برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چاق شدن بعد از ازدواج

چاق شدن بعد از ازدواج

وقتی امروز به زوج‌های تازه ازدواج کرده نگاه می‌کنیم، اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب می‌کند وزنی است که در مدت زمان کوتاهی به طور محسوسی اضافه می‌کنند. اگرچه کاهش وزن در سال‌های اول ازدواج دشوار می‌شود، اما غیرممکن نیست. در تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص شده است که زوج‌های تازه ازدواج کرده در سه سال اول 2 تا 4 کیلو اضافه‌وزن پیدا می‌کنند. دلیل اصلی چاق شدن بعد از ازدواج رژیم غذایی آنهاست.

علاوه بر این، زوج‌هایی که قبل از ازدواج دائماً برای تدارک عروسی عجله دارند، پس از رهایی از مشکلات و استرس‌های خود، احساس آرامش زیادی می‌کنند. با این آرامش، زوج‌ها ممکن است بدون اینکه متوجه شوند معیار غذاخوردن را از دست بدهند، زیرا از نظر روان‌شناختی شادتر و لذت‌بخش‌تر خواهند بود. پس تغییرات هورمونی بعد از ازدواج چیست؟ برای جلوگیری از افزایش وزن بعد از ازدواج چه باید کرد؟  در این بخش همراه ما باشید تا به طور کامل دلایل چاقی بعد از دواج را توضیح دهیم.

چرا بعد از ازدواج چاق میشویم

چرا بعد از ازدواج چاق می‌شویم؟

دلیل اصلی افزایش وزن در سال‌های اول ازدواج، رژیم غذایی است که تغییر می‌کند و شامل عادات غذایی هردو نفر می‌شود. زوج‌هایی که در دوران مجردی یا دانشجویی رژیم غذایی سالم و متعادل‌تری دارند، احتمال افزایش آنها  وزن بعد از ازدواج بیشتر است. در واقع تا پیش از ازدواج هر فردی عادات غذایی منحصر به خود را دارد که بعد از ازدواج  این عادات باهم ترکیب شده و روی هم تأثیر می‌گذارند. یعنی فردی که تا پیش از ازدواج یک رژیم خیلی خوب داشته است حالا با پرخوری همسرش کمی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اولین دلیل در میان دلایلی که افراد متأهل تمایل به افزایش وزن دارند، رژیم غذایی است. افراد متأهل بیشتر از زمانی که تنها یا در دوران دانشجویی زندگی می‌کنند غذا می‌خورند و شام‌های طولانی و میان‌وعده‌های شبانه با همسرشان باعث افزایش وزن می‌شود.

 اگرچه دلیل علمی برای این موضوع وجود ندارد، اما می‌توان شرایط روانی را دومین عامل در میان دلایل افزایش وزن در ازدواج نشان داد.

در حالی که خانم‌ها سعی می‌کنند فرم خود را حفظ کنند تا قبل از ازدواج  و برای مراسمات زیباتر به نظر برسند، ممکن است بعد از ازدواج چندان به این وضعیت اهمیت ندهند. این مسئله نه‌تنها برای زنان، بلکه برای برخی از مردان نیز رخ می‌دهد. در نتیجه افزایش وزن از هر دو طرف شروع می‌شود.

یک نکته مهمی که شاید کمتر کسی به آن توجه کند، سفارش غذا از بیرون است. برخی مواقع زوجین به علت مشغله یا عدم علاقه به آشپزی، از بیرون غذا سفارش می‌دهند و غذاهای رستورانی عمدتاً حجم بالا و کالری زیاد دارند.

همچنین دعوت‌شدن به مهمانی اقوام و دوستان نیز باعث می‌شود تا از رژیم خود خارج شویم و به مقدار غذایی که می‌خوریم اهمیت ندهیم.

تغییرات هورمونی بعد از ازدواج

در مورد زوج‌های عاشق، یک تغییر عاطفی قابل توجه بین هیجان اولین قرار ملاقات و تعهد عمیق ازدواج رخ می‌دهد. این تغییر روی شیمی مغز تأثیر می‌گذارد به گونه‌ای که در هر مرحله هورمون‌های مختلفی تولید می‌کند.

اولین بار آشنایی و عاشق شدن، باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود که به شما انرژی بیشتری می‌دهد و به شما کمک می‌کند فعال بمانید، در حالی که مرحله دوم تعهد تثبیت شده، که معمولاً بعد از ازدواج اتفاق می‌افتد، اکسی توسین بیشتری در مغز  تولید می‌شود. این تغییرات هورمونی پس از ازدواج ممکن است تا حدی در چاق شدن بعد از ازدواج نقش داشته باشد، اما اغلب عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

قند خون بعد از رابطه جنسی کاهش می‌یابد؛

با انرژی صرف شده در رابطه جنسی، ممکن است قند خون کاهش یابد و  تمایل به غذاهای کربوهیدراتی را افزایش یابد. در این مرحله، اصلاح یک اشتباه شناخته شده نیز مفید است: “اشتها بعد از رابطه جنسی زیاد نمی‌شود.” تحقیقات جدید نشان می‌دهد که هورمون اکسی‌توسین که در طول رابطه جنسی ترشح می‌شود، اشتها را کاهش می‌دهد و بر میزان غذاخوردن تأثیر مثبت می‌گذارد. لطفاً به یک میان‌وعده کوچک برای قند خون پایین خود بسنده کنید و از تاثیر هورمون اکسی‌توسین بهره ببرید.

در مورد وزن اضافه شده در ماه‌عسل چطور؟

در طول تعطیلات ماه‌عسل پس از عروسی، وزن بیشتری به وزنی که قبلاً داشته‌اید اضافه می‌شود، همان‌طور که بعد از هر تعطیلات نیز اتفاق می‌افتد؛ بنابراین، در نتیجه تمام رژیم‌ها و ورزش‌هایی که برای خوش‌تیپ‌تر و زیباتر به ‌نظر رسیدن لباس عروس و کت‌وشلوار داماد صرف می‌شود، در هفته اول ازدواج یعنی هفته ماه‌عسل به هدر می‌رود.

چاق شدن بعد از ازدواج

چاقی می‌تواند مسری باشد!

متأسفانه، چاقی می‌تواند مسری باشد… مطالعات نیز همین نتیجه را نشان می‌دهد. اگرچه چاقی توسط ویروس‌ها یا باکتری‌ها منتقل نمی‌شود، اما یک بیماری مسری اجتماعی است که از نظر روانی شیوع پیدا می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده؛ کسانی که خانواده یا دوستانشان چاق هستند نمی‌توانند ارزیابی بسیار عینی از چاقی داشته باشند و کاملاً مستعد افزایش وزن هستند. هر چه تعداد افراد دارای اضافه‌وزن در حلقه اجتماعی فرد بیشتر باشد، خطر اضافه‌وزن بیشتر می‌شود.

جای تعجب نیست که اضافه‌وزن بین زوجین نیز مسری باشد. از آنجایی که ازدواج یک زندگی مشترک را به ارمغان می‌آورد، اغلب دیده‌اید که تازه ازدواج کرده‌ها راحت‌تر وزن اضافه می‌کنند. این نتیجه مطالعات علمی است. ازدواج یکی از عوامل افزایش وزن است و نسبت وزن و وزن بدن به قد برای کسانی که حداقل دو سال از ازدواجشان می‌گذرد بسیار شبیه است.

برای کاهش وزن بعد از ازدواج چه کاری می‌توان انجام داد؟

شیرینی‌های شربت‌دار و شام‌های سنگین که در زمان ازدواج و همچنین مجردی باید از مصرف آنها پرهیز کرد متأسفانه در مدت کوتاهی باعث افزایش وزن می‌شود. باید سعی کنیم غذاهایی مانند بیسکویت‌های بسته‌بندی‌شده آماده، چیپس و شکلات را که از آنها به عنوان غذاهای ناسالم یاد می‌کنیم، ترجیح ندهیم.

حفظ وزن موجود دشوارتر از کاهش وزن است. ازآنجاکه غذای کمی در طول رژیم مصرف می‌شود، بدن غذا را برای اهداف احتیاطی ذخیره می‌کند. این امر متابولیسم را کند می‌کند و بدن نمی‌تواند کالری کافی را پس از رژیم بسوزاند. رژیم‌های شوکی که برای کاهش وزن پیشنهاد می‌شوند، آب و ماهیچه‌ها را آب می‌کنند نه چربی‌های بدن؛ بنابراین وزن از دست رفته به‌سرعت بازیابی می‌شود و سلامت فرد برای همیشه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

باید هر گروه غذایی به شیوه سالم خورده و ورزش کرد. زمانی که به وزن مطلوب رسیدید، باید رژیم غذایی سالم را ادامه دهید. باید به طور منظم پیاده‌روی کنید و هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

همچنین می‌توانید برای تنظیم یک رژیم سالم و منظم با یک متخصص تغذیه مشورت کرده و روش درستی را پیش ببرید.

دلایل خوش‌شانسی افراد متأهل در کاهش وزن!

رژیم غذایی اگر انجام آن زمان زیادی طول بکشد، ممکن است خسته‌کننده شود. انگیزه رژیم غذایی هنگام رژیم‌گرفتن با همسر افزایش می‌یابد. قوانین تغذیه سالم در خانه شروع به اعمال می‌کند. این قوانین که به‌مرورزمان تبدیل به یک عادت می‌شود، موفقیت در حفظ وزن را تضمین می‌کند.

اگر در رژیم غذایی ممنوعیت‌هایی وجود داشته باشد، قطعاً برای مردم جذاب است. وقتی انگیزه شکسته شود، شکستن رژیم آسان می‌شود. مسئولیت همسران در قبال یکدیگر مانع از این وضعیت می‌شود.

همسران دوست دارند در زندگی اجتماعی با هم باشند؛ بنابراین، رفتن با هم به باشگاه لذت‌بخش‌تر می‌شود. زوج‌هایی که به دلیل کنار هم بودن حوصله‌شان سر نمی‌رود، حتی متوجه نمی‌شوند که مدت بیشتری ورزش می‌کنند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط