برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید

شگفت انگیزترین خواص هویج را بشناسید!

هویج یک سبزی با برگ سبز، گیاهی بسیار ارزشمند از خانواده جعفری است. در بسیاری از ماه‌های سال رشد می‌کند، اما دوره اصلی برداشت آن پاییز و زمستان است. طعم، بو و رنگ‌های متنوعی دارد. در این مقاله از اندام برتر به بررسی خواص هویج پرداخته‌ایم با ما همراه باشید.

خواص هویج

ارزش غذایی هویج

بیش از 85 درصد هویج از آب تشکیل شده است. تقریباً 10٪ فیبر و شکر است، مابقی مقدار کمی چربی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. حاوی کاروتنوئیدهایی است که پیش ساز ویتامین A، ویتامین‌های B3، B6، C و K و اسید فولیک هستند. رنگ هویج به نوع کاروتنوئید موجود در آن بستگی دارد. هویج نارنجی که معمولاً شناخته می‌شود حاوی بتا کاروتن (بتا کاروتن) است. بتا کاروتن دارای آنتی اکسیدان بالایی است هویج یکی از سبزیجات غنی از بتا کاروتن است. هویج برداشت شده در زمستان ممکن است حاوی 4.5-8 میلی گرم در 100 گرم بتاکاروتن باشد. هویج برداشت شده در تابستان ارزش کاروتن کمتری دارد. یک هویج بزرگ با وزن 50-60 گرم 35-40 کالری انرژی دارد. اگرچه محتوای پتاسیم و سدیم هویج بسیار زیاد است، اما حاوی فسفر، کلسیم، منیزیم و مقادیر کمی آهن و روی است.

خواص هویج چیست؟

هویج حاوی مقادیر بالایی از بتا کاروتن است و بنابراین دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی قوی است. مطالعات علمی نشان می‌دهد که بتا کاروتن در محافظت در برابر سرطان موثر است. خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان با مصرف زیاد هویج کمتر است. بروز سرطان سینه در زنانی که به طور منظم هویج می‌خورند کمتر است. هویج برای پیشگیری از سرطان ریه نیز مفید است. سطح بتاکاروتن پلاسما ممکن است در افراد سیگاری کاهش یابد. ترک سیگار و خوردن منظم هویج برای ترمیم ریه در پیشگیری از سرطان ریه موثر است.

در افرادی که قبلاً سرطان ریه دارند، مصرف طولانی مدت بتاکاروتن ممکن است باعث رشد تومور شود. ویتامین A و پتاسیم از مواد مغذی مهم برای سلامت قلب هستند. هویج حاوی مقدار زیادی از این مواد است و بنابراین برای قلب بسیار مفید است. سطح بتا کاروتن پلاسما معمولاً در بیماران قلبی عروقی پایین است. مصرف کافی بتا کاروتن در رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌‌دهد.

هویج برای سلامت چشم نیز بسیار موثر است. بیماری خشکی چشم (Xerophthalmia) به دلیل کمبود ویتامین A رخ می‌دهد. از آنجایی که بتاکاروتن موجود در هویج در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود، هویج در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است. افرادی که به اندازه کافی و منظم هویج می‌خورند در خطر کمتری برای ابتلا به آب مروارید هستند. عادت کردن کودکان به خوردن هویج از سنین پایین ضروری است تا در آینده چشمانی سالم داشته باشند. یکی از مهم‌ترین فواید هویج این است که برای بیماران دیابتی مفید است. به دلیل ساختار فیبری که دارد از افزایش سریع قند خون جلوگیری می‌کند. شاخص گلیسمی پایینی دارد. برای متعادل کردن قند خون برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. بتا کاروتن موجود در هویج در پیشگیری و درمان عوارض مرتبط با دیابت بسیار موثر است.

هویج حاوی فیبر محلول و نامحلول است. فیبر محلول باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند و تعداد آنها را افزایش می‌دهد. فیبر نامحلول با تسهیل دفع مدفوع به رفع یبوست کمک می‌کند. بنابراین، هویج برای سلامت روده نیز بسیار مفید است.

خواص هویج

خواص آب هویج

هنگامی که سبزیجات و میوه‌ها آب گیری می‌شوند، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها سریع‌تر جذب می‌شوند. از آنجایی که یک لیوان آب هویج از 4 تا 5 عدد هویج به دست می‌آید، می‌توان گفت نوشیدن آب هویج ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به خوردن خود هویج دارد. 1 لیوان آب هویج حاوی تقریباً 600 میلی گرم پتاسیم، 130 میلی گرم سدیم، 50 میلی گرم کلسیم، 15 میلی گرم ویتامین C است. نباید فراموش کرد که آب سبزیجات و میوه‌ها قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند. آب هویج باعث افزایش سرعت جذب ویتامین‌ها و همچنین جذب قند می‌شود. همچنین می‌تواند میزان فیبر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد که برای تعادل قند خون و سلامت روده بسیار مهم است. اگرچه آب هویج منبع ویتامین است، اما مصرف مکرر آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود زیرا قند زیادی دارد و فیبر کمی دارد.

خطرات مصرف هویج چیست؟

هویج ممکن است در برخی موارد اثرات سمی ایجاد کند. ممکن است با برخی از داروها، به ویژه آنهایی که برای درمان پسوریازیس یا آکنه استفاده می‌شوند، تداخل داشته باشد. بنابراین، برای افرادی که از چنین داروهایی استفاده می‌کنند، مهم است که قبل از مصرف هویج با پزشک متخصص مشورت کنند. همچنین برخی از افراد ممکن است به هویج حساسیت داشته باشند. در این صورت مصرف هویج می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک جدی مانند تورم گلو، بثورات پوستی یا مشکلات تنفسی شود. برای جلوگیری از این نوع واکنش مهم است که بدانید آیا به هویج حساسیت دارید یا خیر. افرادی که علائم آلرژی را نشان می‌دهند یا قبلاً واکنش آلرژیک داشته‌اند باید مراقب باشند. اگرچه این خطرات نادر هستند، اما اگر مشکل سلامتی یا شرایط خاصی دارید، ممکن است قبل از مصرف هویج با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

چه مقدار هویج در روز باید خورد؟

سبزیجاتی مانند هویج اغلب بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل روزانه هستند. با این حال، مقدار هویج یا سایر سبزیجات ممکن است بسته به نیازهای غذایی، وضعیت سلامت و سبک زندگی فرد متفاوت باشد. متخصصان به طور کلی مصرف روزانه یک وعده از سبزیجات مختلف را توصیه می‌کنند. سبزیجاتی مانند هویج را می‌توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف کرد. میزان مصرف روزانه هویج باید با در نظر گرفتن وضعیت سلامتی، سن، وزن، سبک زندگی و سایر عادات غذایی تعیین شود.

مقدار مصرف روزانه توصیه شده معمولاً شامل یک یا دو وعده سبزیجات است. با این حال، مقدار هویج ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. نکته مهم این است که از انواع سبزیجات و غذاها به طور متعادل مصرف کنید. سبزیجاتی مانند هویج می‌توانند بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم باشند زیرا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند.

آیا خواص هویج برای کمبود آهن مفید است؟

هویج یک منبع غذایی توصیه شده برای درمان کمبود آهن نیست. غذاها و مکمل‌های حاوی آهن اغلب برای شرایطی مانند کم خونی فقر آهن توصیه می‌شود. هویج سرشار از ویتامین A، پتاسیم، ویتامین K و سایر آنتی اکسیدان‌ها است، اما منبع غنی آهن نیست. کمبود آهن وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که ذخایر آهن در بدن کاهش می‌یابد و معمولاً به دلیل دریافت یا جذب ناکافی ایجاد می‌شود. برای شرایطی مانند کم خونی فقر آهن، مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالاتر آهن یا استفاده از مکمل‌های آهن اغلب توصیه می‌شود.

غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، حبوبات، سبزیجات با برگ سبز تیره و آجیل. این‌ها برای افرادی که در معرض خطر کمبود آهن هستند توصیه می‌شوند. هویج یک سبزی است که برای سلامتی مفید است و می‌تواند بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل باشد.

آیا هویج می‌تواند در رژیم غذایی کم کالری مفید باشد؟

بله، هویج یک انتخاب عالی در رژیم غذایی کم کالری است. چون حاوی حجم زیادی از آب و فیبر است، احساس سیری را ایجاد می‌کند و به کاهش خوراکی کلی کمک می‌کند. همچنین، کم کالری بودن هویج به آن امکان می‌دهد که به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه مصرف شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط