برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
بحران ریزه‌خواری

بحران ریزه‌خواری و روش‌های کنترل آن!

در طی سالیان اخیر علاقه به ریزه‌خواری در بین افراد با سنین متفاوت بیشتر شده است. امروزه به دلیل ماشینی شدن زندگی روزمره، اکثر افراد به دنبال ساده‌ترین و سریع‌ترین راه جهت رفع گرسنگی خود هستند. اگرچه ریزه‌خواری به این نیاز پاسخ می‌دهد؛ اما اثرات نامطلوبی بر سلامت عمومی بدن خواهد داشت. در این مقاله با ما همراه باشید تا با آگاهی از این عادت غذایی مضر، در راستای بهبود سلامت خود قدم بردارید.   

ریزه‌خواری

ریزه‌خواری چیست؟

به طور کلی ریزه‌خواری به معنای استفاده از مواد خوراکی در بین وعده‌های اصلی غذایی است. اکثر این مواد خوراکی حاوی شکر بوده و همچنین کالری زیادی دارند، مانند انواع کیک، نوشیدنی‌های غیر رژیمی، چیپس و پفک و دیگر ترکیبات فرآوری شده. زمانی که احساس گرسنگی در فرد ایجاد شود ساده‌ترین راه میل یک ماده غذایی کوچک و در عین حال پرکالری است. به این طریق بدن چه از نظر روانی و چه جسمی احساس خوبی خواهد داشت.

دلایل ریزه‌خواری

ریزه‌خواری می‌تواند به دلایل متفاوتی انجام شود. اما از مهم‌ترین علل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اضطراب

میزان استرسی که یک فرد تجربه می‌کند تأثیر زیادی بر انتخاب‌ وعده‌های غذایی او دارد. استرس مزمن سبب ایجاد اشتهای کاذب می‌شود به طوری که حتی در صورت سیر بودن، فرد تمایل زیادی به ریزه‌خواری خواهد داشت. در این مواقع با انتخاب مواد خوراکی دلخواه که به طور معمول ارزش غذایی بالای ندارند، سطح هورمون‌هایی مثل سروتونین و اندورفین در بدن افزایش می‌یابد. این هورمون‌ها مسئول ایجاد حس خوشحالی و رضایت در بدن هستند.

وسوسه

گاهی علاقه به یک ماده غذایی خاص سبب می‌شود تا آن را میان وعده‌های اصلی میل نمایید. این فاکتور می‌تواند به دلایل شخصی و یا با تأثیرگیری از اطرافیان سبب ریزه‌خواری شود.

افزایش انرژی

زمانی که یک فرد احساس خستگی یا بی‌حالی داشته باشد، استفاده از مواد غذایی با حجم کم و انرژی بالا ساده‌ترین انتخاب به نظر می‌آید.

تعاملات اجتماعی

در صورتی که در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی شرکت کرده باشید احتمال ریزه‌خواری افزایش می‌یابد. زیرا در این صورت تعداد زیادی از مواد خوراکی با ارزش غذایی پایین اما در عین حال دلخواه، برای شما موجود خواهد بود.

تأثیر ریزه‌خواری بر اشتها و وزن

فاکتورهای مختلفی مانند نوع ماده خوراکی انتخابی، زمان مصرف و متابولیسم بدن هر شخص می‌توانند در تأثیر ریزه‌خواری بر اشتها نقش داشته باشند. با انتخاب مواد غذایی پرکالری و غنی از شکر و چربی‌های اشباع، ممکن است برای مدت کوتاهی احساس سیری داشته باشید؛ اما پس از گذشت زمان کمی دوباره گرسنه می‌شوید. این چرخه سبب می‌شود که احساس گرسنگی شما به‌درستی پاسخ داده نشده و منجر به پرخوری شود.

مصرف بیش از حد مواد خوراکی فرآوری شده اگرچه سبب سیری می‌شوند؛ اما این حس کاذب بوده و در نتیجه با افزایش ریزه‌خواری، کنترل وزن با مشکل بیشتری روبرو می‌شود. این مورد می‌تواند در نهایت به چاقی مفرط منتهی شود.

آیا ریزه‌خواری باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد دفعات میل مواد خوراکی تأثیر زیادی بر میزان کالری مصرفی شما ندارد. در واقع بیشتر از اینکه چه تعداد خوراکی میل می‌کنید، نوع وعده انتخابی اهمیت دارد. مواد غذایی سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین می‌توانند گزینه مناسبی جهت رفع گرسنگی و همچنین بهبود متابولیسم بدن باشند.

نقش ریزه‌خواری در سلامت روان

ریزه‌خواری تنها بر روی سلامت جسمی تأثیر نمی‌گذارد؛ بلکه سلامت روان را هم می‌تواند مختل کند. برای مثال مصرف بیش از حد مواد پرکالری می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. این عامل سبب افزایش نگرانی فرد از تصویر خود و چگونه به نظر رسیدن در تعاملات اجتماعی می‌شود. به علاوه از آنجایی که ریزه‌خواری باعث ترشح هورمون‌های شادی می‌شود، انجام این عادت غذایی لذت‌بخش شده و در نتیجه فرد لازم است تا جهت تجربه دوباره حسی مثبت، به مصرف مواد پرکالری ادامه دهد.

به طور کلی، ریزه‌خواری و انتخاب ماده غذایی تأثیر به سزایی در بهبود سلامت روان ما خواهد داشت. در نتیجه بهتر است تا با رویکردی آگاهانه از جسم و روح خود محافظت کنیم.

تاثیر ریزه‌خواری بر سلامت روان

تأثیر ریزه‌خواری بر سلامت دندان

ریزه‌خواری نه‌تنها باعث افزایش وزن شده بلکه می‌تواند سلامت دهان و دندان را تهدید کند. از آنجایی که اکثر مواد خوراکی انتخابی سرشار از شکر، چربی و دیگر ترکیبات فرآوری شده هستند، استفاده مداوم از این مواد به دندان‌ها زیان وارد می‌نماید. با حضور شکر و ترکیب آن با مواد اسیدی داخل دهان، پلاک بیشتری تشکیل شده و در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان‌ها بیشتر خواهد شد.

درمان ریزه‌خواری

برای اینکه بدون مراجعه به پزشک این مشکل را حل کنید لازم است تا نکاتی را رعایت نمایید.

  • آب بیشتری مصرف نمایید.
  • زمانی که احساس بی‌حوصلگی می‌کنید به سراغ یخچال نروید.
  • وعده‌های غذایی اصلی را در ساعات مشخصی میل نمایید.
  • بر روی احساسات خود کنترل کافی داشته باشید و یا با روش‌های دیگری با آن مقابله کنید.

مزایای ریزه‌خواری

در صورتی که ماده غذایی مصرفی در میان وعده‌های اصلی به‌درستی انتخاب شده باشد، مانند انواع سبزیجات، مواد پر فیبر و ترکیبات فرآوری نشده، ریزه‌خواری می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت داشته باشد. به طور مثال:

کلام آخر

ریزه‌خواری یکی از راه‌های ساده جهت برطرف کردن حس گرسنگی است. اکثر افراد با انتخاب‌های غذایی اشتباه پیامدهایی زیان‌بار برای سلامت جسم و روان خود متحمل می‌شوند. بهتر است تا با مصرف سبزیجات و دیگر مواد غنی از ویتامین به بهبود تناسب اندام و متابولیسم بدن خود کمک کنیم.

 

آیا ریزه‌خواری اعتیادآور است؟

ریزه‌خواری مداوم می‌تواند اعتیادآور شود. زیرا باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور می‌شود. 

کمبود کدام ویتامین باعث ریزه‌خواری می‌شود؟

گاهی در اثر کمبود ویتامین‌های ب، آهن و روی به صورت غیرارادی به مصرف برخی مواد غذایی تمایل بیشتری خواهید داشت. در نتیجه بهتر است تا با انجام آزمایش‌ خون از این موارد پیشگیری نمایید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی maryam

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط