برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ویتامین B1

ویتامین B1 چه خواصی دارد؟

ویتامین B1 ، نام رایج تیامین یا آنورین ، از گروه ویتامین‌های محلول در آب است، یعنی در آب حل می‌شود و انباشته نمی‌شود، بنابراین ذخیره‌ای از این ویتامین در هیچ کجای بدن وجود ندارد، اما باید در آن گنجانده شود.B1 که تیامین نیز نامیده می‌شود، متعلق به گروه ویتامین‌های محلول در آب (یعنی به خوبی در آب و سایر محلول‌های آبی حل می‌شوند) و جزء گروه ,ویتامین B است.

ویتامین B1 برای چیست؟

 B1 که تیامین هم نامیده میشود، نقش اساسی را در برخی فرآیندهای سلولی ایفا می کند. در روده کوچک جذب شده و از آنجا به سراسر بدن منتقل می شود.  تیامین برای رشد، نمو و عملکرد سلولی حیاتی است. همچنین عملکرد طبیعی قلب، اعصاب و مغز را تضمین می کند و توانایی یادگیری و توجه را افزایش می دهد.

ویتامین B1 همچنین نقش کلیدی در حمایت از عملکرد نورون ها در هر دو سطح مرکزی و محیطی ایفا می کند که برای انتقال صحیح محرک های عصبی از مغز و نخاع به قسمت های مختلف بدن (و بالعکس) و برای بسیاری از مغزها ضروری است. عملکردهایی مانند حفظ کردن، تمرکز.  علاوه بر این، ویتامین B1 برای عملکرد صحیح قلب و عضلات ضروری است.

خواص ویتامین B1 چیست؟

خواص ویتامین B1 بسیار زیاد است و مهمترین آن توانایی آن در شرکت در بسیاری از واکنش های متابولیک از جمله قندها است. همچنین در انتقال تکانه عصبی بین نورون ها شرکت می کند.

آنها به تبدیل غذا به انرژی کمک می کنند و برای رشد، توسعه و عملکرد سلول های بدن حیاتی هستند. آنها همچنین برای حفظ سلامت سیستم عصبی مهم هستند.

همچنین به آن ” ویتامین روحیه ” نیز می گویند زیرا وجود آن بر نگرش ذهنی افراد تأثیر مثبت می گذارد.

ویتامین B1 کجا یافت می شود؟

در طول زندگی جنینی و در 6 ماه اول زندگی، نیاز کودک به ویتامین B1 از طریق تامین مادر تامین می شود. در دوران بارداری، از طریق گردش خون مادر و جنین. دوره نوزادی، از طریق شیردهی (یا شیر خشک های متعادل، حاوی تمام مواد مغذی درشت و ریز مغذی ضروری).

ویتامین B1 هم در غذاهای گیاهی و هم در غذاهای حیوانی یافت می شود:

  • گوشت
  • تخم مرغ
  • میوه تازه و خشک
  • دانه های آفتابگردان
  • محصولات لبنی
  • غلات
  • نان آرد کامل نان سبوس دار نانی که با آرد سبوس نگرفته پخته باشند
  • حبوبات
  • غلات کامل (برنج و سبوس آرد)
  • سیب زمینیها
  • در مخمر آبجو

مهم ترین منابع ویتامین B1 شامل غلات کامل و محصولات حاصل از آرد آنها (ماکارونی، برنج، نان و محصولات پخته شده از انواع مختلف، اما همیشه سبوس دار)، جوانه گندم ، مخمر آبجو و آب شیرین است . ماهی (تن، قزل آلا و غیره) و سایر محصولات ماهی (صدف و غیره). تیامین همچنین در برخی از حبوبات (نخود، لوبیا سفید، لوبیا اسپانیایی)، جگر گاو و گوشت به طور کلی، آب پرتقال ، تخمه آفتابگردان و ماست وجود دارد.

شیر دارای محتوای نسبتاً کمی ویتامین B1 است که با پاستوریزه کردن و جوشاندن بیشتر (و به میزان قابل توجهی) کم میشود. در حالی که میوه ها و سبزیجات تقریباً فاقد آن هستند، به خصوص اگر خام مصرف نشوند.

ویتامین B1

روزانه چه مقدار تیامین مصرف کنیم؟

ویتامین B1 در تمام مراحل زندگی برای حمایت از متابولیسم انرژی، عملکرد اعصاب، قلب و عضلات ضروری است. نیاز روزانه بستگی به تعداد کالری وارد شده دارد، در واقع هر چه متابولیسم شدیدتر باشد، مصرف ویتامین B1 باید بیشتر باشد. یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل، مصرف روزانه لازم را تضمین می کند. به طور تقریبی میزان توصیه شده برای هر فرد در و هر گروه سنی مقادیر زیر است:

  • 3 میلی گرم در روز بین ماه 6 و 12
  • 4 میلی گرم در روز در کودکان 1 تا 3 ساله
  • 5 میلی گرم در روز بین 4 تا 6 سال
  • 8 میلی گرم در روز بین 7 تا 10 سال

علائم کمبود ویتامین ب یک

وقتی ویتامین B1 بدن کم شود، زمینه برای ایجاد بعضی بیماری ها فراهم میشود. اول از همه  بیماری بری بری که یک بیماری سوء تغذیه است در اثر نبود ویتامین B1 به وجود می آید. 3 نوع بربری وجود دارد، نوع خشک (منجر به مشکلات راه رفتن)، مرطوب (منجر به مشکلات قلبی عروقی و تنفسی) و مغزی (شایع ترین مشکلات روانی و عصبی).

این بیماری بیشتر از هرجای دیگری از جهان، در کشورهای شرقی دیده میشود. زیرا رژیم غذایی آنها عمدتاً مبتنی بر مصرف برنج است که در طی تصفیه، تیامین را از دست می دهد. همچنین می تواند ناشی از اعتیاد به الکل باشد، هم به این دلیل که اتانول جذب روده ای تیامین را کاهش می دهد و هم به این دلیل که کبد توانایی خود را برای تبدیل ویتامین به شکل فعال آن از دست می دهد.

علائم اصلی کمبود ویتامین B1 عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها با کاهش وزن
  • اختلالات دستگاه گوارش
  • آستنیا
  • ادم
  • عدم قطعیت در حرکات
  • درد به خصوص در اندام ها
  • اسپاسم عضلانی
  • اختلالات حساسیت
  • مهارت‌های توجه

کمبود ویتامین b1 میتواند در کودکان بسیار خردسال  نیز ایجاد شود ، به ویژه اگر مادرانی که با کمبود شیر مادر تغذیه می کنند، منجر به بی اشتهایی، اسهال، استفراغ، اختلالات خواب، تشنج و تاکی کاردی می شود. در این مورد باید به سرعت مداخله کرد زیرا می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

علائم مصرف بیش از حد ویتامین B1

مصرف بیش از حد ویتامین B1 بسیار بعید است ، به خصوص اگر تنها راه دریافت آن تنها از طریق غذا باشد. با این حال، تیامین یا ویتامین B1 اضافی به سرعت از طریق ادرار دفع می شود.

یکی از ویژگی‌هایی که تقریباً در تمام ویتامین‌های B (و در واقع ویتامین C نیز) مشترک است،  حرارت پذیری آنهاست . به جز ویتامین B2، B6 و (تا حدی) B12، همه بقیه به گرما حساس هستند. منظور از حرارت پذیری این است که با  پختن غذا ، مقدار کلی ویتامین در آن کم میشود که البته میزان حرارت و زمانی که یک غذا پخته میشود هم روی آن تاثیر میگذارد.

متأسفانه دما تنها متغیری نیست که بر وجود یا عدم وجود ویتامین های B در غذا تأثیر می گذارد . برخی از آنها نیز  حساس به نور هستند  ( ویتامین های B2 ، B6 و B8). بنابراین، وجود آنها در غذاها به قرار گرفتن آنها در معرض نور یا روش نگهداری بستگی دارد. علاوه بر این،  ویتامین B1  یا تیامین به‌ویژه توسط برخی از  نگهدارنده‌های مواد غذایی آسیب می‌بیند ، به همین دلیل غذاهای ویتامین کمتری دارند.

چقدر ویتامین B1 ما نیاز داریم؟

از طریق دهان 1.2 میلی‌گرم برای مردان و 1.1 میلی‌گرم برای زنان بالای 18 سال است. زنان باردار یا شیرده هر سن باید هر روز 1.4 میلی‌گرم مصرف کنند.

چه کسی در معرض خطر کمبود B1 قرار دارد؟

افرادی که به طور منظم الکل مصرف می‌کنند.
سندرم Wernicke-Korsakoff نوعی اختلال که بر افراد مبتلا به التیام مزمن تاثیر خواهد گذاشت.
افراد مبتلا به HIV
افرادی که رژیم غذایی ضعیف دارند، سرطان، “بیماری صبحگاهی” در دوران بارداری، جراحی بارداری و همودیالیز

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
سید حبیب

بیشترین مقدار تیامین در آجیل بخصوص پسته و غلات سبوس دار و حبوبات وجود دارد ولی میوه و سبزیجات و لبنیات از لحاظ تیامین ضعیف هستند تیامین در برنج سفید خیلی ناچیز بطوریکه 100 گرم آن ۱/۳ درصد نیاز روزانه را تامین میکند تیامین در زیره سبز بالاست و بهتراست برنج سفید با زیره پخته شود دربین ما که مصرف برنج سفید بالا و بعنوان غذای اصلی قرار دادیم وضع سلامتی اعصاب و قلب نگران کننده است

13 فروردین 1403 پاسخ
مطالب مرتبط