برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
مرزنجوش

با خواص شگفت انگیز مرزنجوش آشنا شوید

طیف گسترده‌ای از ادویه‌ها و ادویه‌ها در قفسه‌های عطاری ارائه می‌شود. بسیاری از آنها فواید بسیار ارزشمندی برای بدن دارند. به عنوان مثال، مرزنجوش هم توسط متخصصان آشپزی، هم متخصصان زیبایی و هم متخصصان تغذیه برجسته مورد قدردانی قرار گرفته است را می‌توانید به طور منظم استفاده کنید. در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به خواص مرزنجوش ، استفاده از آن در پخت‌وپز و موارد منع مصرف اصلی خواهیم داشت.

خواص مرزنجوش

مرزنجوش چیست؟

گیاه معجزه آسای مرزنجوش که با رایحه معطر خود به هر غذایی که لمس می‌کند طعم و مزه می‌بخشد و می‌توانید از آن به عنوان یک دمنوش خوش‌طعم استفاده کنید. مرزنجوش است سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. هنگامی که 2 قاشق چایخوری در روز مصرف می‌کنید، ویتامین‌های A و C مورد نیاز بدن را پشتیبانی می‌کند.

کالری و ارزش غذایی مرزنجوش 100 گرم مرزنجوش خشک شده در جدول زیر آمده است:

  •  

جزء

محتوای هر 100 گرم

محتوای کالری

270 کیلو کالری

چربی ها

7.05 گرم

پروتئین

12.6 گرم

کربوهیدرات ها

60.5 گرم

فیبر

40.3 گرم

فولات ها

274 میکروگرم

ویتامین B5

0.21 میلی گرم

ویتامین سی

51.2 میلی گرم

ویتامین E

1.7 میلی گرم

ویتامین K

620 میکروگرم

منیزیم

340 میلی گرم

سدیم

75 میلی گرم

اهن

82.7 میلی گرم

خواص مرزنجوش 

مرزنجوش تقریباً یک گیاه همه‌کاره است. هر جا مشکلی برای سلامتی وجود داشته باشد، فوراً خود را برای بهبودی نشان می‌دهد. این گیاه با خواصی که دارد شمشیر خود را برای مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها به دست گرفته است. به طور کلی فواید استفاده از مرزنجوش شامل موارد زیر است:

  • با میکروب‌ها مبارزه می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از دمنوش‌های زمستانی ضروری است.
  • خاصیت تسکین‌دهنده برای معده و روده دارد.
  • اگر اشتهایتان کم شده و عادات غذایی‌تان دیگر یکسان نیست، در این زمینه همراه شما خواهند بود.
  • اگر اغلب از حالت تهوع رنج می‌برید، مرزنجوش همراه با نعنا و لیمو برای معده شما مفید است.
  • زمانی که چای مرزنجوش مصرف می‌کنید، در مدت کوتاهی به گرفتگی دستگاه گوارش پایان می‌دهد.
  • به لطف خواص بازسازی سلولی، خطر ابتلا به سرطان را در صورت مصرف از بین می‌برد.
  • در موارد نیش حشره و زنبور، مرزنجوش دم‌کرده با آب داغ به محل تحریک مالیده می‌شود و درد آن تسکین می‌یابد.
  • اگر برنامه کاری خسته‌کننده‌ای دارید، مصرف مرزنجوش به دلیل توانایی آن در تسکین دردهای عضلانی برای شما مفید خواهد بود.
  • باعث افزایش شیر مادر می‌شود.
  • از آنجایی که دستگاه گوارش و تنفس را نیز تنظیم می‌کند، تا حدودی از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

سم‌زدایی با چای مرزنجوش

اگر مشکلات گوارشی دارید، چای مرزنجوش به شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاهی سیستم گوارشی بهتری داشته باشید، با توجه به این ویژگی، اکنون فکر شما در مورد اینکه آیا مرزنجوش به کاهش وزن شما کمک می‌کند، از کار گذشته است، می‌توانید تهیه کنید. آب را با ترکیب آن با دارچین سم‌زدایی کنید.

همچنین بخوانید: بهترین دمنوش برای کاهش چربی خون

مرزنجوش چه مضراتی دارد؟

حتی غذاهایی که از نظر شما بهترین هستند، در صورت استفاده نادرست می‌توانند برای سلامتی شما خطرآفرین باشند. به همین دلیل، کنترل تغذیه با پیروی از تحقیقات و توصیه‌های پزشک به جای اطلاعات شنیده شده، نتایج بهتری به شما می‌دهد.  می‌دانید که هر چه بیش از حد مصرف کنید معده شما را خسته می‌کند. مرزنجوش نیز این‌گونه است. اگر بیش از حد مصرف کنید، ممکن است به صورت اسهال و حالت تهوع به‌سلامتی شما آسیب برساند. مقدار مصرف توصیه شده 2 فنجان، یک فنجان متوسط است. اگر بیماری مزمن دارید یا به مصرف دارو ادامه می‌دهید، توصیه می‌کنیم در مورد مصرف چای مرزنجوش از پزشک خود اطلاعاتی کسب کنید.

هنگامی که می‌خواهید در دوره‌های حساس و جدی مانند بارداری چای بنوشید، برای نتایج سالم‌تر، انتخاب خوبی است که از پزشک اطلاعات دریافت کنید.

خواص مرزنجوش

مرزنجوش برای چه بیماری‌هایی مفید است؟

مرزنجوش تا حد زیادی از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. زمانی که دچار عفونت روده‌ای می‌شوید، مرزنجوش به شما کمک می‌کند در مدت زمان کوتاهی از شر این مشکل خلاص شوید. اگر از حالت تهوع مکرر رنج می‌برید، مرزنجوش همراه با لیمو نعنا معده شما را آرام می‌کند.

به حل مشکلات روحی و روانی کمک می‌کند. در اختلالات دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرفه خشک، برونشیت، اسپاسم برونش، سرماخوردگی، سینوزیت و آسم اثر تسکین‌دهنده دارد. خاصیت تسکین‌دهنده و تسکین‌دهنده معده و روده شما دارد. مصرف چای مرزنجوش و گیاه مرزنجوش اثر کاهشی بر کلسترول و فشار خون دارد. همچنین برای کاهش خطر تصلب شرایین شناخته شده است. به همین دلیل مرزنجوش با از بین بردن عوامل خطر مختلف در بیماری‌های قلبی از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

چگونه از  خواص مرزنجوش استفاده کنیم؟

مرزنجوش با مزه آن که کمی تلخ‌تر از پونه کوهی است، می‌توان آن را به طور گسترده در آشپزخانه برای انواع دستور پخت استفاده کرد. از این گیاه برای دادن طعم معطر به غذاهای گوشتی و برای طعم دادن به ماهی کبابی یا پخته بسیار عالی است. به‌سادگی چند شاخه مرزنجوش تازه را روی غذا یا در پایه پخت غذاهای خود اضافه کنید.

برگرهای گیاهی می‌توانند از مرزنجوش برای طعم دادن به املت یا کیش استفاده کنند. این گیاه معطر می‌تواند به سوپ‌ها و سوپ‌ها طراوت ببخشد: آن را در کلم بروکلی، سوپ سبزیجات یا کرم مارچوبه سبز امتحان کنید.

مرزنجوش با سبزیجات مخصوصاً بادمجان و کدوسبز کاملاً ست می‌شود.

آیا تابه‌حال به تهیه پستو مرزنجوش فکر کرده‌اید؟ این سس بسیار آسان و سریع آماده می‌شود. باید برگ‌های مرزنجوش را خوب بشویید و خشک کنید، با یک حبه سیر، پارمزان، یک قاشق روغن زیتون، دانه‌های کاج، کمی نمک و فلفل در مخلوط‌کن بریزید. نتیجه یک کرم سبز لذیذ با طعمی تند و معطر خواهد بود که برای چاشنی یک غذای ماکارونی خوب عالی است.

دم‌کرده مرزنجوش

برای بهره مندی از خواص مرزنجوش، بهتر است آن را دم کرده و برای میان وعده میل کنید. برای تهیه دم‌کرده مرزنجوش توصیه می‌شود 50 گرم از گیاه را در 1 لیتر آب خیس کنید. با خرد کردن گل‌آذین مرزنجوش در آب جوش، روی قابلمه را با درب منحنی می‌پوشانید تا قطرات گرانبهای غلیظ در مواد فعال از بین نرود. 10-15 دقیقه بگذارید دم بکشد سپس صاف کنید و 10 دقیقه استراحت دهید.

 

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط