برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
آیا برنج چاق کننده است ؟

آیا برنج چاق کننده است؟

برنج دومین غلات پرمصرف در جهان است که  به شدت در انواع غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. در واقع بسیاری از خانواده‌های ایرانی به صورت روزانه برنج را در هر دو وعده غذایی مصرف میکنند. با این حال همگی به خوبی میدانیم که مصرف زیاد برنج میتواند باعث چاقی شود. اما آیا برنج چاق کننده است؟ یا به علت مصرف نادرست برنج است که چاق می‌شویم؟ در ادامه همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را دریابید.

آیا برنج چاق کننده است؟

آیا برنج باعث افزایش وزن می‌شود؟

برنج به طور کلی یکی از غذا‌هایی است که بسیاری از مردم فکر می‌کنند باعث افزایش وزن می‌شود. اگر چه فوایدی برای سلامتی دارد، اما همیشه باید به مصرف برنج توجه کرد. برنج یکی از مفیدترین مواد مغذی در عضله‌سازی برای افرادی است که زندگی کم تحرکی دارند، کم ورزش می‌کنند و وزن اضافه می‌کنند. برنج یکی از غذا‌هایی است که به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند زیرا حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است.

اگرچه برنج ارزش کربوهیدرات بالایی دارد، اما ویتأمین B، فسفر و آهن نیز بسیار بالاست. مصرف برنج سبوس‌دار برای افرادی که رژیم دارند یا نمی‌خواهند چاق شوند توصیه می‌شود، زیرا فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. وقتی از برنج به عنوان پلو استفاده می‌شود، فیبر آن کاهش می‌یابد. بنابراین مدت کوتاهی پس از خوردن برنج، قند خون کم می‌شود و افراد دچار گرسنگی ناگهانی می‌شوند.

اگرچه پلو غذایی است که خیلی‌ها آن را دوست دارند، اما در رژیم غذایی باید برنج را به صورت کته خورد نه پلو. افرادی که می‌خواهند هنگام خوردن برنج وزن کم کنند باید مراقب باشند زیرا بعد از خوردن برنج در مدت کوتاهی بحران گرسنگی و شیرینی ایجاد می‌شود.

همچنین مطالعه کنید: رژیم لاغری بدون گرسنگی

اگر قصد شما کاهش وزن است

خوردن پرک برنج در رژیم غذایی برای افراد توصیه نمی‌شود، زیرا کمکی به کاهش وزن نمی‌کند. برنج پف کرده از جمله غذا‌هایی است که مصرف آن به شرطی که در فواصل زمانی طولانی باشد مشکلی ندارد. با تعیین سهم و فاصله زمانی به صورت کنترل شده، برنج پف کرده غذایی است که افراد رژیمی می‌توانند هر زمان که بخواهند مصرف کنند. سالم‌ترین راه برای مصرف برنج در رژیم غذایی، مصرف آن به صورت فرنی برنج است. وقتی برنج به صورت فرنی خورده می‌شود، خاصیت چربی سوزی خود را از دست نمی‌دهد،بلکه باعث چربی سوزی سریع‌تری می‌شود.

در مرحله کاهش وزن، برنج می تواند یک غذای حمایتی و همچنین افزایش وزن باشد. به همین دلیل افرادی که تمایل به مصرف برنج دارند باید به طرز پخت و نحوه مصرف برنج توجه کنند.

اگر قصد شما اضافه وزن است

حتی اگر به دنبال افزایش وزن خود هستید، بازهم باید در مصرف برنج دقت کنید. هیچ ماده غذایی حتی در بالاترین حد کیفیت نیز نباید زیاد مصرف شود، چرا که ممکن است مشکلات دیگری ایجاد کند.

کالری برنج

برنج چقدر کالری دارد؟

برنج با شاخص گلیسمی بالا می تواند باعث افت ناگهانی قند خون شود. این وضعیت دردهای ناگهانی را به همراه دارد. همچنین برنج با شاخص گلیسمی بالا، فیبر کمی دارد و خیلی سیر کننده نیست. بیایید نگاهی به ارزش غذایی و کالری برنج بیندازیم.

برنج سفید پخته شده (100 گرم)

مقدار ارزش‌های غذایی برنج سفید پخته شده به شرح زیر می‌باشد :

  • کربوهیدرات: 36 گرم
  • پروتئین: 3 گرم
  • چربی: 1 گرم
  • پتاسیم: 90 میلی گرم
  • فیبر غذایی: 1 گرم
  • کلسیم: 8 میلی گرم
  • ویتامین A: 14 میلی گرم
  • ویتامین C: 0 میلی گرم
  • سدیم: 70 میلی گرم

کالری برنج :

  • 100 گرم برنج = 102 کالری
  • 1 لیوان چای برنج سفید (70 گرم) = 71 کالری
  • 1 کاسه برنج سفید (150 گرم) = 152 کالری
  • سبوس برنج (100 گرم) = 345 کالری
  • برنج قهوه ای کامل (100 گرم) = 352 کالری
  • برنج قهوه ای کامل پخته شده (100 گرم) = 116 کالری
  • 1 پیمانه برنج ساده پخته شده (15 گرم) = 25 کالری
  • 1 بشقاب برنج (120 گرم) = 166 کالری

از طرفی توجه کنید که  هر چه میزان چربی و نمک اضافه شده در هنگام پخت بیشتر باشد، کالری آن بیشتر است.

شاید نیاز داشته باشید: چرا لاغر نمی‌شویم ؟

چرا مصرف زیاد برنج باعث چاقی می‌شود؟

برنج پلو دارای کربوهیدرات و چربی بالایی است. از آنجایی که این ماده غذایی با شاخص گلیسمی بالا و فیبر کم است، باعث افت ناگهانی قند خون می شود و این مورد باعث درد ناگهانی خواهد شد. افزایش میل به شیرینی و میل به خوردن بیشتر باعث افزایش وزن می شود. در مصرف برنج پلو دقت کنید. مصرف حداکثر نصف بشقاب پلو در وعده‌های غذایی مناسب است. کالری دریافتی پلو که مقدار آن بیش از نصف بشقاب است نیز افزایش می یابد. افت ناگهانی قند خون میل به خوردن را حتی بیشتر می‌کند. به همین دلیل 1 کاسه سوپ، 1 لیوان دوغ و سبزیجات ممکن است برای یک وعده غذایی کافی باشد.

چگونه کالری برنج را بسوازنیم؟

166 کالری از 1 بشقاب برنج؛ می توانید با 25 دقیقه پیاده روی، 1 ساعت شستن ظرف ها و نیم ساعت رقصیدن آن را بسوزانید.

افرادی که رژیم دارند باید از چه برنجی استفاده کنند ؟

مصرف برنج سبوس‌دار برای افرادی که رژیم دارند یا نمی‌خواهند چاق شوند توصیه می‌شود، زیرا فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید دارد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط