برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
نوشیدنی برای دفع سنگ مثانه و پیشگیری از آن

نوشیدنی برای دفع سنگ مثانه و پیشگیری از آن

سنگ‌های مثانه توده‌های سختی از مواد معدنی هستند که وقتی ادرار کاملاً از مثانه خالی نشود، می‌توانند در داخل آن ایجاد شوند. اگر این سنگ‌ها به اندازه‌ای کوچک باشند که هنگام ادرار کردن از مثانه خارج شوند، می‌تواند هیچ علامتی نداشته باشند. اما اکثر افراد مبتلا به سنگ مثانه علائم آن را در بدن خود، احساس می‌کنند؛ زیرا سنگ‌ها دیواره مثانه را تحریک می‌کنند و یا منجر به مسدود شدن جریان ادرار می‌شوند.

علائم سنگ مثانه

علائم سنگ مثانه معمولا با موارد زیر که عبارتند از:

  • درد زیر شکم، که اغلب می‌تواند شدید باشد (مردان نیز می‌توانند در آلت تناسلی خود یا اطراف آن درد داشته باشند)
  • درد یا مشکل هنگام ادرار کردن
  • ادرار کردن بیشتر (به خصوص در شب)
  • ادرار کدر یا تیره رنگ
  • خون در ادرار

وجود سنگ مثانه در مردان 50 ساله یا بالاتر را به دلیل بزرگ شدن پروستات می‌دانند. اما هم مردان و هم زنان امکان دارد به سنگ مثانه مبتلا شوند.

به ندرت اتفاق می‌افتد که سنگ مثانه در کودکان اتفاق بیافتد. در کودکان، سنگ مثانه می‌تواند منجر به شب ادراری شوند و برخی از پسران نیز پریاپیسم را تجربه می‌کنند، نعوظی مداوم و اغلب دردناک که می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد.

نوشیدنی برای دفع سنگ مثانه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، به ویژه اگر درد مداوم شکم دارید، نیاز به دفعات بیشتر ادرار کردن یا وجود خون در ادرار دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

این علائم می‌تواند لزوماً ناشی از سنگ مثانه نباشد، اما نیاز به بررسی بیشتر و معاینه دارد. احتمالاً پزشک درخواست آزمایش خون و ادرار برای فرد خواهد داد. آزمایش خون تشخیص می‌دهد که آیا عفونت داخل مثانه وجود دارد یا خیر.

مرحله بعدی عکسبرداری با اشعه ایکس (رادیولوژی) از مثانه است. همه انواع سنگ‌های مثانه به خوبی و وضوح در اشعه ایکس دیده نمی‌شوند، بنابراین نتیجه منفی اشعه ایکس نمی‌تواند به این معنی باشد که فرد سنگ مثانه ندارد. در عکسبرداری به جای اشعه ایکس می‌توان از اسکن اولتراسوند استفاده شود. سنگ‌های مثانه را با استفاده از سیستوسکوپی نیز قابل شناسایی هستند.

نحوه‌ کارکرد سیستوسکوپی به این صورت است که یک لوله فیبر نوری نازک با یک نور و یک دوربین در یک انتها (سیستوسکوپ) به مجرای ادرار (قسمتی از بدن که ادرار را خارج می‌کند) وارد می‌شود و به سمت مثانه حرکت می‌کند. دوربین تصاویر را به صفحه نمایش می‌فرستد، جایی که توسط اورولوژیست (متخصص درمان بیماری‌های مثانه) مشاهده می‌شود.

چه چیزی باعث ایجاد سنگ مثانه می شود؟

سنگ‌ مثانه به طور معمول زمانی تشکیل می‌شود که نتوانید ادرار را به طور کامل از مثانه خالی کنید. یک دلیل رایج برای این امر در مردان، بزرگ شدن غده پروستات است که جریان ادرار را مسدود می‌کند. اگر ادرار برای مدت طولانی در مثانه بماند، مواد شیمیایی موجود در ادرار کریستال‌هایی را تشکیل می‌دهند که در نهایت منجر به سنگ مثانه می‌شوند.

پیشگیری از سنگ مثانه

اگر قبلا سنگ مثانه داشته‌اید، احتمال دارد این بیماری دوباره عود کند. شما می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق کارهایی را انجام دهید. سعی کنید:

  • برای کاهش غلظت ادرار، مصرف مایعات روزانه خود را به ۲ تا ۳ لیتر افزایش دهید.
  • به طور منظم مثانه خود را بدون تاخیر تخلیه کنید.
  • 10 تا 20 ثانیه پس از اولین تلاش خود مجدداً ادرار کنید. (اگر بار اول نتوانستید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید). به این حالت ادرار مضاعف می‌گویند و به تخلیه موثر مثانه کمک می‌کند.
  • درمان یبوست (مصرف ملین‌های معمولی توصیه می‌شود.)
دفع سنگ مثانه

درمان سنگ مثانه

معمولاً برای برداشتن سنگ‌ها از مثانه به جراحی نیاز است. رایج‌ترین روش سیستولیتولاپاکسی است که در آن از یک لوله نازک (سیستوسکوپ) با دوربین در انتهای آن برای یافتن سنگ‌های مثانه به کار می‌رود. سپس سیستوسکوپ از دستگاه‌های سنگ‌شکن، لیزر یا اولتراسوند برای شکستن سنگ‌ها قبل از آنکه اقدام به برداشتن آن‌ها استفاده می‌کند.

نوشیدنی برای دفع سنگ مثانه

در اینجا چند مورد نوشیدنی برای دفع سنگ مثانه بیان شده است که می‌توانید برای محافظت در برابر سنگ مثانه رعایت کنید.

نوشیدن مقدار زیادی آب.

پایین بودن سطح مایع کلیه یکی از دلایل تشکیل سنگ مثانه است. با نوشیدن حداقل آب مورد نیاز خود در هر روز می‌توان از این امر جلوگیری کرد. آب، غلظت بالای ادرار را رقیق می‌کند که از کریستال شدن سنگ‌های مثانه جلوگیری می‌کند.

از غذاهای چرب پرهیز کنید.

غذاهای چرب و روغنی می‌توانند عملکرد طبیعی بدن کلیه‌ها را مختل کنند. همچنین باعث غلیظ شدن ادرار می‌شود که در نهایت منجر به کریستالیزه شدن مواد معدنی می‌شود. مصرف غذاهای چرب را به حداقل برسانید و میوه‌ها و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این روند به پاکسازی بدن و جلوگیری از تشکیل سنگ مثانه کمک می‌کند.

دمنوش‌های گیاهی بنوشید.

برخی از دمنوش‌ها دارای خواصی هستند که به حل شدن سنگ‌های مثانه کمک می‌کنند. این دمنوش‌ها شامل ریشه ادریسی، ریشه گل ختمی و گل رز می‌باشد.

آب زغال اخته بنوشید.

آب زغال اخته سطح اسیدیته ادرار را افزایش می‌دهد که به جلوگیری از رشد باکتری در مثانه کمک می‌کند. هم‌چنین مانع از عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شود و سیستم کلیوی سالم‌تر را ارتقا می‌دهد.

عملکرد مثانه و کلیه چگونه است؟

کلیه‌ها مواد زائد را از خون فیلتر می‌کنند که با آب مخلوط می‌شوند تا ادرار ایجاد شود. ادرار از کلیه‌ها به مثانه جریان می‌یابد، مثانه جایی است که این مواد زائد در آن‌ ذخیره می‌شود. هنگامی که مثانه پر است و فرد آماده ادرار کردن هستید، ادرار از طریق لوله‌ای به نام مجرای ادرار از بدن خارج می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط