برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی سرطان روده : غذاهای مفید و مضر!

رژیم غذایی سرطان روده : غذاهای مفید و مضر!

افراد مبتلا به سرطان به طور کلی نیاز به مواد مغذی، از جمله افزایش نیاز به کل کالری و پروتئین دارند. به علاوه، مصرف یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی می‌تواند به حمایت از سلامت شما کمک کند، بدن و سیستم ایمنی شما را تا حد امکان سالم نگه دارد. علاوه بر این، درمان‌های سرطان مانند شیمی‌درمانی می‌تواند برای بدن شما بسیار دشوار باشد، زیرا گاهی اوقات بافت سالم و نه فقط بافت سرطانی را از بین می‌برند. به طور کلی، بیماران سرطانی کالری یا پروتئین کافی دریافت نمی‌کنند. پاسخگویی به حداقل کالری و پروتئین مورد نیاز برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم و جلوگیری از عفونت‌های بیشتر در سراسر بدن ضروری است. ما در این مقاله به بررسی رژیم غذایی سرطان روده پرداخته‌ایم. تا آخر این مقاله همراه اندام برتر بمانید.

رژیم غذایی سرطان روده

رژیم غذایی سرطان روده

افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است نیاز به مصرف کالری و پروتئین اضافی داشته باشند و ممکن است برای جلوگیری از کمبود آن به مواد مغذی خاصی نیاز داشته باشند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا ممکن است به کاهش خطر مرگ در افراد مبتلا به سرطان روده کمک کند. اغلب توصیه می‌شود که افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، وعده‌های غذایی غنی از پروتئین کوچک‌تر و مکررتر بخورند تا مطمئن شوند انرژی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

اگر عوارض جانبی مرتبط با درمان مانند حالت تهوع را تجربه می‌کنید، خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکررتر نیز ممکن است کمک کننده باشد. با این حال، مهم است که با متخصص تغذیه خود برای ارائه یک برنامه غذایی که برای نیازهای خاص و وضعیت سلامتی شما بهترین عملکرد را دارد، همکاری کنید.

قبل از جراحی سرطان روده چه بخوریم و چه بنوشیم؟

اولین قدم برای ایجاد یک برنامه غذایی سفارشی این است که به برنامه روزانه خود فکر کنید: به طور معمول هر روز چه می‌خورید؟ بر این اساس، می‌توانید تغییراتی را ایجاد کنید که برای شما منطقی باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که وضعیت سلامت کنونی، محدودیت‌های رژیم غذایی و توانایی‌های هر فرد منحصربه‌فرد است.

به عنوان مثال، میزان توانایی شما در جویدن و قورت دادن، علائمی که تجربه می‌کنید و هرگونه حساسیت یا عدم تحمل غذایی که ممکن است داشته باشید را در نظر بگیرید. اگر به کمک نیاز دارید، پزشک و متخصص تغذیه نیز می‌توانند با شما برای ایجاد یک برنامه غذایی بر اساس نیازهای فردی شما همکاری کنند.

بهترین غذا برای بیماران سرطان روده

در صورت امکان، یک تا سه بار در هفته ماهی تازه را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. ماهی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است که هر دو برای افرادی که با سرطان روده بزرگ مبارزه می‌کنند ضروری هستند.

میوه‌ها و سبزیجات افزودنی‌های عالی به برنامه غذایی قبل از درمان شما هستند؛ زیرا حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های حیاتی هستند. با این حال، غذاهای پوست دار، از جمله آجیل، میوه‌های خام و سبزیجات، ممکن است قبل از جراحی توصیه نشود. سایر غذاها و میان وعده‌هایی که می‌توانید قبل از جراحی بخورید شامل غذاهای ملایم مانند:

  • مرغ پخته شده
  • رشته فرنگی
  • کراکرها
  • پنیر رشته‌ای بسته بندی شده جداگانه

برای کمک به پاکسازی روده بزرگ، پزشک ممکن است رژیم غذایی مایع شفاف را برای 12 تا 24 ساعت قبل از جراحی توصیه کند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ابگوشت
  • آب میوه شفاف
  • ژلاتین
  • قهوه ساده
رژیم غذایی سرطان روده

مواد غذايی مضر برای سرطان روده

در زیر برخی از غذاهای با فیبر بالا آورده شده است که باید افراد دارای سرطان روده از خوردن آن‌ها اجتناب کنند:

  • لوبیا
  • آجیل
  • گوشت‌های فرآوری شده و هات داگ
  • برنج قهوه‌ای
  • غلات کامل
  • سبزیجات خام یا بخارپز
  • میوه‌های خام یا خشک
  • ذرت بو داده

قبل از شیمی درمانی یا پرتودرمانی چه بخوریم و چه بنوشیم؟

بیشتر شیمی‌درمانی‌ها یا پرتودرمانی‌ها نیازی به ایجاد تغییر در رژیم غذایی سالم ندارند، مگر اینکه عادات غذایی شما علائمی مانند حالت تهوع یا اسهال را افزایش دهند. حتماً با پزشک خود در مورد آنچه که می‌توانید قبل از درمان بخورید صحبت کنید، زیرا نیازهای تغذیه‌ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک شما ممکن است غذاهایی را توصیه کند که با یک رژیم غذایی سالم مرتبط نیستند، مانند غذاهای پرچرب برای افزایش وزن یا میلک شیک اگر زخم‌های دهانی دارید که مانع از خوردن بسیاری از غذاها می‌شود.

نکات تغذیه‌ای برای شیمی درمانی یا پرتودرمانی سرطان روده

درمان سرطان از جمله شیمی درمانی و پرتودرمانی می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود که خطر کم آبی بدن را افزایش می‌دهد، مانند تب و استفراغ. بنابراین مهم است که خود را هیدراته نگه دارید تا سالم و پرانرژی بمانید. برخی از افراد ممکن است به هیدراتاسیون داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشند. هنگام انجام درمان‌های سرطان روده بزرگ، غذاهای زیر را مصرف کنید:

  • هر هفته چند بار به جای گوشت از غذاهای گیاهی مانند لوبیا و نخود استفاده کنید.
  • میوه‌ها و سبزیجات افزودنی‌های عالی برای رژیم غذایی سرطان روده شما هستند؛ زیرا حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های حیاتی هستند. مرکبات و سبزیجاتی که سبز تیره یا زرد تیره هستند بیشترین فواید را دارند.
  • به جای سه وعده غذایی بزرگ، هر چند ساعت یکبار در طول روز میان وعده‌هایی با پروتئین بالا بخورید تا به کاهش عوارض جانبی مانند حالت تهوع کمک کنید. پروتئین به ترمیم سلول‌های بدن شما کمک می‌کند و سیستم ایمنی شما را قادر می‌سازد تا بهبود یابد.

سوالات متداول

آیا رژیم غذایی می‌تواند در پیشگیری از سرطان روده موثر باشد؟

بله، یک رژیم غذایی سالم و متنوع می‌تواند در پیشگیری از سرطان روده موثر باشد. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی حاوی فیبر بالا و کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی با چربی بالا می‌تواند مفید باشد.

آیا باید مصرف فیبر را در رژیم غذایی افزایش دهیم؟

بله، مصرف فیبر بالا می‌تواند کمک کند. انواع فیبر موجود در میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و لوبیاها می‌توانند به سلامت روده کمک کنند و خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهند.

آیا باید از مصرف گوشت قرمز خودداری کنم؟

بله، بهتر است مصرف گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی را کاهش دهید. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآورده‌های گوشتی ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده شود. می‌توانید به جای آن گزینه‌های سالم‌تری مانند ماهی، مرغ و سبزیجات در رژیم غذایی خود جای دهید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط