برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
بادام تلخ

فواید بادام تلخ چیست؟!

بادام، یکی از محبوب‌ترین آجیل‌های درختی در جهان، به لطف ساختار تغذیه‌ای خود، فواید بسیاری برای سلامتی دارد. بادام تلخ و فرآورده‌های جانبی آن در بخش‌های شیرینی پزی، مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی مطرح است بادام تلخ به دلیل محتویات و ساختار تغذیه‌ای آن فواید سلامتی دارد. در این مقاله از اندام برتر به بررسی بیش‌تر فواید بادام تلخ پرداخته‌ایم.

بادام تلخ

بادام تلخ چه فوایدی دارد؟

محتوای میوه بادام تلخ که نام لاتین آن Prunus amygdalus amara است، سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، مواد کاربردی خاص، فیبر و چربی‌های غیر اشباع است. به طور کلی، ویتامین‌های B و E، اسیدهای چرب غیراشباع، منیزیم، کلسیم، منگنز، قند آمیگدالین، اسید فیتیک و آنتی‌اکسیدان‌ها فواید میوه را هدایت می‌کنند. از فواید بادام تلخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای دستگاه گوارش مفید است
  • خطر فشار خون را کاهش می‌دهد
  • در کنترل وزن موثر است
  • کلسترول را متعادل می‌کند
  • نقش مهمی در رشد عضلات و استخوان دارد
  • قدرت عایق بودن پوست را افزایش می‌دهد
  • از ریزش مو جلوگیری می‌کند
  • برای افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا لاکتوز مفید است
  • برای دستگاه گوارش مفید است

بادام تلخ سرشار از فیبر است و به افزایش حرکات روده کمک می‌کند. با افزایش ظرفیت جذب آب در روده‌ها، در کاهش سرعت جذب مواد مغذی کمک کننده است. به این ترتیب، به کاهش سرعت دریافت غذا کمک می‌کند زیرا روند اختلاط مواد مغذی مانند کلسترول، گلوکز و قند را در خون کند می‌کند. علاوه بر این، با نرم کردن مجرای مدفوع به مبارزه با یبوست کمک می‌کند.

خطر فشار خون را کاهش می‌دهد

منیزیم موجود در آن به کاهش فشار خون کمک می‌کند که به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

در کنترل وزن موثر است

به جذب آهسته قند خون از روده کمک می‌کند، مصرف کربوهیدرات را محدود می‌کند و احساس سیری را ایجاد می‌کند. بنابراین یکی از غذاهای جایگزین برای کنترل وزن است.

کلسترول را متعادل می‌کند

LDL، یک مشتق کلسترول که در کبد تبدیل می‌شود، می‌تواند بر سیستم قلبی عروقی بدن تأثیر منفی بگذارد. این کلسترول که به عنوان کلسترول بد شناخته می‌شود، استعداد ابتلا به بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. ویتامین E و اسیدهای چرب غیراشباع موجود در میوه به تعادل کلسترول کمک می‌کند.

نقش مهمی در رشد عضلات و استخوان دارد

بادام تلخ حاوی مقدار زیادی مواد معدنی کلسیم و منیزیم است که در رشد ماهیچه‌ها و استخوان‌ها نقش دارد. به این ترتیب به بهبود سریع پوکی استخوان و تغییر شکل‌ها کمک می‌کند.

قدرت عایق بودن پوست را افزایش می‌دهد

با خواص آنتی اکسیدانی خود در سلامت پوست به حفظ تعادل رطوبت پوست کمک می‌کند. لایه سرامید-روغن پوست را با اسیدهای چرب غیراشباع مانند اسید فیتیک پشتیبانی می‌کند. بنابراین به افزایش قدرت عایق پوست در برابر عوامل خارجی کمک می‌کند.

از ریزش مو جلوگیری می‌کند

به لطف روی و بیوتین موجود در آن، فولیکول‌های مو تقویت شده و به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

برای افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا لاکتوز مفید است

این ویژگی از ارزش‌های غذایی برای افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا لاکتوز پشتیبانی می‌کند و در از بین بردن ریز مولکول‌های مورد نیاز بدن برجسته است.

علاوه بر این، مشتقات شیرین بیشتر در غذاها استفاده می شود، در حالی که مشتقات تلخ به عنوان عطر در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

بادام تلخ

روش‌ها و توصیه‌های مصرف بادام تلخ

بادام خام در طبیعی‌ترین شکل خود را می‌توان مستقیماً به عنوان آجیل مصرف کرد. علاوه بر این، می‌توان از آن در سالادهای نسل جدید، ماست‌ها یا برای طعم دادن به غذاها با روغن زیتون استفاده کرد. توصیه‌های مصرف بادام تلخ را می‌توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

  • آرد بادام تلخ: برای افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن به غذای جایگزینی برای مواد اولیه مانند جو و گندم تبدیل می‌شود. یکی از محصولات میانی مورد علاقه در نان و شیرینی است.
  • شیر بادام تلخ: با طعم معطری که دارد می‌توان آن را در تابستان به اسموتی‌ها و در زمستان به قهوه‌های داغ اضافه کرد تا طعم‌های لذیذی ایجاد کند.

 چگونه بادام تلخ را مصرف کنیم؟

بادام تلخ را می‌توان به صورت روغن، آرد، عصاره مصرف کرد. فرآیندهای مختلفی را طی می‌کند و به شکل‌های منحصر به فرد و رایحه‌های شیرین تبدیل می‌شود. از این نظر برخلاف خام خوری، برشته شده با نمک می‌تواند به میان وعده خوشمزه‌تری تبدیل شود. فرآیندهای تولید روغن بادام تلخ کاملاً تدریجی است. مراحل تولید روغن بادام تلخ که کاربرد وسیعی دارد را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

  • دانه‌های بادام تلخ را خرد کرده و با روش پرس سرد به شکل قابل استفاده در غذا در می‌آورند.
  • روغن به دست آمده از پرس سرد حاوی ماده گلیکوزید سیانوژنتیک به نام آمیگدالین است.
  • آمیگ در بدن انسان دالین در معده تجزیه می‌شود و به ترکیب سیانید هیدروژن (HCN) تبدیل می‌شود که سمی در نظر گرفته می‌شود.

توصیه می شود هنگام مصرف خوراکی مقدار مشخصی روغن را به صورت کنترل شده مصرف کنید.

چگونه روغن بادام تلخ را روی پوست بمالیم؟

می‌توان آن را به طور مستقیم یا بافر روی پوست اعمال کرد. می‌توان از آن به عنوان پاک کننده آرایش یا به عنوان مرطوب کننده برای از بین بردن آلودگی استفاده کرد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط