برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ورزش تی آر ایکس

ورزش تی آر ایکس TRX برای لاغری و تمرین همه عضلات بدن

TRX یا Total Resistance Exercise، ، یکی از جدیدترین تکنیک‌های دنیا برای یک زندگی ورزشی فعال، فرد را فراتر از تکنیک‌های تمرینی قدیمی می‌برد و ورزش را سرگرم‌کننده می‌کند. این سیستم امکان تقویت عضلات، بهبود تعادل، افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری بدن را فراهم می‌کند.

ساختار بسیار ساده TRX به کاربر این امکان را می‌دهد تا با استفاده از وزن بدن خود، تمریناتی را در تمامی زوایا و محاوره‌های حرکتی انجام دهد. امروزه بسیاری از افراد علاقمند هستند تا در خصوص ارتباط تی آر ایکس و لاغری بدانند که آیا می‌شود با این روش وزن کم کرد؟ آیا تی آر ایکس برای همه مفید است؟ آیا می‌توان فقط تی آر ایکس کار کرد و بدن خوش‌فرمی داشت؟ برای پاسخ این سؤالات همراه ما باشید.

ورزش تی ار ایکس و لاغری

ورزش TRX چیست؟

TRX یک روش تمرین بدنسازی منحصربه‌فرد است که با استفاده از سیستم یکپارچه‌ای از بندها، طناب‌ها که به یک نقطه ثابت متصل شده‌اند، انجام می‌شود. این سبک ورزشی شامل یک تمرین عالی است که تمام عضلات بدن ما را به کار وا می دارد. این ورزش مفیدتر و کاربردی‌تر از سایر انواع ورزش مشابه است و به شما امکان می‌دهد در فواصل و زوایا بی‌نهایت حرکت کنید. اگر قبلاً ورزش  TRX را انجام نداده‌اید یا به این نوع تمرینات عادت ندارید، وقت آن است که آن را امتحان کنید. تمرینات ساده و در عین حال چالش‌برانگیز هستند.

گفته می‌شود که TRX که توسط فرماندهان نیروی دریایی آمریکا ایجاد شد و در مدت کوتاهی در سراسر آمریکا و اروپا پخش شد، انقلابی در روش‌های آموزشی ساخته شده با وزن بدن ایجاد کرد. به دلیل وزن کمتر وسایل مورد نیاز در این ورزش، نصب آسان و قابل‌حمل، می‌توان از آن در خانه، محل کار، در تعطیلات، در پارک و به طور خلاصه در هر مکان استفاده کرد. بسیاری از مربیان شخصی در حال حاضر از TRX در برنامه‌های تناسب‌اندام اعضای خود استفاده می‌کنند که در خانه و سالن‌های بدنسازی تمرین می‌کنند.

مزایای TRX

استفاده از TRX مزایای زیر را به همراه دارد:

  • همه ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نه روی یک عضله
  • کاهش استرس عصبی و به لطف ترشح اندورفین
  • افزایش عزت‌نفس
  • بهبود بیان عملکردی قدرت و مقاومت اندام فوقانی و تحتانی و ستون فقرات
  • پشتیبانی برای حفظ تراکم استخوان
  • بهبود تناسب‌اندام قلبی و تنفسی، حتی در صورت وجود برخی اختلالات مانند انواع خاصی از آسم، برخی نقص‌های گردش خون و…
  • افزایش اکسیژن‌رسانی عمومی به بافت بدن
  • اگر به طور مرتب انجام شود، خطرات قلبی عروقی کاهش می‌یابد
  • بهبود تعادل
  • افزایش مصرف کالری و کنترل بیشتر وزن بدن
  • بازیابی یا بهبود برخی پارامترهای متابولیک مانند فشار خون، کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون
  • اگر در درازمدت طولانی شود، امید به زندگی و کیفیت زندگی افزایش می‌یابد.
  • تقویت احتمالی سیستم ایمنی بدن

نیم ساعت ورزش برای قلب شما خوب است

تمام گروه‌های عضلانی را که می‌توانید با تجهیزات باشگاه در یک مرکز ورزشی بزرگ تمرین دهید، تمرین می‌دهد. TRX که صدها امکان حرکتی را با برنامه‌های ورزشی شما ایجاد می‌کند، این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا برای هر هدفی مانند قدرت، قدرت، انعطاف‌پذیری، تعادل، تحرک و سرعت کار کنید. از آنجایی که بسیاری از برنامه‌های تمرینی برای اهداف مختلف سازماندهی می‌شوند، می‌توان به خصوص برای قدرت و استقامت عمومی ورزش کرد و با جلسات تمرینی 30 تا 40 دقیقه‌ای در فرم ماندگار شد. به این ترتیب همراه با تقویت عضلات از سلامت ریه و قلب شما نیز محافظت می‌شود.

همه ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نه روی یک عضله

مهم‌ترین ویژگی که TRX را از سایر تجهیزات باشگاه متمایز می‌کند این است که دارای برنامه‌های تمرینی است که می‌تواند همه عضلات بدن را هم‌زمان تمرین دهد، نه یک یا چند گروه عضلانی. علاوه بر عضلات سراسری که در برنامه‌های ورزشی شما با TRX تمرین می‌کنید، گروه‌های عضلانی عمیق که از فعالیت‌های روزانه و سلامت ستون فقرات محافظت می‌کنند نیز فعال می‌شوند. تمام تمرینات با وزن بدن شما انجام می‌شود. به خصوص از نظر رشد استخوانی کودکان، نوع و شدت ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است. تمریناتی که آنها با وزن بدن خود انجام خواهند داد به آنها اجازه می‌دهد تا ماهیچه‌های خود را تقویت کنند و سیستم اسکلتی نرم‌تری داشته باشند بدون اینکه بر رشد استخوانی آنها تأثیر منفی بگذارند.

همچنین بخوانید: ورزش قدرتی برای کاهش وزن و رژیم غذایی متناسب با آن

تی آر ایکس و لاغری

موارد منع مصرف TRX

استفاده از TRX دارای برخی موارد منع قابل‌توجه است که  این امر به ویژه در مورد موارد زیر صادق است:

  • توانبخشی پس از ضربه استخوان‌ها، مفاصل و عضلات
  • توانبخشی قلبی پس از ایسکمیک
  • اضافه‌وزن
  • چاقی شدید
  • کمبود وزن شدید، به ویژه مربوط به اختلالات خوردن (DCA) مانند بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی
  • بیماری قلبی شدید
  • خطر بالای قلبی عروقی، از جمله مغزی
  • بیماری انسدادی مزمن ریه ( COPD ) که کنترل آن دشوار است.
  • آسیب‌شناسی مفصلی جدی شانه، آرنج، ستون فقرات (مانند کمر)، لگن، زانو
  • شکستگی به طور کامل بهبود نیافته است.
  • سایر اختلالات عضلانی یا تاندون
  • مشکلات جدی تعادل

همچنین بخوانید: برنامه ورزش رژیم لاغری

ورزش trx برای لاغری

اگر هدف شما از ورزش TRX لاغری است، باید در نظر داشته باشید که در واقعیت، ورزش همیشه به تنهایی کافی نیست تا لاغری را تحقق بخشد. برای انجام تمرینات TRX به‌منظور لاغری، مهم است که رژیم غذایی سالم و کاهش کالری را رعایت کنید. همچنین، تمرینات تقویتی و تناسب اندامی را که با استفاده از TRX قابل‌انجام است، با تمرینات هوازی مانند دویدن یا شنا قرار دهید. این ترکیب که شامل تمرینات مقاومتی و تمرینات هوازی است، می‌تواند به شما در رسیدن به هدف لاغری کمک کند.

از آنجایی که TRX یک روش تمرین فیزیکی منحصربه‌فرد است، قبل از شروع باید از راهنمایی یک مربی حرفه‌ای بهره ببرید تا به‌درستی از این سیستم استفاده کنید. همچنین، طبیعی است که قبل از انجام هر گونه برنامه ورزشی، از یک متخصص پزشک مشورت بگیرید.

تاثیر trx در لاغری

تأثیر trx در لاغری

کاهش وزن احتمالاً یکی از محبوب‌ترین اهداف در بین طرفداران TRX است. تمرین با این ابزار می‌توان کالری بیشتری نسبت به حالت بی‌تحرک مصرف کرد. همان‌طور که در مورد تمام ورزش‌ها و بیان تناسب‌اندام وجود دارد، این لزوماً با اثر لاغری مرتبط نیست. کاهش وزن نتیجه تعادل انرژی منفی است که یعنی کالری دریافتی با رژیم غذایی باید کمتر از کالری مصرف شده با تمرین باشد.

با استفاده از TRX ممکن است به طور قابل توجهی کالری بسوزانید. با این حال، کاهش وزن تنها زمانی اتفاق می‌افتد که رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. مشخص است که ورزش بدنی احساس اشتها را بیشتر می‌کند. این به دلیل کاهش قند خون و کاهش ذخایر گلیکوژن به ویژه در کبد است؛ بنابراین، اگر ورزش از یک سو به کالری‌سوزی بیشتر ما کمک کند، از سوی دیگر محرک اشتها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین ضروری است که خودکنترلی خاصی را حفظ کنید و از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید. در این مورد، دریافت رژیم از یک متخصص تغذیه می‌تواند ضروری باشد که برنامه غذایی را با تمایز روزهای بدون آموزش از روزهای تمرین سازماندهی کند.

ورزش trx برای بانوان

صرف نظر از سن، جنسیت، زیرساخت‌های ورزشی، وضعیت بدنی و شرایط فرد، می‌توانند با TRX کار کنند. تمرینات شامل حرکاتی است که می‌تواند با حداقل خطر به عملکرد بالادست یابد. تنوع تمرینات یکی از ویژگی‌های مهم برای افزایش انگیزه و عملکرد در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که ما تأثیرات تقویت عضلات را بر متابولیسم احساس می‌کنیم، ممکن است در مدت زمان کوتاهی شاهد تغییراتی در کیفیت زندگی خود باشیم.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط