برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چاقی سیبی‌ شکل

چاقی سیبی‌ شکل چیست و چرا خطرناک است؟

چاقی تنها یک مشکل زیبایی‌شناختی نیست که بر احساس رضایت از ظاهر فرد تأثیر می‌گذارد. در صورتی که اضافه‌وزن بیش از حد باشد، می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. البته چاقی انواع مختلفی دارد و برخی خطرناک‌تر هستند. چاقی سیبی‌شکل که به نام چاقی اندروید نیز گفته می‌شود، بیشتر در مردان دیده می‌شود و باعث بزرگ‌شدن بیش از حد شکم می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که چاقی سیبی‌ شکل دارید و در صورت چاقی مفرط چه کنید، این بخش از اندام برتر را از دست ندهید.

چاقی سیبی شکل

انواع چاقی

در سطح جهان دو نوع چاقی وجود دارد:

نوع اندروید در مردان شایع‌تر است و با رسوب چربی در شکم مشخص می‌شود. به آن مرکزی نیز می‌گویند. نوع چاقی ژینوئید بیشتر در زنان دیده می‌شود و رسوب چربی بیشتر در ناحیه لگن رخ می‌دهد و نام دوم آن چاقی محیطی است. این نوع چاقی مطلوب‌ترین در نظر گرفته می‌شود چرا که چربی شکم در آن کمتر است. چاقی سیبی‌شکل نیز یکی از خطرناک‌ترین چاقی‌ها است چرا که با افزایش وزن شدید در ناحیه شکم همراه است و مستقیماً روی سلامتی تأثیر می‌گذارد. تشخیص یک نوع چاقی از نوع دیگر با انجام دو اندازه‌گیری دشوار نیست: دور کمر و دور باسن.

چاقی شکمی در مردان عبارت‌اند از:

  • دور کمر 102 سانتی متر یا بیشتر
  • نسبت دور کمر به باسن بیش از 0.95 است.
  • اگر شاخص‌ها کمتر باشد، چاقی ژینوئید تشخیص داده می‌شود.

در زنان، چاقی شکمی (مرکزی) در نظر گرفته می‌شود که:

  • اندازه کمر بیش از 80 سانتی متر
  • نسبت دور کمر به دور باسن بیش از 0.85 است.

چاقی سیبی‌ شکل چیست؟

چاقی سیبی‌ شکل که به آن چاقی شکمی نیز گفته می‌شود، وضعیتی است که در آن ناحیه  بالاتنه به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و بیشتر سهم اضافه‌وزن بدن در این ناحیه به خصوص شکم قرار دارد. علت اصلی نام‌گذاری نیز این است که بدن از دور به شکل یک سیب دیده می‌شود. بر اساس معیارهای پزشکی، چاقی وضعیتی است که در آن بافت چربی بیش از 20 درصد وزن بدن مردان و 25 درصد وزن بدن در زنان را تشکیل می‌دهد.

برای تعیین نوع  و شدت چاقی از شاخص‌های مختلفی از جمله وزن بدن، دور کمر و نسبت دور کمر به باسن استفاده می‌شود. این شاخصی است که توزیع چربی در بدن را تعیین می‌کند. برای تعیین آن، دور باسن و کمر را اندازه بگیرید و سپس مقادیر حاصل را تقسیم کنید (دور کمر را بر دور باسن تقسیم کنید).

علت چاقی سیبی‌ شکل

چاقی سیبی‌ شکل بسته به علت آن به دو دسته ثانویه و اولیه تقسیم می‌شود. چاقی سیبی‌شکل ثانویه نتیجه بیماری‌های مختلف است، در حالی که چاقی سیبی‌شکل اولیه نتیجه ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. افرادی که ژن‌های مسئول متابولیسم مناسب و همچنین سبک زندگی ناسالم را ندارند، به ویژه مستعد ابتلا به چاقی اولیه هستند. عمدتاً در مورد مصرف زیاد فست‌فودهای فرآوری شده، غذاهای شیرین، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین و ورزش‌نکردن است. خطر ابتلا به چاقی نیز با افرادی که ایمنی ذهنی کاهش‌یافته و رنج می‌برند، به عنوان مثال، افسردگی، تحت‌فشار مداوم و تحت درمان روانپزشکی همراه است. علاوه بر این، علل چاقی نیز به شرح زیر است:

انواع چاقی

رژیم برای چاقی سیبی‌ شکل

چاقی سیبی‌ شکل نیازمند درمان است که اساساً شامل تغذیه مناسب و فعالیت بدنی است. شایان‌ذکر است که چاقی شکمی (اندرویدی) برای سلامتی بسیار خطرناک‌تر از چاقی گلابی شکل (ژینوئید) است، زیرا با فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات کلسترول و حتی برخی سرطان‌ها مرتبط است. چاقی اندرویدی یکی از دلایل اصلی ایجاد مقاومت به انسولین است که منجر به ایجاد دیابت نوع 2 می‌شود.  در زمینه تغذیه، باید تعدادی از تغییرات را به اعمال کرد، از جمله:

  • کاهش در تعداد کالری در حدود 500-1000 نسبت به نیاز؛ بنابراین، کاهش وزن می‌تواند با سرعت تقریباً 0.5-1 کیلوگرم در هفته رخ دهد.
  • وعده‌های غذایی 4-5 بار در روز
  • پرهیز از میان‌وعده بین وعده‌های غذایی
  • افزایش مصرف سبزیجات حتی تا 500 گرم در روز، غلات کامل
  • کاهش مصرف لبنیات چرب
  • کاهش چربی گوشت
  • امتناع مطلق از خوردن فست فود و شیرینی
  • القای عادت نوشیدن حداقل 2 لیتر آب
  • حذف مصرف الکل
  • محدودیت نمک

دومین مؤلفه درمان مؤثر چاقی شکمی، معرفی فعالیت بدنی متوسط، متناسب با توانایی‌های بدنی بیمار است. توصیه می‌شود از پیاده‌روی سریع، استخر رفتن منظم، دوچرخه‌سواری و همچنین ورزش‌های هوازی استفاده کنید. در مورد تعداد تمرینات، آنها باید هر روز انجام شوند (پیاده‌روی به عنوان یک تمرین محسوب می‌شود).

درمان چاقی سیبی‌ شکل

همان‌طور که از لیست بالا می‌بینید، رژیم غذایی و ورزش در قلب درمان چاقی شکمی قرار دارند. با این حال، نباید فراموش کنیم که درمان چاقی نیاز به حمایت روانی زیادی نیز دارد. بدون انگیزه کافی و بدون ایجاد توانایی برای اجرای عادات سالم، بیمار شکست دائمی را تجربه خواهد کرد که به‌اصطلاح اثر یویو به طور فیزیکی به تصویر کشیده می‌شود. متخصصان تغذیه تأکید دارند که حمایت روانی  شانس موفقیت درمان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و حتی گاهی موفقیت آن را تعیین می‌کند.

با چاقی سیبی‌ شکل هستیم چه کنیم؟

 بهترین گزینه برای شما این است که از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. داشتن یک گفتگوی صادقانه در مورد عادات غذایی و سبک زندگی شما اولین قدم برای تنظیم برنامه‌ای برای ایجاد تعادل مجدد در بدن است.

همچنین باید به‌خاطر داشت که در برخی موارد، بهبودی از چاقی با استفاده از برخی داروها، مانند داروهای مورد استفاده در درمان‌های روانپزشکی و همچنین داروهای استروئیدی، مهار می‌شود. صحبت با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد تغییر داروهای مزمن یا تعیین مدت زمان مصرف آنها اطلاعات مهمی برای یک متخصص تغذیه است که برای وعده‌های غذایی و تمرینات برنامه‌ریزی می‌کند.

چاقی سیبی‌ شکل همچنین نیاز به معاینات پیشگیرانه منظم دارد که بر اساس آن می‌توان سلامت بیمار را تحت‌نظر داشت. لازم به یادآوری است که این بیماری به طور قابل توجهی بر عملکرد اندام‌های داخلی و همچنین سیستم ایمنی، گردش خون و استخوان تأثیر می‌گذارد. گاهی اوقات درمان چاقی باید با درمان عواقب اضافه‌وزن همراه باشد تا بازسازی کامل سریع‌تر اتفاق بیفتد و بهبود کیفیت زندگی باعث انگیزه بیمار برای بازیابی سلامتی شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط