند به کبد آسیب برساند و بافت اسکار ایجاد کند. در موارد شدیدتر، این بافت‌های اسکار می‌توانند منجر به نارسایی کبد شوند.

درمان کبد چرب گرید 3

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب وجود ندارد. با این حال، در بسیاری از موارد، تغییر سبک زندگی می‌تواند بیماری کبد چرب را معکوس کند. بر این اساس، بسته به نوع کبد چرب، ممکن است توسط پزشک محدودکردن مصرف الکل، اقداماتی برای کاهش وزن و ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی توصیه شود. 4 مرحله بیماری کبد چرب غیرالکلی وجود دارد:

  • کبد چرب گرید 1: همچنین می‌توان آن را آغاز کبد چرب در کبد نامید. چربی بیش از حد معمول در کبد انباشته شده است، اما چربی در حدی نیست که به کبد آسیب برساند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی رایگان کبد چرب گرید 1

  • کبد چرب گرید 2: در کبد چرب، مرحله 2 را می‌توان استئاتوهپاتیت غیرالکلی نیز نامید. بسته به چربی کبد، آسیب به اندام ممکن است شروع شود.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 2

  • کلبد چرب گرید 3: در این مرحله کبد چرب پیشرفت کرده و بافت‌های کبد شروع به سفت‌شدن کرده و به بافت همبند تبدیل می‌شوند. آسیب به اندام شروع شده است.
  • گرید 4 یا سیروز کبدی: این مرحله آخرین مرحله کبد چرب است. می‌توان آن را سیروز نیز نامید.

به طور کلی زمانی که کبد چرب گرید 3 باشد، فرد دچار عوارض کبد چرب می‌شود به همین جهت، ممکن است درمان‌های اضافی توسط پزشک توصیه شود. به‌عنوان‌مثال، تغییر سبک زندگی، درمان دارویی و مداخله جراحی ممکن است برای درمان سیروز توصیه شود. اگر سیروز منجر به نارسایی کبدی شده باشد، پیوند کبد ممکن است ضروری باشد.

رژیک کبد چرب

رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 3

یکی از راه‌های اصلی درمان بیماری کبد چرب، صرف نظر از نوع آن، رژیم غذایی است. همان‌طور که از نام آن پیداست، بیماری کبد چرب به این معنی است که شما چربی زیادی در کبد خود دارید. در یک بدن سالم، کبد به حذف سموم و تولید صفرا، پروتئین گوارشی کمک می‌کند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌زند و مانع از عملکرد آن می‌شود. به طور کلی، رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات
  • گیاهان پر فیبر مانند حبوبات و غلات کامل
  • شکر، نمک، چربی‌های ترانس، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی‌های اشباع شده بسیار کم است
  • حذف کامل الکل

یک رژیم غذایی کم‌چرب و کم‌کالری می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. در حالت ایده‌آل، اگر اضافه‌وزن دارید، حداقل 10 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.

مواد غذایی مجاز در رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 3

در اینجا برخی از مواد غذایی وجود دارد که باید در رژیم غذایی سالم کبد خود بگنجانید:

قهوه برای کاهش آنزیم‌های غیرطبیعی کبد

مصرف قهوه با بیماری کبد چرب مفید است. به نظر می‌رسد کافئین میزان آنزیم‌های کبدی غیرطبیعی را در افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کبدی کاهش می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، مطالعات بارها نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه خطر تبدیل کبد چرب گرید 3 به سیروز یا آسیب دائمی کبد را در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبد کاهش می‌دهد.

سبزیجات برای جلوگیری از تجمع چربی

بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک می‌کند. خوردن بیشتر سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم‌پیچ نیز می‌تواند به کاهش وزن کلی کمک کند. سعی کنید ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، غذاهایی پر از طعم خواهید داشت.

آب لبو

آب لبو منبعی از نیترات‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام بتالین است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد و آسیب اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد. منطقی است که فرض کنیم خوردن لبو خود اثرات مشابهی بر سلامتی دارد. با این حال، بیشتر مطالعات از آب چغندر استفاده می‌کنند. می‌توانید خودتان آب لبورا بگرید. آب چغندر آسیب اکسیداتیو و التهاب کبد را کاهش می‌دهد و همچنین آنزیم‌های سم‌زدایی طبیعی را تقویت می‌کند.

ماهی برای التهاب و سطح چربی

ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین، تن و قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به بهبود سطح چربی کبد و کاهش التهاب کمک کنند. همچنین اگر ماهی دوست ندارید یا در خرید آن مشکل دارید، از مکمل‌ها یا روغن کبد ماهی استفاده کنید .

انگور

انگور، به ویژه انگور قرمز و بنفش، حاوی انواع ترکیبات گیاهی مفید است. معروف‌ترین آنها رزوراترول است که دارای تعدادی فواید سلامتی است. بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که انگور و آب انگور می‌توانند برای کبد مفید باشند. میوه انگور  فواید مختلفی از جمله کاهش التهاب، جلوگیری از آسیب، و افزایش سطح آنتی‌اکسیدان دارد.

یک مطالعه کوچک در انسان‌های مبتلا به کبد چرب نشان داد که مصرف مکمل عصاره هسته انگور به مدت سه ماه عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که عصاره هسته انگور یک فرم غلیظ است، ممکن است اثرات مشابهی را از مصرف انگور کامل مشاهده نکنید.

رژیم غذایی برای کبد چرب گرید 3

گردو برای بهبود کبد چرب

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب که آجیل می‌خورند، تست‌های عملکرد کبد را بهبود بخشیده‌اند.

آووکادو برای کمک به محافظت از کبد

آووکادو سرشار از چربی‌های سالم است و تحقیقات نشان می‌دهد که حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است آسیب کبدی را کاهش دهد. آنها همچنین دارای فیبر بالایی هستند که می‌تواند به کنترل وزن کمک کند.

زغال‌اخته

زغال‌اخته حاوی آنتوسیانین است، آنتی‌اکسیدانی که به توت‌ها رنگ متمایز می‌دهد. آنها همچنین با بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط هستند. زغال‌اخته کامل و همچنین عصاره یا آب آن می‌تواند به سلامت کبد شما کمک کند. مصرف این میوه به مدت 3-4 هفته از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کند. علاوه بر این، زغال‌اخته به تقویت پاسخ سلول‌های ایمنی و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی کمک کرد.

روغن زیتون برای کنترل وزن

این روغن سالم سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. برای پخت‌وپز سالم‌تر از مارگارین، کره یا شورتنینگ است. مطالعات نشان می‌دهد که روغن زیتون همچنین اثرات مثبتی بر کبد

یک مطالعه کوچک روی 11 فرد مبتلا به بیماری کبد چرب نشان داد که مصرف یک قاشق چای‌خوری (6.5 میلی لیتر) روغن زیتون در روز باعث بهبود سطح چربی و آنزیم‌های کبدی می‌شود. همچنین سطوح پروتئین مرتبط با اثرات متابولیک مثبت را افزایش داد. شرکت‌کنندگان همچنین تجمع چربی کمتر و جریان خون بهتر به کبد داشتند.

سیر برای کمک به کاهش وزن بدن

سیر نه‌تنها به غذا طعم می‌بخشد، بلکه مطالعات تجربی نشان می‌دهد که مکمل‌های پودر سیر می‌توانند به کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کنند.

چای سبز برای جذب کمتر چربی

نوشیدن 5 تا 10 فنجان چای سبز در روز با بهبود نشانگرهای خونی سلامت کبد مرتبط است. نوشیدن چای سبز با آنتی‌اکسیدان بالا به مدت 12 هفته باعث بهبود سطح آنزیم‌های کبدی می‌شود و همچنین ممکن است استرس اکسیداتیو و رسوب چربی در کبد را کاهش دهد. علاوه بر این، بررسی دیگری نشان داد افرادی که چای سبز می‌نوشیدند کمتر در معرض ابتلا به سرطان کبد بودند. کمترین خطر در افرادی مشاهده شد که چهار فنجان یا بیشتر در روز می‌نوشیدند.

خواص سیر برای کبد

6 خوراکی که اگر کبد چرب دارید از آن اجتناب کنید

قطعاً غذاهایی وجود دارد که در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب باید از آنها اجتناب کنید یا آنها را محدود کنید. این غذاها به طور کلی به افزایش وزن و افزایش قند خون کمک می‌کنند و عبارت‌اند از:

  • الکل
  • شکر مانند آب‌نبات، کلوچه‌ها، نوشابه‌ها و آب‌میوه‌ها
  • غذاهای سرخ شده
  • نمک
  • نان سفید، برنج و پاستا
  • گوشت قرمز

چگونه از کبد چرب پیشگیری کنیم؟

کبد چرب یک بیماری شایع است. اقدامات مختلفی در انواع و مراحل مختلف کبد چرب قابل‌انجام است. اما به طور کلی کارهایی که می‌توان برای پیشگیری از کبد چرب و پیشگیری از ابتلا به کبد چرب انجام داد به شرح زیر است:

  • داشتن یک سبک زندگی فعال برای سلامت کبد و همچنین برای سلامت عمومی بدن مهم است.
  • یک برنامه ورزشی باید با توجه به وزن و سن فرد ایجاد شود.
  • مصرف چربی‌های اشباع و ترانس باید محدود شود.
  • رژیم غذایی گیاهی هم برای سلامت کبد و هم برای سلامت قلب و عروق مهم است.
  • چربی‌های حیوانی، گوشت قرمز، گوشت مرغ در بیماران مبتلا به کبد چرب محدود است.
  • غذاهای تهیه شده با روغن زیتون، سبزیجات و میوه‌ها در وعده‌های توصیه شده و ماهی‌های فصلی قابل مصرف هستند.
  • از محصولات فراوری شده و بسته‌بندی شده، شکر تصفیه شده و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید.
  • چنین محصولاتی ممکن است حاوی چربی ترانس باشند و قندهای فرآوری شده ممکن است بیماری کبد چرب را تشدید کنند.
  • اگر قرار است غذاهای بسته‌بندی شده مصرف شود، غذاهایی که حاوی مواد نگهدارنده، شکر تصفیه شده و چربی ترانس نیستند باید ترجیح داده شوند.
  • الکل باید محدود شود تا از روانکاری ناشی از الکل جلوگیری شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
تارا

درود، بنده به گرید سه مبتلا هستم، میخواستم بدونم ایا دلستر های مالت دار، برای مصرف مناسب هستند یا خیر.

6 اسفند 1402 پاسخ
مطالب مرتبط