برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
انگیزه برای لاغر شدن

چگونه انگیزه برای لاغری را حفظ کنیم؟ همه چیز در مورد انگیزه لاغر شدن

در ماه‌های تابستان و مراسم‌های خاص، بسیاری از ما شروع به تهیه برنامه‌های غذایی و رژیم‌گرفتن می‌کنیم؛ اما تعداد کمی به آن پایبند می‌مانیم. شروع و پایبندی به یک برنامه کاهش وزن سالم ممکن است گاهی غیرممکن به نظر برسد. این اغلب به دلیل بی‌انگیزگی یا عدم انگیزه کافی برای ادامه است. در واقع بسیاری از ما همیشه می‌گوییم که زود انگیزه خود را برای لاغری از دست می‌دهیم. اما چگونه انگیزه برای  لاغری پیدا کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، این بخش را با دقت و تا آخر مطالعه کنید.

حفظ انگیزه لاغری

چگونه انگیزه برای لاغری پیدا کنم؟

انگیزه برای لاغری در ابتدای تصمیم‌گیری برای رژیم بالا است؛ ولی هرچقدر از رژیم می‌گذرد، انگیزه کمتر می‌شود. برای اینکه بتوانیم انگیزه برای لاغری را حفظ کنیم می‌توانیم کارهای هرچند ساده اما تأثیرگذار انجام دهید. راه‌های حفظ انگیزه برای لاغری عبارت‌اند از:

  • صادقانه مشخص کنید که چرا می‌خواهید وزن کم کنید.
  • اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید.
  • روی اهداف خود تمرکز کنید، نه نتیجه!
  • رژیمی را انتخاب کنید که متناسب با سبک زندگی شما باشد.
  • با نتایج کاهش وزن به خود پاداش دهید
  • رژیمی را انتخاب کنید که متناسب با سبک زندگی شما باشد.
  • حفظ انگیزه لاغری با پاداش‌دادن
  • مسئولیت‌پذیر باشید.
  • مثبت فکر کنید و مثبت صحبت کنید.
  • برای مبارزه خود برنامه‌ریزی کنید و برای شکست‌های احتمالی آماده شوید.
  • کمال‌گرایی را کنار بگذارید.
  • ورزشی را پیدا کنید که بتوانید از آن لذت ببرید.
  • خواب خوب برای موفقیت کاهش وزن لازم است!
  • در صورت نیاز از روان‌شناس کمک بگیرید.

صادقانه مشخص کنید که چرا می‌خواهید وزن کم کنید.

صادقانه تمام دلایل تمایل خود به کاهش وزن را شناسایی کنید و آنها را یادداشت کنید تا انگیزه برای لاغری را از دست ندهید.  این دلایل ممکن است شامل پیشگیری از دیابت، سالم‌بودن، هماهنگی با نوه‌ها، تناسب‌اندام، افزایش عزت‌نفس یا اینکه بتوانید لباس خاصی را بپوشید، باشد. بسیاری از افراد با توصیه پزشک شروع به کاهش وزن می‌کنند. نباید فراموش کرد که شروع این مسیر باانگیزه و اراده خالصانه موفقیت را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر به همراه خواهد داشت.

اهداف واقع‌بینانه تعیین کنید

بسیاری از رژیم‌ها و فعالیت‌های ورزشی وعده کاهش وزن سریع و آسان را می‌دهند و به همین دلیل با گذشت زمان و مواجه با چالش‌های لاغری، انگیزه برای لاغری نیز از بین می‌رود. به گفته کارشناسان در حالت ایده‌آل، آنها کاهش 1-2 کیلوگرم در هفته را توصیه می‌کنند. تعیین اهداف دست‌نیافتنی می‌تواند منجر به احساس ناامیدی شود و باعث تسلیم‌شدن شما شود. برعکس، تعیین اهداف قابل‌دستیابی و رسیدن به موفقیت، انگیزه‌ای جداگانه در کنار احساس موفقیت فراهم می‌کند.

برای افرادی که به اهداف کاهش وزن خود دست‌یافته‌اند، حفظ این موفقیت‌ها در طولانی مدت بسیار آسان‌تر است.  حتی اگر فقط 5 تا 10 درصد وزن خود را از دست بدهید، تأثیر بسیار مثبتی بر بدن شما خواهد داشت (به عنوان مثال، اگر 90 کیلوگرم وزن دارید، حتی کاهش وزن بین 3 تا 6 کیلو نیز تأثیر مثبتی خواهد داشت. تأثیر بسیار مثبتی بر بدن و سلامتی شما دارد).

در واقع، وقتی 5 تا 10 درصد از وزن بدن خود را از دست می‌دهید:

  • کنترل قند خون شما بهبود می‌یابد.
  • خطر بیماری قلبی شما کاهش می‌یابد.
  • سطح کلسترول شما کاهش می‌یابد.
  • درد مفاصل شما کاهش می‌یابد.
  • خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها در شما کاهش می‌یابد.
انگیزه برای لاغری

روی اهداف خود تمرکز کنید، نه نتیجه!

اهداف خود را بلندمدت و کوتاه‌مدت کنید. در واقع، فقط هدف‌گرفتن نتیجه نهایی می‌تواند از نظر انگیزه شما را مجبور کند، ممکن است دور به نظر برسد، ممکن است رسیدن به آن غیرممکن به نظر برسد. در عوض، تمرکز بر اهداف نزدیک خود در این فرایند نتایج بسیار بهتری به همراه خواهد داشت. روستائیانی که به ارتفاعات می‌رفتند نه با نگاه‌کردن به آخرین هدفی که داشتند، بلکه با نگاه به تپه بعدی که هر بار عبور می‌کردند سفر می‌کردند، در غیر این صورت، دیدن هدف بسیار دور ممکن است انگیزه را کاهش دهد. به همین دلیل، باید تعیین کنید که در روند کاهش وزن چه اقداماتی را انجام خواهید داد. اول از همه، مثل این است که روی این واقعیت تمرکز کنید که 1 ساعت ورزش را 3 بار در هفته انجام دهید. اهداف  خود را برای دستیابی به اهداف قوی تنظیم کنید. یک هدف باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد: 

  • ویژه
  • قابل‌اندازه‌گیری
  • قابل‌دستیابی
  • واقع‌بینانه
  • بر اساس زمان

به عنوان مثال:

  • پنج‌روز در هفته 30 دقیقه پیاده‌روی خواهم کرد.
  • این هفته هر روز چهار وعده سبزیجات می‌خورم.
  • این هفته فقط یک نوشیدنی شیرین (کولا، آبمیوه و غیره) مصرف می‌کنم.

رژیمی را انتخاب کنید که متناسب با سبک زندگی شما باشد

برنامه کاهش وزنی را که می‌توانید به آن دست یابید مشخص کنید، از برنامه‌هایی که در درازمدت انجام آنها تقریباً غیرممکن است دوری کنید تا انگیزه برای لاغری را حفظ کنید . بسیاری از رژیم‌ها اساساً هدفشان کاهش کالری است. کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک می‌کند. اما از رژیم‌های سختی که برخی غذاها را به طور کامل حذف می‌کند، اجتناب کنید. مطالعات نشان داده‌اند که ذهنیت “همه یا هیچ” کمتر در کاهش وزن موفق است. در عوض سعی کنید رژیم مخصوص خود را داشته باشید و کمتر سراغ رژیم‌های موقتی تک خوری بروید.

عادات غذایی زیر به کاهش وزن کمک و در عین حال حفظ انگیزه برای لاغری می‌کنند:

حفظ انگیزه لاغری با پاداش‌دادن

کاهش وزن یک فرایند چالش‌برانگیز است، بنابراین تمام دستاوردهای خود را جشن بگیرید تا انگیزه ایجاد کنید. وقتی به هدفی که تعیین کرده‌اید می‌رسید کمی به خودتان اعتبار بدهید. رسانه‌های اجتماعی یا سایت‌های کاهش وزن مکان‌های عالی برای به اشتراک گذاشتن دستاوردهای خود و دریافت پشتیبانی هستند. وقتی به خود افتخار می‌کنید، انگیزه شما افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، اگر به هدف خود از ورزش چهار روز در هفته رسیده‌اید، یک شب سرگرم‌کننده با دوستان خود داشته باشید. با این حال، انتخاب پاداش مناسب مهم است. از پاداش‌دادن به خود با غذا یا خرید جوایزی که گران‌تر از آنچه معمولاً می‌خرید خودداری کنید. موارد زیر نمونه‌های خوبی از پاداش هستند:

  • آرایشگاه بروید.
  • به سینما بروید
  • خرید لوازم ورزشی
  • شرکت در یک فعالیت
انگیزه برای لاغری

مسئولیت‌پذیر باشید

تحقیقات نشان می‌دهد که به طور کلی، کسانی که قول می‌دهند بیشتر به اهداف خود می‌رسند. گفتن اهداف کاهش وزن به دیگران به شما کمک می‌کند که مسئولیت خود را بپذیرید. اهداف خود را به خانواده و دوستان نزدیک خود بگویید و حتی آنها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. هرچه اهداف خود را با افراد بیشتری به اشتراک بگذارید، مسئولیت شما بیشتر خواهد شد.

مثبت فکر کنید و مثبت صحبت کنید

افرادی که انتظارات مثبتی دارند و در رسیدن به اهداف خود مطمئن هستند در کاهش وزن موفق‌ترند. شروع به صحبت مثبت در مورد کاهش وزن کنید. در مورد مراحلی که باید دنبال کنید صحبت کنید و افکار خود را با صدای بلند بیان کنید. علاوه بر این، مشاهده شده است که افرادی که فقط به وزنی که به آن خواهند رسید فکر می‌کنند، در دستیابی به اهداف خود بیشتر شکست می‌خورند. به همین دلیل سعی کنید از روند کار راضی باشید و در هر فرایند روی دستیابی به اهداف خود تمرکز کنید.

برای مبارزه خود برنامه‌ریزی کنید و برای شکست‌های احتمالی آماده شوید

با انواع مشکلات و استرس‌های روزانه مواجه خواهید شد. برنامه‌ریزی برای این نوع موقعیت‌ها و توسعه مهارت‌های مقابله‌ای به شما کمک می‌کند صرف نظر از اینکه در مسیر زندگی شما چه اتفاقی می‌افتد باانگیزه بمانید. همیشه رویدادهای خوبی مانند تعطیلات، تولدها یا مهمانی‌ها و همچنین عوامل استرس‌زا در محل کار یا خانواده وجود خواهد داشت. شما باید برای هر اتفاق بدی که بر انگیزه شما برای کاهش وزن تأثیر می‌گذارد، یک برنامه راه حل داشته باشید. در چنین شرایطی بسیاری از افراد برای تسکین به غذا روی می‌آورند. این باعث می‌شود که آنها اهداف کاهش وزن خود را کنار بگذارند. به همین دلیل، شما باید «مهارت‌های مقابله‌ای مناسب» را برای چنین موقعیت‌هایی ایجاد کنید. در واقع، مشاهده شده است که افرادی که در مقابله با استرس خوب هستند، در کاهش وزن موفق‌تر هستند.

کمال‌گرایی را کنار بگذارید تا انگیزه برای لاغری داشته باشید

برای کاهش وزن لازم نیست کامل باشید. رویکرد “همه یا هیچ” به شما در دستیابی به اهدافتان کمک نمی‌کند . از کتک‌زدن یا تنبیه خود در هنگام اشتباه خودداری کنید. چنین موقعیت‌هایی باعث بی‌انگیزگی شما می‌شود. در عوض، خودتان را ببخشید. یادتان باشد یک اشتباه سفر طولانی و سخت شما را خراب نمی‌کند.

ورزشی را پیدا کنید که بتوانید از آن لذت ببرید

فعالیت بدنی بخش مهمی از کاهش وزن است. ورزش نه‌تنها به سوزاندن کالری کمک می‌کند، بلکه شما را سالم‌تر می‌کند. بهترین نوع ورزشی است که از آن لذت می‌برید و می‌توانید انجام دهید. انواع و روش‌های مختلفی برای ورزش وجود دارد. مهم است که گزینه‌های مختلفی را که می‌توانید از آنها لذت ببرید.

تصمیم بگیرید که کجا می‌خواهید ورزش کنید. ترجیح می‌دهید داخل باشید یا بیرون؟ آیا ترجیح می‌دهید در یک باشگاه ورزش کنید یا از راحتی در خانه خود؟

همچنین، چه ترجیح می‌دهید به تنهایی ورزش کنید یا با گروه. کلاس‌های گروهی به افراد کمک می‌کند انگیزه خود را حفظ کنند. با این حال، اگر کلاس‌های گروهی را دوست ندارید، گزینه خوبی برای تمرین به تنهایی است.

هنگام ورزش به موسیقی گوش دهید، انگیزه شما افزایش می‌یابد. همچنین، افراد هنگام گوش‌دادن به موسیقی، مدت زمان بیشتری ورزش می‌کنند.

همچنین بخوانید: جدول کالری سوزی  ورزش‌ها

خواب خوب یک انگیزه برای لاغری

انتخاب یک الگو می‌تواند به شما در حفظ انگیزه برای کاهش وزن کمک کند. با این حال، شما باید الگوی مناسبی را برای خود انتخاب کنید. آویزان کردن عکس سوپر مدل بر روی یخچال انگیزه‌ای در شما ایجاد نمی‌کند. در عوض، الگویی پیدا کنید که بتوانید به راحتی با آن ارتباط برقرار کنید. یک الگوی مرتبط و مثبت به شما انگیزه بهتری می‌دهد. همچنین ممکن است دوستی داشته باشید که در این دوران  وزن زیادی از دست داده و الهام‌بخش شما خواهد بود. همچنین می‌توانید وبلاگ‌های  و شبکه‌های اجتماعی الهام‌بخش یا داستان‌هایی درباره افرادی که با موفقیت وزن کم کرده‌اند را دنبال کنید.

چرا انگیزه لاغری ندارم

یاد بگیرید که بدن خود را دوست داشته باشید و از آن قدردانی کنید

مطالعات نشان داده است افرادی که بدن خود را دوست ندارند کمتر دچار کاهش وزن می‌شوند. انجام اقداماتی برای بهبود ساختار بدن می‌تواند به کاهش وزن بیشتر و حفظ کنترل وزن در طولانی مدت کمک کند. علاوه بر این، افرادی که ساختار بدنی بهتری دارند، بیشتر احتمال دارد که یک رژیم غذایی کنترل وزن را انتخاب کنند و فعالیت‌های جدیدی را امتحان کنند که به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند. فعالیت‌های زیر می‌تواند به شما در ساختن بدن کمک کند:

  • ورزش
  • از آنچه بدن شما می‌تواند انجام دهد قدردانی کنید.
  • اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید.
  • از مقایسه خود با دیگران به خصوص مدل‌ها دست بردارید.
  • لباسی بپوشید که دوست دارید و متناسب با اندامتان است.
  • در آینه نگاه کنید و آنچه را که در مورد خودتان دوست دارید با صدای بلند بگویید.

در صورت نیاز از روان‌شناس کمک بگیرید

در جستجوی کمک حرفه‌ای برای کمک به تلاش‌های کاهش وزن خود در صورت نیاز تردید نکنید. با تشکر از افرادی که به دانش و مهارت‌های آنها اعتماد دارید، می‌توانید وزن خود را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر کاهش دهید.

این ممکن است به معنای یافتن یک متخصص تغذیه در زمینه تغذیه یا یک مربی در ورزش باشد. مسئولیت‌پذیری ایجاد شده توسط متخصصان شما را منضبط خواهد کرد. همچنین اگر در حفظ انگیزه با مشکلات جدی روبرو هستید، می‌توانید از یک روان‌شناس کمک بگیرید.

کلام آخر در مورد انگیزه برای لاغری

داشتن انگیزه برای لاغری  برای موفقیت طولانی مدت کاهش وزن مهم است. افراد می‌توانند عوامل انگیزشی مختلفی پیدا کنند؛ بنابراین مهم است که بفهمید چه چیزی به طور خاص به شما انگیزه می‌دهد. به یاد داشته باشید که با خودتان انعطاف‌پذیر باشید. موفقیت‌های خود را در طول سفر کاهش وزن خود جشن بگیرید. در صورت لزوم از محیط یا متخصصان خود کمک بگیرید.

چرا انگیزه لاغری ندارم؟

دلایل متفاوتی در انی خصوص دارد اما اغلب یک مسِله روانشناسی مثل ترس، فرار کردن یا عدم پذیرش ذهنی می‌تواند تاثیر گذار باشد. از سطرفی برای بسیاری به علت سبک تغذیه یا نوع فیزیک بدنی حفظ وزن مناسب دشوار است. در این خصوص بهتر است با روانشناس مشورت کرده تا بتوانید انگیزه خود را بیابید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط