برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
جویدن غذا فواید و مزایای آن!

جویدن غذا فواید و مزایای آن!

بسیاری از ما سریع و بی‌دقت غذا می‌خوریم. اما آهسته غذا خوردن ممکن است رویکرد بسیار هوشمندانه‌تری باشد. مطالعات نشان می‌دهد که آهسته غذا خوردن باعث می‌شود که احساس سیری بیشتری کنید و به کاهش وزن خود کمک کنید. تند غذا خوردن باعث افزایش وزن می‌شود. افرادی که می‌گویند سریع غذا می‌خورند، نسبت به کسانی که آهسته غذا می‌خورند، اضافه وزن بیشتری دارند. ما در این مقاله از اندام برتر به بررسی جویدن غذا، فواید آن و مشکلات جویدن غذا در کودکان پرداخته‌ایم. تا آخر این مقاله همراه ما بمانید.

جویدن غذا

منظور از جویدن غذا چیست؟

جویدن‌غذا یکی از مراحل مهم در فرآیند خوردن غذا است. هنگامی که ما غذا را جویده و آن را به قطعات کوچک تبدیل می‌کنیم، آن را آماده برای بلعیدن و هضم می‌کنیم. جویدن غذا دو نقش مهم را ایفا می‌کند:

آماده کردن غذا برای بلعیدن: هنگامی که غذا را می‌جویم، آن را به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌کنیم که به راحتی می‌توانند از گلوگاه عبور کنند. این فرآیند به ما کمک می‌کند تا از ریسک خفگی جلوگیری کنیم.

شروع فرآیند هضم: جویدن غذا باعث ترکیب غذا با آنزیم‌های موجود در دهان می‌شود. آنزیم‌ها کار خود را با شکستن نشاسته‌ها (کربوهیدرات‌ها) شروع می‌کنند. بنابراین، جویدن مواد غذایی به طور موثرتری برای هضم و جذب ترکیبات مغذی است.

در طول فرآیند جویدن، مواد غذایی بر روی زبان ما تحریک می‌شود و اطلاعات طعم و مزه غذا به مغز می‌رسد. این تحریک‌ها می‌توانند لذت خوردن غذا را افزایش دهند و ما را تشویق به خوردن بیشتر کنند. به طور کلی، جویدن غذا یک فرآیند ضروری برای خوردن به طور صحیح و هضم موثر غذا است.

فواید خوب جویدن غذا چیست؟

جویدن غذا فواید متعددی برای سلامتی دارد. از جمله این فواید می‌توان به موارد بهبود هضم، افزایش اشباع، بهبود هضم عناصر غذایی، حفظ دندان‌ها، کاهش مشکلات گوارشی و بهبود تمرکز و هوش  اشاره کرد. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد پرداخته‌ایم.  

بهبود هضم

جویدن غذا کمک می‌کند تا مواد غذایی به طور کامل هضم شده و تغذیه بهینه را فراهم کند. آنزیم‌های موجود در دهان با شروع فرآیند هضم در دهان و افزایش ذائقه به تجزیه غذا و آغاز هضم کمک می‌کنند.

افزایش اشباع

با جویدن‌غذا به طور کامل، سیگنال اشباع به مغز می‌رسد و احساس سیری را برانگیزش می‌کند. این می‌تواند به کنترل وزن کمک کند و از خوردن بیش از حد جلوگیری کند.

بهبود هضم عناصر غذایی

جویدن‌غذا به درستی به جذب بهتر عناصر غذایی موجود در غذا کمک می‌کند. تقسیم غذا به قطعات کوچک‌تر، سطح تماس بیشتری را بین آنزیم‌ها و غذا ایجاد می‌کند که بهبود جذب مواد مغذی را به دنبال دارد.

حفظ دندان‌ها

جویدن غذا به تقویت عضلات دهان، فک‌ها و در نتیجه حفظ دندان‌ها کمک می‌کند.

افزایش ذائقه

جویدن غذا می‌تواند تحریکات طعم و مزه را برای ذائقه‌ها ایجاد کند و میزان لذت خوردن را افزایش دهد. این موضوع می‌تواند انگیزه برای خوردن مواد غذایی سالم‌تر و تنوع بخش بیشتری باشد.

کاهش مشکلات گوارشی

با جوید‌ن‌غذا به طور کامل، مواد غذایی به طور متناسب در دستگاه گوارش پخش می‌شوند و احتمال بروز مشکلاتی مانند نفخ و تجمع گازها کاهش می‌یابد.

بهبود تمرکز و هوش

تحقیقات نشان داده است که جویدن‌غذا به طور کامل و تمرکز بر روی عمل خوردن، میزان انرژی مغز را افزایش می‌دهد و می‌تواند در بهبود تمرکز کمک کند.

به طور کلی، جویدن غذا به طور کامل و آرام بهترین روش برای بهره‌برداری از مواد مغذی موجود در غذا و حفظ سلامتی دهان، گوارش و سیستم عصبی است.

جویدن غذا

مشکل جویدن غذا در کودکان

مشکلات جویدن‌غذا می‌تواند در برخی از کودکان به وجود آید و ممکن است باعث نگرانی و ایجاد مشکلات تغذیه‌ای شود. برخی از مشکلات جویدن‌غذا در کودکان، عبارت‌اند از:

انتخاب غذا

بسیاری از کودکان ممکن است فقط به چند نوع غذای خاص علاقه داشته باشند و از مصرف غذاهای متنوع منصرف شوند. این موضوع می‌تواند منجر به کمبود عناصر غذایی مختلف و مشکلات تغذیه‌ای شود.

طعم ناخوشایند

بعضی از کودکان ممکن است به دلیل طعم تند، تلخ یا عجیب برخی از غذاها، آنها را رد کنند و آنها را نخواهند بخورند. این مشکل می‌تواند باعث محدودیت در تنوع مصرف غذا و نقصان مواد مغذی شود.

مشکلات عصبی عضلانی

برخی از کودکان ممکن است مشکلات عصبی عضلانی داشته باشند که موجب مشکل در حرکت دهان و جویدن غذا شود.

اضطراب یا تنش

برخی از کودکان ممکن است به دلیل اضطراب، تنش یا مشکلات روانی دیگر، مشکل در جویدن غذا داشته باشند.

مشکلات روان‌شناختی

بعضی از کودکان ممکن است با مشکلات روان‌شناختی مانند اختلال اوتیسم یا اضطراب غذایی مواجه شوند که تجربه خوردن غذا را برای آنها دشوار می‌کند.

در صورتی که شما نگرانی درباره مشکلات جویدن غذا در کودکان خود دارید، مراجعه به پزشک یا کارشناس تغذیه می‌‌تواند به شما در تشخیص و مدیریت این مشکلات کمک کند.

چرا جویدن غذا مهم است؟

جویدن‌غذا مهم است؛ زیرا کمک می‌کند غذا را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و مواد غذایی را برای هضم آماده کنید. همچنین، آغاز فرآیند هضم در دهان باعث بهبود جذب مواد مغذی می‌شود.

چگونه باید غذا را به طور صحیح جوید؟

برای جویدن به طور صحیح، غذا را به آرامی در دهان خود بگذارید و از دندان‌های جلو و فک‌ها استفاده کنید. مواد غذایی را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و به طور کامل جویده و آن را آماده برای بلعیدن کنید.

چرا توصیه می‌شود غذا را به طور کامل جوید؟

جویدن‌غذا به طور کامل کمک می‌کند تا مواد غذایی را به طور متناسب در دهان پخش کنید و بهتر جذب شود. همچنین، کمک می‌کند تا سیگنال اشباع به مغز برسد و در کنترل وزن موثر است.

چگونه می‌توان جویدن را بهبود داد؟

برای بهبود جویدن، می‌توانید از تمریناتی مانند تقویت عضلات دهان و فک‌ها استفاده کنید. همچنین، تلاش کنید غذاهای مختلف را امتحان کنید تا تنوع طعم و مزه را تجربه کنید و مشکلات مربوط به طعم را کم کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط