برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی سرطان ریه : غذاهی مفید و غذاهای مضر

رژیم غذایی سرطان ریه : غذاهی مفید و غذاهای مضر

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه یک رژیم غذایی خاص می‌تواند سرطان ریه را درمان کند، وجود ندارد. با این حال، تغذیه سالم ممکن است به بهبود سلامت کلی شما، سطح انرژی و قدرت بیشتر در طول درمان کمک کند. ممکن است در حال حاضر داشتن یک رژیم غذایی متعادل دشوار باشد. سرطان ریه و درمان‌های آن می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد. شیمی درمانی به طور خاص ممکن است طعم غذا را تغییر دهد و دهان شما را برای خوردن هر چیزی بیش از حد درگیر کند. با پزشک و یک متخصص تغذیه همکاری کنید تا یک برنامه غذایی سالم را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. آنها به شما کمک می‌کنند تا در طول درمان سرطان ریه، مواد غذایی را برای حفظ وزن و بهینه سازی سلامت خود انتخاب کنید. ما در این مقاله از اندام برتر به بررسی رژیم غذایی سرطان ریه پرداخته‌ایم.

رژیم غذایی سرطان ریه

بهترین رژیم غذایی سرطان ریه

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به سرطان ریه وجود ندارد. رژیم غذایی ایده آل شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • طرح درمان سرطان ریه و هر گونه عوارض جانبی که تجربه می‌کنید.
  • اولویت‌ها
  • وزن
  • شرایط دیگر، مانند دیابت یا بیماری قلبی

هدف از رژیم غذایی سرطان ریه چیست؟

اهداف هر رژیم غذایی سرطان ریه، عبارتند از:

  • کالری کافی برای جلوگیری از کاهش وزن به شما می‌دهد.
  • به شما مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌ها را می‌دهد.
  • کمک به تسکین عوارض جانبی درمان مانند اسهال، حالت تهوع یا یبوست

با پزشک خود و یک متخصص تغذیه که در زمینه سرطان تخصص دارد، صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند یک رژیم غذایی را بر اساس نیازها و ترجیحات غذایی شما تنظیم کنند.

رژیم کتو

رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتو ممکن است برای درمان سرطان‌های پیشرفته از جمله سرطان ریه موثر باشد. به همین علت مطالعات نشان داده است که پیروی از رژیم کتو برای افرادی که سرطان ریه دارند دشوار است، به ویژه هنگامی که تحت درمان‌هایی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند. ممکن است منجر به کاهش دریافت کالری شود.

تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. مهم است که قبل از هر گونه تغییر رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید. تیم پزشکی شما با شما همکاری خواهد کرد تا بهترین رژیم غذایی را بر اساس سلامتی و چشم انداز کلی شما انتخاب کند.

غذاهای مفید برای سرطان ریه

غذا برای سلامتی ضروری است. در صورت امکان، مهم است که غذاهای مغذی را انتخاب کنید تا به بدن شما انرژی داده و شما را قوی نگه دارد. رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود نتایج درمان و ارتقای رفاه کلی کمک کند. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه‌ها و سبزیجات و سایر غذاهای سالم ممکن است به کاهش خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌های مزمن از جمله سرطان کمک کند.

در صورت امکان، سعی کنید غذاهایی را انتخاب کنید که پروتئین، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین می‌کنند و وعده‌های غذایی متعادل و میان وعده‌هایی را انتخاب کنید که سرشار از پروتئین هستند. پروتئین برای افراد مبتلا به سرطان بسیار مهم است؛ زیرا از دست دادن عضله به ویژه در افراد مبتلا به سرطان‌های پیشرفته شایع است. با این حال، آنچه مهم‌تر است این است که مطمئن شوید که تغذیه می‌شوید و کالری کافی برای حفظ انرژی و جلوگیری از کاهش وزن دریافت می‌کنید. اگر در تلاش برای مصرف کالری کافی هستید، برای مشاوره با تیم پزشکی خود مشورت کنید.

نکات رژیم غذایی سرطان ریه و پیشگیری

سیگار عامل اصلی سرطان ریه است. باعث حدود 80 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه می‌شود. اما شواهدی نیز وجود دارد که رژیم غذایی در خطر ابتلا به سرطان ریه، به ویژه در افراد سیگاری، نقش دارد. افرادی که غلات و میوه‌های سبوس‌دار زیاد مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که رژیم غذایی آنها از این غذاهای سالم کم بود، کمتر در معرض ابتلا به سرطان ریه بودند. جایگزینی گوشت قرمز و سایر مواد غذایی سرشار از چربی اشباع شده با منابع چربی غیراشباع مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو نیز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه، به ویژه در افراد سیگاری، کمک کند.

میوه‌ها و سبزیجات افزودنی مهمی برای رژیم غذایی ضد سرطان به خصوص در افراد سیگاری هستند. مواد مغذی مانند بتاکاروتن و ویتامین A موجود در غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و طالبی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه کمک کند. حفظ وزن بدن سالم و فعال بودن بدنی در طول زندگی ممکن است از سرطان جلوگیری کند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که داشتن سطوح بالای ویتامین D در خون ممکن است از سرطان ریه محافظت کند. بدن شما ویتامین D را از نور خورشید می‌سازد. ویتامین D نیز به برخی از غذاهای غنی شده اضافه می‌شود. با این حال، اگر سطح ویتامین D پایینی دارید، مکمل ویتامین D ضروری است.

رژیم غذایی سرطان ریه

غذاهای مضر برای سرطان ریه

در این قسمت به بررسی غذهای مضر و نکات حیاتی پیرامون سرطان ریه پرداخته‌‌ایم. برخی از آنها عبارتند از:

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی ریسک ابتلا به سرطان ریه است. بنابراین، اجتناب از سیگار کشیدن و همچنین از تمامی محصولات تنباکویی مفید خواهد بود.

غذاهای چرب

مصرف مواد چرب اشباع شده، مانند گوشت قرمز چرب، مرغ با پوست و محصولات لبنی چرب، ممکن است باعث افزایش خطر سرطان ریه شود. توصیه می‌شود که در جایگزینی آنها از منابع پروتئینی کم چرب مانند ماهی، مرغ بدون پوست، سویا و حبوبات استفاده کنید.

مواد نگهدارنده و افزودنی‌ها

مصرف غذاهای فرآوری شده که شامل مواد نگهدارنده، رنگ‌ها و افزودنی‌های مصنوعی هستند، ممکن است باعث افزایش خطر سرطان ریه شوند. تلاش کنید تا به حد امکان از غذاهای طبیعی و تازه استفاده کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.

بهتر است با متخصص یا کارشناس تغذیه مشورت کنید تا بتوانند رژیم غذایی مناسبی را برای شما تعیین کنند و در خصوص نگرانی‌ها و سوالاتتان شما راهنمایی کنند.

آیا باید از مصرف گوشت قرمز در رژیم غذایی سرطان ریه خودداری کرد؟

بله، توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و به جای آن از منابع پروتئینی کم چرب مانند ماهی، مرغ بدون پوست و سویا استفاده کنید.

آیا باید از مصرف مواد نگهدارنده و افزودنی‌های مصنوعی خودداری کرد؟

بله، توصیه می‌شود مصرف غذاهای فرآوری شده که شامل مواد نگهدارنده، رنگ‌ها و افزودنی‌های مصنوعی هستند را به حداقل برسانید و به جای آنها از غذاهای طبیعی و تازه استفاده کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط