برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چاقی گلابی شکل

همه چیز در مورد چاقی گلابی شکل؛ رژیم کاهش وزن و ورزش مناسب

همه ما به یک شکل چاق نمی‌شویم! شاید این جمله عجیب به نظر برسد؛ اما واقعیت دارد و هر یک از ما بر اساس نوع اندامی که داریم، چربی را در بدن خود خیره می‌کنیم. تقریباً 60 درصد از زنان جهان اندامی گلابی شکل دارند و اضافه‌وزن در نواحی خاصی از بدن آنها بیشتر به چشم می‌خورد. در این بخش همراه ما باشید تا به طور کامل در خصوص چاقی گلابی شکل، ورزش و تغذیه مناسب برای آن  توضیح دهیم.

اندام گلابی شکل

اندام گلابی شکل

نوع بدن گلابی شکل  که به طرق مختلف به آن «بدن نوع  ژنوئید» یا «تیپ بدن قاشقی» نیز می‌گویند، یک فرم بدن است که عموماً در زنان دیده می‌شود. همان‌طور که از نام آن می‌توان فهمید، وقتی بدن گلابی شکل را در نظر می‌گیریم، در بالا باریک و در پایین پهن می‌شود و اگر بدن شما را شبیه ساعت شنی می‌کند به این معنی است که بدن شما گلابی شکل است. اندازه‌های بدن گلابی شکل از 95 در باسن شروع می‌شود و اگر بالا برویم کمر به 64-65 می‌رسد و در سینه این اندازه به 80 می‌رسد.

به بیان ساده‌تر اگر باسن شما با ساختار شانه شما مطابقت ندارد، یعنی اگر پهن‌تر باشد، به معنای بدن گلابی شکل است. به این تیپ بدنی، بدن مثلثی نیز گفته می‌شود که در میان اشکال هندسی می‌بینیم. اندازه‌گیری‌هایی که ما برای بدنه نوع گلابی می‌دهیم با توجه به وزن متفاوت است.

علت چاقی گلابی شکل

علت اصلی ژنتیک است. علاوه بر آن نوع بدن گلابی به طور کلی در افرادی که سطح استروژن بالایی دارند شایع‌تر است. در این صورت گنجاندن غذاهایی با سطح استروژن پایین در لیست‌های رژیم غذایی بدن گلابی شکل می‌تواند به کاهش وزن این افراد در نواحی مورد نظر کمک کند. وضعیت دیگری که در این افراد مشاهده می‌شود این است که اگرچه از صبح تا عصر به لیست رژیم غذایی خود پایبند هستند، اما بعد از شام هوس شیرینی می‌کنند و غذاهایی با محتوای چربی بالا مصرف می‌کنند.

چاقی گلابی در زنان

شما همچنین می‌توانید از اندازه‌گیری بدن خود متوجه شوید که یک نوع بدن گلابی دارید. با اندازه‌گیری دور سینه و باسن در پهن‌ترین قسمت و دور کمر در باریک‌ترین قسمت می‌توانید نوع بدن خود را تعیین کنید. با توجه به اینکه اندازه‌های بدن ساعت شنی که فرم بدن ایده‌آل است 90-60-90 است، اندازه‌های بدن نوع گلابی به طور کلی به شرح زیر است:

  • باسن حداقل 95 سانتی متر و بالاتر
  • کمر حداکثر 67-68
  • سینه‌ها حداکثر 88 سانتی متر

البته اینها ایده‌آل هستند، می‌توانید تیپ بدنی گلابی با اندازه‌هایی مانند 84-60-104 یا 88-64-108 نیز داشته باشید که در این صورت دچار چاقی گلابی شکل شدید.  تنها چیزی که باید هنگام محاسبه تیپ بدنی گلابی به آن توجه کنید این است: تفاوت سایز باسن و سایز سینه همیشه باید حداقل 20 سانتی متر بیشتر باشد.

چاقی گلابی شکل

درمان چاقی گلابی شکل

به طور طبیعی زنان از نظر ژنتیکی مستعد تجمع چربی در ناحیه لگن و بالای ساق پا هستند؛ اما این مسئله در زنانی که اندام گلابی شکل دارند، بیشتر به چشم می‌خورد؛ بنابراین حذف چربی از این نواحی سخت‌ترین کار است و نیاز به عزم جدی دارد. همان‌طور که مشخص است برای کاهش وزن اضافی باید ورزش و رژیم غذایی مناسب را باهم ترکیب کنید.

برنامه ورزشی مخصوص بدن گلابی شکل

  • کسانی که بدن گلابی شکل دارند باید از دوچرخه‌سواری زیاد خودداری کنند، زیرا این ورزش‌ها در قسمت‌های پایینی بدن عضله می‌سازند.
  • دویدن بهترین ورزش است.
  • حرکات ساده پیلاتس، مخصوصاً تمرینات پا که با دراز کشیدن به پهلو و در حالی که به آرامی پای معلق در هوا را به سمت زمین پایین می‌آورید باعث افزایش طول و کشیدگی عضلات پا می‌شود
  • در بدن‌های گلابی شکل، شانه‌ها اغلب باریک و کج به نظر می‌رسند. می‌توانید از حرکات یوگا برای اصلاح وضعیت بدن و باز کردن شانه‌های خود استفاده کنید.
  • می‌توانید عضلات دوسر بازو و بیرونی بازو و خطوط شانه‌هایتان را با انجام حرکات فشاری یا تمرین با وزنه‌هایی که می‌توانید بلند کنید، تقویت کنید.
  • گروه گلابی باید سخت‌تر از گروه‌های دیگر کار کند؛ بنابراین، ورزش‌کردن با “وقفه” مکرر مؤثرتر خواهد بود. مثلاً 5 کیلومتر در ساعت به مدت دو دقیقه. تند دویدن، سپس به مدت دو دقیقه راه بروید (باید با سرعتی راه بروید که تنفس شما عادی باشد). این تکرار دویدن و پیاده‌روی را در مجموع 20 دقیقه تکرار کنید.

همچنین بخوانید: جدول کالری سوزی ورزش‌ها

برنامه تغذیه

شما نیازی به تغییر کامل رژیم غذایی خود ندارید. فقط باید کارهای کوچک هوشمندانه‌ای انجام دهید. به‌عنوان‌مثال:

  • به جای پنیر خامه‌ای پرچرب، پنیرکم چرب را انتخاب کنید.
  • به جای گوشت های چرب، گوشت کبابی بدون چربی مصرف کنید.
  • می‌توانید به جای سس آماده سالاد از سرکه، لیمو و روغن زیتون میل کنید.
  • به جای بادام‌زمینی شور، بادام و فندق بدون نمک میل کنید.
  • افراد با تیپ بدنی گلابی باید در درجه اول غذاهای حاوی پروتئین بالا و چربی کم را ترجیح دهند.
  • میوه‌ها و سبزیجات را باید به لیست رژیم غذایی اضافه کرد، به خصوص سبزیجات برگ سبز با خواص آنتی‌اکسیدانی قطعاً باید در لیست رژیم غذایی گنجانده شود. برای این مورد رژیم مدیترانه‌ای به شما کمک می‌کند.
  • از آنجایی که تجمع وزن در تیپ بدنی گلابی معمولاً در پاها و باسن است، برای جلوگیری از تشکیل سلولیت باید آب فراوان مصرف کرد.
  • کافئین برای شما یک فاجعه است. زیرا مستقیماً در سلول‌های چربی در ناحیه لگن ذخیره می‌شود و باعث ایجاد سلولیت می‌شود. به جای آن می‌توانید چای سبز بنوشید؛ بنابراین، به متابولیسم خود کمک می‌کنید تا سریع‌تر کار کند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی مدیترانه‌ای و تاثیر آن در کاهش وزن

چاقی گلابی در مردان

معمول‌ترین شکل چاقی برای مردان شکمی است (اضافه‌وزن در شکم توزیع می‌شود) و اندام گلابی شکل رایج نیست. علت مشاهده اندام گلابی شکل در مردان می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • وراثت
  • کمبود نسبی یا مطلق آندروژن
  • بیش از حد نسبی یا مطلق استروژن
  • پرولاکتین اضافی

نقش ژنتیک قوی‌ترین است. اگر اندام گلابی شکل اغلب  مردان  یک خانواده دیده شود، یعنی وراثت نقش کلیدی دارد.

 علاوه بر ژنتیک هورمون‌ها نیز مؤثر هستند. کمبود آندروژن (به ویژه تستوسترون) می‌تواند در هر سنی رخ دهد. اگر یک نوجوان کمبود هورمونی داشته باشد، ویژگی‌های مردانه (شانه‌های پهن، لگن باریک، سینه توسعه‌یافته) در فیزیک بدن شکل نمی‌گیرد و اندام گلابی شکل ایجاد می‌شود.

استروژن و پرولاکتین اضافی به ویژه برای مردان نامطلوب است. هنگامی که چنین حالت‌هایی رخ می‌دهد، نه‌تنها ظاهر، بلکه وضعیت روانی نیز تغییر می‌کند. در مردان، موها در صورت کندتر رشد می‌کنند، توده عضلانی کاهش می‌یابد، بافت چربی در ناحیه سینه رسوب می‌کند، ژنیکوماستی و گالاکتوره (بزرگ‌شدن سینه، مایع نوک سینه) احتمالاً رخ می‌دهد. بیش از حد استروژن و پرولاکتین می‌تواند در پس‌زمینه تومورهای بافت پستان، در هنگام مصرف برخی داروها، در افراد مبتلا به بیماری‌های تیروئید و غیره رخ دهد.

درمان چاقی گلابی شکل در مردان

اگر علت خاصی (تومور، داروها، کم‌کاری تیروئید) شناسایی شود، ابتدا این عامل از بین می‌رود؛ اما به طور کلی اساس درمان یک رژیم غذایی کم‌کالری متعادل با محدودیت شیرینی و چربی است. علاوه بر این، بیمار در مورد تغییرات سبک زندگی توصیه‌هایی دریافت می‌کند. اول از همه، افزایش فعالیت بدنی، ترک عادات بد و روتین اشتباه روزانه ضروری است. در صورتی که شدت اضافه‌وزن بالا باشد، می‌توان از روش‌های پیکرتراشی استفاده کرد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط