برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
لیپوماتیک

لیپوماتیک : عوارض، انواع و مراقبت از آن

لیپوتیک روشی است که در آن سلول‌های چربی با جراحی از نواحی خاصی از بدن خارج می‌شوند. لیپوماتیک برای کاهش بافت چربی و رسوبات چربی و تغییر شکل بدن استفاده می‌شود. لیپوماتیک به عنوان یک روش حذف چربی شناخته شده است که امروزه مورد علاقه بسیاری از افراد است. با استفاده از این روش که Infrasonic Lipsaksin نیز نامیده می‌شود، می‌توان هم از شر چربی‌های اضافی خلاص شد و هم ظاهری لطیف‌تر داشت. در این کاربرد، کانول‌های لیپوساکشن به جلو و عقب حرکت داده شده و چربی اضافی ساکشن می‌شود. به طور خلاصه، چربی زیر پوست با ارتعاش ایجاد شده در بدن کاهش می‌یابد. در عین حال، این روش بافتی را که چربی از آن خارج می‌شود، سفت می‌کند.

لیپوماتیک

تکنیک‌های جراحی لیپوماتیک

اصل اساسی لیپوماتیک برای همه روش‌ها یکسان است. سلول‌های چربی یا کل رسوبات چربی با کانول‌های مخصوص در نقاط خاصی از زیر پوست، برای مثال روی باسن، ران یا معده، ساکشن می‌شوند. مکش به طور متفاوت آغاز می‌شود. در ادامه به بررسی انواع تکنیک‌های جراحی لیپوماتیک پرداخته‌ایم.  

روش اساسی

این روش قدیمی‌ترین شکل لیپوماتیک است. متخصص جراحی ابتدا مناطقی از مناطق مشکل دار را که باید ساکشن شوند علامت گذاری می‌کند و سپس کانول‌ها را از طریق برش‌های پوستی وارد بدن می‌کند. این عمل باعث شل شدن بافت می‌شود و سپس با پمپ خلاء چربی‌ها مکیده می‌شوند.

لیپوماتیک به کمک لرزش (VAL)

این روش به ویژه برای انواع پوست‌های حساس یا نواحی بدن مانند زانو و مچ پا مناسب است. مایع تومسنت برای بی حسی موضعی با استفاده از کانول‌های ویبره به پوست نواحی آسیب دیده تزریق می‌شود. این روش به برش‌های کوچک در پوست نیاز دارد. این ارتعاش 6000 نوسان در دقیقه است و در نتیجه باعث ترکیدن سلول‌های چربی می‌شود. مزایای لیپوماتیک مبتنی بر ارتعاش این است که می‌توان به نتایج یکنواخت‌تری دست یافت و حذف چربی دقیق از مناطق حساس بدن امکان پذیر است. همچنین سریع‌تر از لیپوماتیک کلاسیک است.

لیپوماتیک به کمک اولتراسوند (UAL)

روش دیگر لیپوماتیک به کمک سونوگرافی است. با این روش، پزشک پروب‌های اولتراسوند را در رسوبات چربی قرار می‌دهد. پروب‌ها بافت را گرم کرده و باعث ترکیدن سلول‌های چربی می‌شوند. با این روش، همزمان پوست در نتیجه گرما سفت می‌شود. بنابراین می‌توان به اثرات سفت کننده پوست بسیار خوبی دست یافت. این که با این روش می‌توان نواحی ثابت مانند پشت را به خوبی درمان کرد نیز از مزایای این روش است. معایب لیپوماتیک به کمک اولتراسوند سوختگی پوست و درد ناشی از آن است که می‌تواند در موارد جداگانه رخ دهد.

لیپوماتیک لیزری

در این روش سلول‌های چربی به جای صداهای ارتعاشی اولتراسونیک با کمک لیزر از حالت جامد به مایع تبدیل می‌شوند. چربی زیر پوست با کانول‌های نازک گرفته شده و استخراج می‌شوند.

لیپوماتیک چگونه انجام می‌‌شوند؟

لیپوماتیک را می‌توان تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی به صورت سرپایی یا بستری انجام داد. هر یک از این روش‌های مختلف جراحی و بیهوشی مزایا و معایب خاص خود را دارند. قبل از عمل، پزشک با استفاده از یک خودکار نواحی مناسب برای لیپوماتیک را روی پوست شما مشخص می‌کند. در طول لیپوماتیک، یک کانول از طریق یک برش کوچک در پوست وارد بافت چربی می‌شود. بی‌کربنات باعث می‌شود سلول‌های چربی باز شوند و این امر مکش را آسان‌تر می‌کند. آدرنالین از دست دادن خون را کاهش می‌دهد. حجم مکش نباید بیش از چهار لیتر چربی در هر عمل باشد. این روش بین 20 دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد.

کدام مناطق برای لیپوماتیک مناسب هستند؟

ران و باسن

رسوبات چربی در قسمت بیرونی ران‌ها معمولاً برداشته می‌شوند. در این قسمت، 500 تا 1000 میلی لیتر چربی را می‌توان از هر طرف مکید. باسن را می‌توان از کنار، بالا و پایین برداشت. در زیر چین گلوتئال، مکش باید فقط سطحی باشد، در غیر این صورت لایه‌های عمیق بافت عملکرد حمایتی خود را از دست می‌دهند.

قسمت داخلی ران و زانو

اگر پدهای چربی قابل لمس سفت به نظر می‌رسند، قسمت داخلی ران را می‌توان با دقت ساکشن کرد. پیش نیاز این قسمت، این است که پوست بیش از حد کشیده یا شل نباشد.

شکم، کمر و پهلو

فقط چربی‌هایی که بین ماهیچه‌های شکم و پوست قرار دارند می‌توانند ساکشن شوند. می‌توانید از تست پینچ برای تعیین میزان چربی استفاده کنید. تا 2000 میلی لیتر را می‌توان در یک جلسه برداشت.

مشاوره قبل انجام عمل لیپوماتیک

در یک مشاوره شخصی با جراح پلاستیک یا متخصص جراحی در کلینیک، روش‌های مختلف جراحی و بیهوشی و مزایا و معایب خاص آنها باید به طور مفصل مورد بحث قرار گیرد. خطرات و عوارض احتمالی که ممکن است با لیپوماتیک مانند هر روش جراحی دیگری رخ دهد نیز باید در طول مشاوره توضیح داده شود.

واکنش سلول‌های چربی به رژیم غذایی یا فعالیت بدنی چگونه است؟

برخی از سلول‌های چربی به رژیم غذایی یا ورزش پاسخ می‌دهند در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. زنان توزیع چربی متفاوتی نسبت به مردان دارند که دلایل هورمونی دارد. رسوبات چربی در قسمت خارجی ران در بسیاری از زنان پس از بلوغ کاملاً در برابر رژیم غذایی مقاوم است. این چربی ذخیره شده را فقط می‌توان با جراحی برداشت و لیپوماتیک تقریباً برای این کار ساخته شده است. در مردان، چربی اغلب روی باسن و سینه ذخیره می‌شود. این سلول‌های چربی به ندرت با ورزش یا اقدامات رژیم غذایی قابل حل هستند. هیچ جایگزینی برای لیپوماتیک برای درمان این مشکل وجود ندارد.

عوارض لیپوماتیک چیست؟

بعد از لیپوماتیک با استفاده از تکنیک کانولا ادم، اختلالات حسی، بی حسی، کبودی یا بی نظمی‌های موقت پوست رخ می‌دهد اما معمولاً به سرعت ناپدید می‌شوند. تورم در مفاصل و ناحیه گردن می‌تواند تا چند ماه ادامه داشته باشد. عفونت زخم، نکروز پوست (مرگ پوست)، جای زخم، آمبولی، آسیب به اندام‌های داخلی یا شوک عوارضی تهدیدکننده، قابل پیشگیری و خوشبختانه نادر هستند. در برخی از جراحی‌‌ها آسیب‌های عصبی، آسیب‌های عروقی یا صدمات به اندام‌های داخلی، منجر به مرگ می‌شوند.

لیپوماتیک

قبل از عمل لیپوماتیک چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

قبل از لیپوماتیک وزن خود را تا حد امکان کاهش دهید. سعی کنید تا حد امکان از طریق ورزش، فعالیت بدنی یا رژیم غذایی وزن کم کنید. برای نتیجه خوب بهتر است تا حد امکان وزن را کاهش دهید. مانند تمام عمل‌ها، هیچ دارویی حاوی ماده مؤثر استیل سالیسیلیک اسید نباید دو هفته قبل از عمل مصرف شود، زیرا این داروها بر لخته شدن خون تأثیر می‌گذارند. سیگاری‌ها مجاز به کشیدن حداکثر پنج نخ سیگار در روز به مدت دو هفته قبل از عمل هستند. سیگار کشیدن بیش از حد می‌تواند منجر به اختلالات ترمیم زخم شود.

بعد از عمل لیپوماتیک چه اتفاقی می‌افتد؟

بلافاصله پس از عمل، در حالی که بیمار هنوز در اتاق عمل است، یک باند فشاری اعمال می‌شود. در مورد ساکشن در ناحیه سینه، شکم و پهلو این باند معمولا یک کمربند با بست Velcro است. تنا دو هفته بعد از عمل باید از فعالیت‌های ورزشی پرهیز کرد، اما پیاده روی مجاز است. ماساژهای سبک یا تخلیه لنفاوی می‌توانند تورم و تغییر رنگ را سریع‌تر کاهش دهند.

آیا می‌توان لیپوماتیک را تکرار کرد؟

اصولاً در صورتی که زخم به طور طبیعی بهبود یافته باشد و هیچ عارضه‌ای نداشته باشد، می‌توان عمل را تکرار کرد. حدود 2/3 تا 3/4 از سلول های چربی باقی مانده را می‌توان حذف کرد. چسبندگی‌های اسکار زیر پوست معمولاً قابل برداشتن نیستند. بنابراین اولین مداخله باید بدون خطا و توسط جراح مجرب انجام شود. بین مداخله اول و دوم باید چند ماه فاصله باشد و بهتر است یک سال صبر کنید. تا آن زمان، پوست کمی اضافی منقبض شده است و می‌توانید نتیجه نهایی را بعد از عمل مشاهده کنید.

آیا بعد از لیپوماتیک جای زخم باقی می‌ماند؟

اگر این کار با دستان مجرب انجام شود و برش‌های مناسب ایجاد شود، هیچ جای زخمی بعد از عمل باقی نمی‌ماند.

هزینه لیپوماتیک چقدر است؟

هزینه لیپوماتیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است و عمدتاً بستگی به این دارد که کدام ناحیه و چند ناحیه تحت درمان قرار می‌گیرند. همچنین بیمارستان، پزشک جراح و داروهای مصرفی در هزینه تاثیر گذار هستند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط