برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
روزانه چند لیوان آب مصرف کنیم؟

روزانه چند لیوان آب مصرف کنیم؟

نوشیدن آب کافی در هر روز مهم است، اما مایعات حاصل از غذاهای غنی از آب به شما کمک می‌کند تا به هدف هیدراتاسیون خود برسید. محاسبه مقدار آبی که روزانه باید بنوشید، پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. به طور کلی پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که زنان در مجموع روزانه 2.7 لیتر یا 11 فنجان مایعات و مردان حدود 3.7 لیتر (16 فنجان) مایعات دریافت کنند. همه این مایعات نباید مصرف آب باشد. غذاها و نوشیدنی‌های کامل و غنی از مواد مغذی، از جمله موارد زیر نیز در مصرف مایعات شما به حساب می‌آیند:

  • چای
  • قهوه
  • آب گازدار
  • آب نارگیل
روزانه چند لیوان آب مصرف کنیم

روزانه چقدر آب باید بنوشید؟

پاسخ مشخصی برای اینکه چقدر آب باید بنوشید وجود ندارد. این مقدار برای هر فردی متفاوت خواهد بود. مردانی که به اندازه کافی هیدراته شده‌اند، روزانه حدود 3.7 لیتر (16 لیوان) آب می‌نوشند. زنان با هیدراته کافی روزانه حدود 2.7 لیتر (11 لیوان) آب می‌نوشند. با این حال، برخی از افراد ممکن است نیاز به نوشیدن آب بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند. این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد. در واقع عوامل مختلفی می‌توانند میزان مایعات مورد نیاز بدن شما را برای بهترین عملکرد خود افزایش یا کاهش دهند. بعضی از این عوامل عبارتند از:

جنسیت

در مقایسه با زنان، مردان به طور کلی به مایعات بیشتری برای حمایت از افزایش توده بدن، کاهش میانگین چربی بدن و افزایش کالری سوزی روزانه نیاز دارند.

وزن بدن

نیازهای هیدراتاسیون تحت تأثیر سطح بدن، میزان متابولیسم و وزن بدن است. در نتیجه با افزایش وزن بدن، نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد.

مرحله زندگی

به طور مشابه هنگامی که فردی باردار است، برای حفظ سطح مایع آمنیوتیک و حفظ رشد ثابت جنین به مایعات اضافی نیاز دارد. اگر به نوزادی در حال رشد شیر می‌دهید، باید آب بیشتری بنوشید تا بدن شما بتواند شیر کافی بسازد.

کیفیت رژیم غذایی

غذاهایی که می‌خورید بر هیدراتاسیون شما و مقدار مایعاتی که باید بنوشید نیز تاثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر روزانه میوه‌ها و سبزیجات فراوانی دریافت می‌کنید (که هر دوی آنها مملو از مایعات آبرسان هستند)، نیازی به نوشیدن آب زیادی نخواهید داشت. سوپ غذای دیگری است که سرشار از مایعات است و می‌تواند به شما در تامین آب مورد نظرتان کمک کند. اگر هر روز مقدار زیادی از این غذاها را می‌خورید، نیازی به نوشیدن زیاد آب ندارید. اما اگر مصرف میوه و سبزیجات شما در هر روز کم باشد، چند لیوان آب اضافی مایعی را که از دست خواهید داد جبران می‌کند.

همچنین مطالعه کنید: رژیم آب چیست ؟

سطح فعالیت

هنگامی که در حین ورزش یا در یک روز گرم تابستان عرق می‌کنید، باید مایعاتی را که از دست داده‌اید با نوشیدن بیشتر آب جایگزین کنید. شدت و مدت ورزش بر میزان تعریق و نیازهای بعدی شما به مایعات تأثیر می‌گذارد. ژنتیک و عادت شما به یک آب و هوا نیز می‌تواند بر حجم عرق تأثیر بگذارد.

اهمیت هیدراته ماندن

در حالی که نیازهای دریافتی آب متفاوت است، برآورده کردن نیازهای هیدراتاسیون شخصی شما در هر روز، فواید فوق العاده‌ای برای سلامتی شما خواهد داشت. در واقع هیدراتاسیون خوب باعث می‌شود بدن به درستی کار کند، مفاصل را روان می‌کند و دمای بدن را تنظیم می‌کند. همچنین هیدراتاسیون خوب به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید، واضح‌تر فکر کنید و حتی شما را در خلق و خوی بهتری قرار می‌دهد!

روزانه چند لیوان آب مصرف کنیم؟

مزایای نوشیدن آب چیست؟

بدن انسان حدود 60 درصد آب دارد. بدن شما برای عملکرد صحیح به آب وابسته است. شما نمی‌توانید بیش از چند روز بدون آب زندگی کنید. در زیر به چند مورد از فواید آب اشاره شده است. آب کمک می‌کند:

  • دمای بدن خود را تنظیم کنید.
  • دهان خود را تمیز نگه دارید.
  • مفاصل خود را نرم کنید و از بافت‌های حساس محافظت کنید.
  • مواد زائد مضر را از طریق ادرار، عرق و مدفوع دفع کنید.
  • مواد مغذی را از طریق خون به اندام‌ها منتقل کنید.

آیا واقعا نیاز به نوشیدن 2 لیتر آب در روز دارید؟

خیر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد باید 8 لیوان یا 2 لیتر آب در روز بنوشید. تحقیقات نشان داده است که بیشتر مردم از غذاها و نوشیدنی‌هایی که روزانه مصرف می‌کنند، آب کافی دریافت می‌کنند. همه نوشیدنی‌ها از جمله چای، قهوه، آب میوه و نوشابه حاوی آب هستند. برای اکثر مردم، نوشیدن این نوشیدنی‌ها همراه با آب ساده 70 تا 80 درصد کل مایعات مصرفی آنها را تشکیل می‌دهد. 20 تا 30 درصد دیگر از کل مایعات مصرفی اکثر افراد از غذا ناشی می‌شود.

علائم کم آبی بدن چیست؟

علائم کم آبی خفیف تا متوسط نشانه‌ای است که بدن شما به شما می‌گوید که باید آب بیشتری بنوشید. این علائم عبارتند از:

  • ادرار تیره یا با بوی بد
  • خشکی دهان
  • تشنگی
  • سردرد
  • تکرر ادرار کمتر
  • گرفتگی عضلات

کلام آخر

نوشیدن آب به تدریج در طول روز مهم است. آب بیش از حد در یک زمان ممکن است خطر ابتلا به بیماری به نام هیپوناترمی را افزایش دهد، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که الکترولیت‌های بدن تخلیه می‌شوند. در نتیجه اگر علائم کم آبی را که پیش‌تر گفته‌ایم، مشاهده مي‌کنید بهتر است روزانه مقدار بیشتری آب مصرف کنید.

چگونه بفهمیم بدن آب کافی دریافت می‌کند یا خیر؟

یک راه ساده برای فهمیدن اینکه آیا آب کافی دریافت می‌کنید این است که به رنگ ادرار خود نگاه کنید. به طور معمول، رنگ ادرار باید شفاف یا زرد کم رنگ باشد. اگر ادرار شما زرد تیره، قهوه‌ای یا کهربایی به نظر می‌رسد، ممکن است نشانه‌ای باشد که باید آب بیشتری بنوشید.

مزایای نوشیدن آب چیست؟

نوشیدن آب به شما کمک می‌کند تا مفاصل خود را نرم کنید و از بافت‌های حساس محافظت کنید،مواد مغذی را از طریق خون به اندام‌ها منتقل کنید، مواد زائد مضر را از طریق ادرار، عرق و مدفوع دفع کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط