برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
عمل حلقه معده

عمل حلقه معده چیست و چه تاثیری بر چاقی و لاغری دارد؟ 

افراد به طور مداوم به دنبال روش‌هایی برای چاقی یا لاغری می‌گردند. استفاده از انواع ورزش‌ها و رژیم‌های غذایی برای بهبود چاقی و یا لاغری بنا به نیاز افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد، روش‌های جراحی را برای لاغر شدن یا چاق شدن انتخاب می‌کنند که امروزه استفاده از این روش‌ها بسیار رایج شده. یکی از روش‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمل حلقه معده است که در ادامه به صورت کامل مزایا، عوارض، کاربرد و تمام مسائل مربوط به آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

عمل حلقه معده

عمل حلقه معده چیست؟ 

عمل حلقه معده یا باندینگ قابل تنظیم (باند لاپاراسکوپی) دارای یک نوار بادی است که در اطراف قسمت بالایی معده قرار می‌گیرد و آن را به دو قسمت نابرابر تقسیم می‌کند. قسمت بالایی به عنوان معده جدید عمل می‌کند، مصرف غذا را محدود می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود. 

این جراحی از طریق ۴ یا ۵ برش کوچک انجام می‌شود و در آن یک نوار سیلیکونی بادی، در اطراف قسمت بالایی معده قرار می‌گیرد. این نوار به یک مخزن پلاستیکی یا پورت متصل است که می‌تواند با مایع (محلول نمک) پر شود. پورت، زیر پوست و روی دیواره شکم برای دسترسی آسان قرار می‌گیرد. باد کردن باند با تزریق مقدار کمی نمک از طریق پوست به داخل پورت انجام می‌شود. تورم چند هفته پس از قرار دادن جراحی شروع می‌شود. تنظیم‌های بعدی باند (تورم / کاهش تورم) توسط پزشک در طول هفته‌ها و ماه‌های بعد انجام می‌شود تا زمانی که فرد به تعادل راحت بین محدودیت غذا خوردن و کاهش وزن دست یابد. 

همچنین بخوانید: عمل لاغری معده و تاثیر آن بر روی کاهش وزن

نوار معده چگونه کار می‌کند؟ 

یک نوار معده در اطراف بالای معده قرار می‌گیرد تا یک کیسه کوچک، در بالای باند ایجاد شود که بیشتر معده در زیر باند قرار دارد. هنوز هم می‌توانید مایعات بنوشید و مقدار کمی غذا بخورید. اما نمی‌توانید مقدار زیادی غذا را در یک وعده بخورید. وقتی غذا می‌خورید، کیسه کوچک به سرعت پر می‌شود، بنابراین زودتر از حد معمول و برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید. این بدان معناست که شما کمتر و آهسته‌تر غذا می‌خورید و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند. 

جراح می‌تواند با تزریق مایع به داخل آن از طریق دریچه‌ای که درست زیر پوست شکم قرار دارد، نوار معده را سفت یا شل کند. این بر سرعت انتقال غذا از کیسه به قسمت پایین معده تاثیر می‌گذارد. 

همچنین بخوانید : علت کاهش وزن ناگهانی از معمول‌ترین تا جدی‌ترین دلایل را بشناسید!

فواید عمل حلقه معده

مزایای جراحی باندینگ عبارت‌اند از: 

  • مزیت اصلی باندینگ لاپاراسکوپی ایمن بودن آن است، با نرخ مرگ و میر ۰.۲٪ و نرخ عوارض اولیه ۳ الی ۵٪.
  • جراحی باندینگ قابل تنظیم معده دارای کمترین میزان مرگ و میر در بین انواع جراحی درمان چاقی است
  • کم تهاجمی‌ترین روش جراحی چاقی
  • در این روش جراحی نیازی به برش یا تغییر مسیر روده نیست
  • خطر کم کمبودهای تغذیه‌ای
  • قابلیت تنظیم و برگشت‌پذیری آسان
  • کنترل وزن خوب در بیماران

عوارض جراحی باند معده

مانند همه انواع جراحی، جراحی باند معده نیز می‌تواند عوارضی ایجاد کند. این عوارض احتمالی عبارت‌اند از: 

  • واکنش غیرمنتظره به داروی بیهوشی
  • خونریزی بیش از حد
  • لخته خون (ترومبوز ورید عمقی – DVT) 

جراحی باند معده می‌تواند عوارض غیر شایع دیگری نیز ایجاد کند، این عوارض عبارت‌اند از: 

  • عفونت در اطراف نوار معده، لوله زیر پوست یا در برش‌های ایجاد شده در صورت بروز این اتفاق ممکن است پوست بیمار قرمز یا ملتهب شده و باعث درد شود. 
  • آسیب به معده یا سایر اندام‌های مجاور، مانند مری، در حین جراحی
  • ممکن است باند معده از جای خود حرکت، نشت و باد کرده یا به آرامی از دیواره معده عبور کند، اگر چنین شرایطی ایجاد شود، باید آن را جابجا، خارج یا جایگزین کرد. 
  • اگر بیمار خیلی سریع وزن کم کند، سنگ کیسه صفرا ممکن است به او آسیب برساند و ممکن است برای خارج کردن آن‌ها به جراحی کیسه صفرا نیاز داشته باشد. 
علائم خطر

علائم خطرناک پس از جراحی

در صورت مشاهده علائم بعد از جراحی، مانند موارد زیر باید به پزشک یا جراح اطلاع داده شود: 

  • درجه حرارت بالا (تب) 
  • مشکل در بلعیدن 
  • درد شکم
  • درد قفسه سینه
  • به سختی نفس کشیدن
  • احساس بیماری

چه کسانی می‌توانند نوار معده داشته باشند؟ 

در ادامه بررسی میکنیم که در چه شرایطی و برای چه افرادی استفاده از جراحی باند معده مناسب است، این شرایط عبارت‌اند از: 

  • دارای شاخص توده بدنی (BMI) ۴۰ یا بیشتر یا بین ۳۵ تا ۴۰ با بیماری‌هایی مانند دیابت یا فشار خون بالا 
  • قبلاً تمام گزینه‌های درمانی دیگر مانند رژیم غذایی، ورزش و داروهای کاهش وزن را امتحان کرده‌اید (طبق توصیه پزشک) 
  • به طور کلی به اندازه کافی برای انجام بیهوشی عمومی و جراحی مناسب هستند
  • متعهد به پیگیری طولانی مدت، از جمله معاینات منظم و ایجاد تغییرات در سبک زندگی هستند

موارد منع انجام عمل حلقه معده 

وجود برخی از بیماری‌ها و شرایط موجب می‌شود انجام جراحی باند معده ممکن نباشد، این شرایط عبارت‌اند از: 

بعد از عمل حلقه معده چه انتظاری باید داشت؟ 

این انتظارات شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که در ادامه به هرکدام خواهیم پرداخت. 

در بیمارستان

تا زمانی که اثر داروی بیهوشی از بین برود، باید استراحت کرد. همچنین ممکن است بیمار به مقداری داروی مسکن برای کمک به کاهش هر گونه درد، نیاز داشته باشد. 

در بیشتر مواقع از طریق آنژیوکت مایعات و… به بیمار داده می‌شود تا او بهبود یابد. 

بهتر است زمانی که بیمار احساس می‌کند بهتر شده از تخت بلند شود و کمی حرکت کند، این به کاهش خطر ابتلا به عفونت قفسه سینه و خطر لخته شدن خون در پاها کمک می‌کند. پرستار قبل از مرخص شدن توصیه‌هایی در مورد مراقبت از زخم‌های در حال بهبودی انجام می‌دهد و جلسه ویزیت بعدی را مشخص می‌کند. 

بعد از ترخیص

در بیشتر مواقع می‌شود بیمار بعد از جراحی ترخیص می‌شود، اما ممکن است نیاز به یک یا دو روز بستری در بیمارستان نیاز باشد. 

نوار معده در طول جراحی تا حدی پر می‌شود، بنابراین، بیمار باید بعد از جراحی مراقب آنچه می‌خورد باشد. جراح یا متخصص تغذیه به او خواهد گفت که چه زمانی می‌تواند خوردن و نوشیدن را شروع کند. 

بهبود کلی ممکن است یک یا دو هفته پس از جراحی باند معده طول بکشد تا بیمار بتواند به فعالیت‌های عادی خود بازگردد. 

فرد برای تنظیم نوار معده، پس از جراحی باید به طور منظم برای پیگیری ویزیت شود. این کار اطمینان حاصل می‌کند که به طور پیوسته مقدار مناسبی وزن از دست می‌دهد. 

بهبود طولانی مدت شما

پس از جراحی، نیاز به بررسی منظم پزشک یا پرستار است. آن‌ها هر چند وقت یکبار به بیمار اطلاع خواهند داد و ممکن است برای اطمینان از عملکرد درست کبد، نیاز به آزمایش خون وجود داشته باشد. همچنین ممکن است لازم باشد سطح ویتامین و مواد معدنی را نیز به طور مرتب بررسی کرد. 

پس از جراحی باند معده باید در رژیم غذایی تغییراتی ایجاد شود. متخصص تغذیه می‌تواند به بیمار کمک کند تا تغییرات مناسب خود را ایجاد کند. همچنین ممکن است برای اطمینان از دریافت مواد مغذی و ویتامین ها، نیاز به مصرف روزانه مکمل ویتامین و مواد معدنی وجود داشته باشد. 

بارداری

حامله شدن بعد از عمل حلقه معده

بعد از جراحی باند معده می‌توانید باردار شوید. اما قبل از اینکه برای بچه دار شدن تلاش کنید باید یک سال یا بیشتر صبر کنید تا به وزن ثابتی برسید. اگر باردار شوید، پزشک به دقت افزایش وزن را زیر نظر دارد و بررسی می‌کند که مواد مغذی مناسب را دریافت کنید. احتمالاً هر سه ماه یکبار نیاز به معاینه وجود داشته باشد. باید در طول بارداری باند خود را تنظیم کنید یا شاید به طور کلی باد آن را خالی کنید. اگر قصد بارداری دارید یا متوجه شده‌اید که باردار هستید، برای مشاوره با پزشک خود صحبت کنید. 

بهبودی و رژیم غذایی پس از جراحی عمل حلقه معده

برای دستیابی به کاهش وزن و حفظ آن پس از دریافت نوار معده قابل تنظیم، باید تغییرات قابل توجه و طولانی مدتی در سبک زندگی و رژیم غذایی ایجاد کرد. کاهش وزن بعد از این روش، بیشتر از واکنش بدن افراد به جراحی، به سبک زندگی آن‌ها بستگی دارد. برای موفقیت باید به طور مداوم رژیم غذایی مناسب داشت و به طور منظم ورزش کرد. 

کلام پایانی 

در این مقاله، به صورت کامل تمام مسائل مربوط به عمل حلقه معده را بررسی کردیم و به عوارض و مزایای آن پرداختیم. اقدامات و نکات مهم قبل و بعد از عمل را ذکر کردیم و موارد منع، عوامل خطر و شرایطی که نیاز به انجام این جراحی است را نیز توضیح دادیم. بهبودی پس از انجام آن بیشتر به خود فرد بستگی دارد و بدون رعایت نکات ذکر شده ممکن است نتیجه مورد نظر گرفته نشود. 

سوالات متداول

آیا جراحی حلقه برگشت‌پذیر است؟ 

بله، باندینگ لاپاراسکوپی برگشت‌پذیر است. بنابراین، در صورت ایجاد مشکل، می‌توان آن را از طریق همان برش‌های کوچک برداشت. 

جراحی باندینگ قابل تنظیم معده چقدر خوب کار می‌کند؟ 

اینکه جراحی باند معده چقدر خوب عمل می‌کند بستگی به این دارد که چگونه می‌توانید یک سبک زندگی سالم را بعد از عمل دنبال کنید. شما باید عادات غذایی خود را تغییر دهید و فعال‌تر باشید. در صورت رعایت نکات و اصول معمولا بیش از ۵۰ درصد وزن اضافی کاهش می‌یابد و نسبت به دیگر روش‌ها بازخورد بهتری دارد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط