برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم تک خوری

رژیم تک خوری چیست؟

خوردن سیب‌زمینی یا سیب در هر وعده غذایی خیلی خوب و سالم به نظر نمی‌رسد، درست است؟  اما مواقعی وجود دارد که رژیم می‌گیرید و کاهش وزن سریع انگیزه و امید را افزایش می‌دهد. مثلاً اگر به‌تازگی رژیم گرفتن را شروع کرده‌اید یا اگر کاهش وزن شما پس از رژیم غذایی طولانی‌مدت متوقف شده است. رژیم غذایی لبنیات، رژیم مرغ، رژیم میوه و رژیم غذایی تخم‌مرغ، رژیم غذایی خیار، رژیم غذایی هندوانه، رژیم لیمو نمونه‌هایی ازاین‌قبیل موارد هستند. به چنین رژیم‌هایی رژیم تک خوری گفته می‌شود. در این بخش می‌خواهیم به طور کامل بررسی کنیم که رژیم تک خوری چیست و چه تأثیراتی دارد. با ما همراه باشید.

رژیم تک خوری موز

رژیم تک خوری چیست؟

رژیم غذایی تک خوری که به آن رژیم غذایی مونو یا مونتروفیک نیز گفته می‌شود، رژیمی است که در آن فقط یک نوع غذا مصرف می‌کنید. طرفداران ادعا می‌کنند که می‌تواند به کاهش وزن سریع و آسان منجر شود. اما این ادعاها ریشه در هیچ علمی ندارند و دلایل علمی زیادی برای اجتناب از امتحان کردن یک رژیم غذایی تک خوری وجود دارد. بدن شما برای عملکرد صحیح به انواع غذاهای غنی از مواد مغذی نیاز دارد.

آنچه  که می‌توانید در رژیم تک خوری بخورید

وقتی از یک رژیم غذایی تک خوری پیروی می‌کنید، برای چند روز یا حتی هفته‌ها فقط یک غذا می‌خورید. انواع مختلفی از رژیم مونو وجود دارد، از جمله رژیم غذایی موز، رژیم غذایی تک خوری تخم‌مرغ، رژیم غذایی تک خوری سیب‌زمینی و حتی رژیم غذایی تک خوری شکلاتی. هیچ قانون رسمی برای نحوه پیروی از این نوع رژیم وجود ندارد.

آنچه شما نمی‌توانید در رژیم تک خوری بخورید

آنچه نمی‌توانید بخورید بستگی به نوع رژیم غذایی تکی دارد که دنبال می‌کنید. شما نمی‌توانید چیزی غیر از نوع غذایی تکی که برای خوردن در رژیم غذایی تک انتخاب کرده‌اید بخورید. مثلاً اگر رژیم تک خوری شما براساس سیب‌زمینی است، فقط مجازید سیب‌زمینی بخورید!

نحوه تهیه رژیم غذایی تک خوری

برخی از افراد با درنظرگرفتن یک گروه از غذاها مانند میوه، سبزیجات یا گوشت، از یک رژیم غذایی مونو پیروی می‌کنند. برخی دیگر وعده‌های غذایی تکی انجام می‌دهند، برای هر وعده یک غذا می‌خورند، اما در نهایت آن غذا را با دیگران می‌چرخانند. درهرصورت، برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی ساده است (در واقع، غیرضروری است)، زیرا رژیم‌های غذایی مونو مستلزم خوردن فقط یک غذا یا تعداد بسیار محدودی غذا هستند. رژیم‌های تک خوری رژیمی به دلیل عدم تنوع برای کاهش وزن توصیه نمی‌شوند.

 البته نکات مثبت بسیار کمی نیز  برای رژیم غذایی تک خوری وجود دارد.

فواید رژیم تک خوری

رعایت کردن ساده: رعایت رژیم‌های مونو ساده است و تقریباً تمام برنامه‌ریزی‌ها و تفکرات را از روند رژیم حذف می‌کند.

ممکن است کاهش وزن را آغاز کند: یک رژیم غذایی تکی که کالری را محدود می‌کند ممکن است در کوتاه‌مدت باعث کاهش وزن شود. برای برخی از افراد، این می‌تواند انگیزه را برای ادامه کاهش وزن با یک برنامه غذایی و ورزش کامل‌تر افزایش دهد.

معایب رژیم تک خوری

رژیم‌های مونو توصیه نمی‌شود. پیروی از این نوع رژیم غذایی خطرات و معایب زیادی دارد.

کاهش وزن کوتاه‌مدت:

زمانی که فقط یک غذا می‌خورید – حتی اگر آن غذا پرکالری باشد – کالری دریافتی شما در طول یک روز کاهش می‌یابد. احتمالاً ازدست‌دادن سریع آب و در نتیجه کاهش نفخ را تجربه خواهید کرد. همچنین احتمالاً به‌مرورزمان توده عضلانی خود را از دست خواهید داد. بااین‌حال، این نتایج کاهش وزن احتمالاً کوتاه‌مدت هستند و هر کاهش وزنی احتمالاً دوباره به دست می‌آید .

افزایش هوس:

علاوه بر این، طرفداران رژیم‌های غذایی تک می‌گویند که این برنامه‌ها به کاهش هوس کمک می‌کند. اما در واقعیت، اجتناب از برخی غذاها می‌تواند منجر به تمایل به غذاهایی شود که نمی‌توانید داشته باشید. این می‌تواند دوباره برگشت کند و منجر به پرخوری شود.

محدودکننده خطرناک:

زمانی که شما برای تأمین مواد مغذی بدنتان غذاهای متنوعی نمی‌خورید، عواقب سلامتی قابل‌توجهی دارد. محدودیت‌های شدیدی که منجر به کاهش وزن سریع می‌شود نیز می‌تواند باعث سنگ کیسه صفرا، عدم تعادل الکترولیت‌ها، یبوست، سردرد، تحریک‌پذیری، بی‌نظمی‌های قاعدگی، ریزش مو و کم‌آبی بدن شود. کارشناسان هشدار می‌دهند که افرادی که از رژیم غذایی تک پیروی می‌کنند احتمالاً دچار خستگی، کاهش متابولیسم، سوءتغذیه و ازدست‌دادن عضله خواهند شد.

ممکن است منجر به پرخوری شود:

محققان تغذیه همچنین هشدار می‌دهند که کاهش کالری می‌تواند منجر به رفتارهای جبرانی مانند پرخوری شود. این ممکن است به‌خصوص زمانی اتفاق بیفتد که فرد توانایی کمتری برای حفظ طرز فکر مرتبط با محدودیت‌های غذایی داشته باشد.

عادات سالم را ترویج نمی‌کند:

برای کاهش وزن و حفظ وزن سالم، مهم است که بهترین غذاها را برای نیازهای تغذیه‌ای خود تعیین کنید و یاد بگیرید که چگونه وعده‌های غذایی را مدیریت کنید. همچنین باید ورزش کنید، خواب کافی داشته باشید و استرس را مدیریت کنید و شما نیاز به حمایت دارید، چه از طرف همتایان یا حرفه‌ای‌ها. یک رژیم غذایی تک از این عادات سالم و پایدار پشتیبانی نمی‌کند.

می‌تواند منجر به مشکلات تصویر بدن شود:

مدیریت گرسنگی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که محدودکردن شدید کالری دریافتی، استرس را افزایش می‌دهد و اهداف کاهش وزن را مختل می‌کند. 3 در یک مطالعه در سال 2016، محققان دریافتند که دانشجویان جوان احتمالاً رفتار جبرانی را تجربه می‌کنند و زنان احتمالاً در نتیجه محدودیت شدید کالری از بدن خود نارضایتی می‌کنند.

رژیم تک خوری

آیا رژیم تک غذایی یک انتخاب سالم برای شماست؟

واضح است که رژیم‌های تک غذایی از این استانداردها خوبی برخوردار نیستند، به‌ویژه زمانی که غذای انتخابی منفرد سرشار از چربی‌های اشباع شده، قندها یا کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده باشد و هیچ غذای دیگری مصرف نشود. حتی اگر بخواهید سه وعده غذایی مختلف در روز بخورید، فقط سه نوع غذای مختلف برای آن روز دریافت خواهید کرد.

اکثر مشاوران تغذیه دریافت روزانه تقریباً 1500 کالری در روز برای کاهش وزن و 2000 کالری در روز برای مدیریت وزن پیشنهاد می‌کند، اما این اعداد می‌توانند بر اساس سن، وزن، جنس، زمینه ژنتیکی، قومیت و سطح فعالیت متفاوت باشند.

دریافت تعداد مناسب کالری از یک غذا امکان‌پذیر نیست و این برنامه غذایی غیرمتعارف دستورالعمل‌های متخصص برای تغذیه سالم را رعایت نمی‌کند. حداقل برای سالم ماندن به 1200 کالری در روز نیاز دارید. با این ابزار کالری موردنیاز روزانه خود را برای کاهش وزن محاسبه کنید.

انواع مختلف رژیم تک خوری

رژیم تک خوری جایگزین : جایگزین کردن مواد غذایی سالم به جای ناسالم. مصرف میوه و آجیل به جای تنقلات توصیه می‌شود.
رژیم تک خوری گیاه‌خواری : از این رژیم از یک ماده غذایی استفاده می‌کنید؛ برای مثال رژیم کرفس باید درکنار وعده‌های غذایی طوری باشد که مقدار آن از سایر موارد بیشتر باشد.
رژیم تک خوری میوه : در این رژیم مصرف یک میوه خاص یا میوه‌های متنوع استفاده کنید.
رژیم تک خوری نوشیدنی: در این رژیم باید نوشیدنی‌های مضر مانند نوشابه، قهوه‌، نوشیدنی‌های الکلی، حاوی قند، گلوکز و شکر را حذف کنید.
رژیم تک خوری حذفی: در این رژیم باید چربی و کربوهیدرات‌ها حذف شوند.

عوارض رژیم لاغری تک خوری چیست؟!

کمبود مواد مغذی
از دست دادن توده عضلانی
تاثیر بر هضم غذا
ترویج نکردن عادات غذایی سالم
محدود کننده مواد مغذی
دریافت مواد مغذی از یک غذای خاص
خطر ابتلا به بیماری‌های روده
کاهش انرژی
تنفر و دلزدگی از غذا
توقف کاهش وزن

آیا رژیم تک غذایی منجر به کاهش وزن می‌شود؟

این برنامه‌ی غذایی در مدت زمان کوتاهی منجر به کاهش وزن می‌شود، چرا که کالری دریافتی آن بسیار کم است. محدودیت شدید این رژیم در مصرف مواد غذایی، میل افراد به مصرف قندهای تصفیه شده، نمک و چربی را کاهش می‌دهد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط