برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
لرزش بدن هنگام رژیم

لرزش بدن هنگام رژیم

بسیاری از شما در طول رژیم خود ساعاتی را داشته‌اید که با ضعف مواجه شده باشید که در بسیاری از موارد علت آن عدم رعایت صحیح رژِیم یا داشتن رژیم غذایی نامتعادل است. برخی از افراد نیز از لرزش بدن هنگام رژیم شکایت می‌کنند که چنین موردی به بررسی بیشتر نیاز دارد. در ادامه همراه ما باشید تا این موارد را باهم بررسی کنیم.

لرزش بدن هنگام رژیم

لرزش بدن هنگام رژیم

اغلب اتفاق می‌افتد، در طول یک رژیم غذایی و یک برنامه تمرینی پایدار با هدف کاهش وزن، احساس لرز، ضعف و خستگی کنید. لرزش بدن هنگام رژیم به این دلیل اتفاق می‌افتد که فرآیند سازگاری بدن با رژیم غذایی و حجم کاری جدید به زمان نیاز دارد. با این حال، احساس ضعف مزمن یا خستگی در هنگام رژیم گرفتن و ورزش برای مدت طولانی ممکن است در واقع یک عفونت، بیماری یا وضعیت پزشکی را پنهان کند که باید با پزشک خود در میان بگذارید.

لرزش بدن هنگام رژیم چه زمانی خطرناک است ؟

زمانی که رژیم شما توسط یک متخصص تغذیه به صورت اصولی برنامه‌ریزی شده باشد، احتمال چنین مواردی بسیار کم خواهد بود. زیرا متخصص تغذیه با در نظر گرفتن شرایط جسمانی شما یک برنامه غذایی منظم و مفید تجویز خواهد کرد. زمانی که رژیم شما به صورت غیر اصولی و خودسرانه باشد، احتمال بروز چنین مواردی به شدت بالا خواهد رفت.

با این حال مواردی وجود دارد که حتی خود مراجعه‌کننده نیز از وجود آن آگاهی ندارد. مانند بیماری‌های پنهان که در این صورت با مراجعه بعدی به متخصص تغذیه، باید تمام شرایط جسمانی خود و علائم بدی که در طول رژیم تجربه کرده‌اید را شرح دهید تا متخصص تغذیه بتواند تغییرات درستی اعمال کند یا شما را به یک پزشک متخصص دیگر برای بررسی ببیشتر ارجاع دهد.

در برخی موارد نیز افراد به سمت رژیم‌های تک خوری روی می‌آورند که چنین رژیم‌هایی اغلب فاقد تمام مواد مغذی هستند و باعث می‌شوند بدن با کمبود مواد مغذی مواجه شود که در نتیجه لرزش بدن هنگام رژیم نادرست را شاهد خواهیم بود.

یک رژیم غذایی متعادل باید شامل کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین باشد. عدم مصرف کافی یا نخوردن انواع مناسب غذا‌ها نیز باعث می‌شود در طول تمرین یا بعد از آن احساس ضعف کنید. رویکرد به رژیم غذایی به عنوان تغییر سبک زندگی و ایجاد یک برنامه غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا به اهداف کاهش وزن خود، بدون عواقب سلامتی یا کمبود‌های غذایی دست یابید.

لرزش بدن هنگام رژیم به علت افراط زیاد

گاهی اوقات افراد در رعایت رژیم زیاده‌روی می‌کنند؛ یعنی کمتر از حد مجاز کالری مصرف می‌کنند یا بیش از حد مجاز فعالیت بدنی دارند.

به عنوان مثال اگر رژیم روزانه شما ۱۰۰۰ کیلو کالری در نظر گرفته شده باشد و شما روزانه برنامه ورزش هم داشته باشید، قطعاً ۱۰۰۰ کیلو کالری کافی نیست. بدن شما میزان متابولیسم پایه مشخصی دارد، به این معنی که در زمان استراحت نیز کالری می‌سوزاند. اگرچه این میزان متابولیسم پایه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما قطعاً بالاتر از ۱۰۰۰ کیلو کالری است.

با مصرف چنین کالری کم، بدن شما به محض اتمام ذخایر چربی شروع به تجزیه عضلات می‌کند. او دائماً در «استرس گرسنگی» است. علاوه بر این، به محض اینکه دوباره شروع به غذا خوردن کنید، ذخایر چربی سریعتر برای جلوگیری از «مرحله گرسنگی» دیگر ایجاد می‌شود.

رژیم غذایی سریع و عوارض آن

ضعف در رژیم غذایی با رژیم لاغری سریع

کمبود رژیم غذایی زمانی رخ می‌دهد که بدن برای مدت طولانی به اندازه کافی مواد مغذی ضروری را تأمین نمی‌کند. کاهش مصرف عناصری مانند آب، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتأمین‌ها یا مواد معدنی می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی شود. کمبود‌های خاص مواد مغذی را می‌توان بین کمبود مواد مغذی نهایی و کمبود مطلق مواد مغذی تشخیص داد. کمبود حاشیه‌ای به شرایطی گفته می‌شود که در آن بدن از نظر عملکرد و کارایی محدود است، اما نشاط آن در خطر نیست. به عنوان مثال: زمانی که مقادیر کم کربوهیدرات مصرف می‌شود یا کمبود موقت ویتأمین‌ها و مواد معدنی وجود دارد. همانطور که مشخص است علائم کمبود تغذیه به محض وارد شدن مجدد مواد مغذی کمبود به مقدار کافی ناپدید می‌شوند.

نخوردن به اندازه کافی، عمدتاً کربوهیدرات، اغلب علت ضعف در رژیم غذایی یا برنامه ورزشی به عنوان بخشی از یک رژیم کاهش وزن جدید است. رژیم‌های کم کربوهیدرات باعث شده است که بسیاری از افراد روش‌های رژیم غذایی ناسالم را آزمایش کنند که اغلب پیامد‌های جدی برای سلامتی دارند. کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن هستند. محدود کردن شدید کربوهیدرات‌ها می‌تواند باعث هیپوگلیسمی، سوء تغذیه، تحلیل عضلات و خستگی شود.

رژیم‌های پر پروتئین و کربوهیدرات بسیار کم، رژیم‌هایی هستند که قصد کاهش وزن سریع دارند. این رژیم‌ها همگی مبتنی بر فعال‌سازی کتوز، تغییر متابولیسم به دلیل محرومیت طولانی‌مدت از کربوهیدرات‌ها هستند. رژیم غذایی با پروتئین بالا در نتیجه باعث بار بیش از حد بر کلیه‌ها (خطرناک برای افراد مبتلا به مشکلات قبلی)، مصرف بیشتر کلسترول می‌شود. مصرف بیشتر اجسام کتون (فقط در صورت وجود پاتولوژی‌های قبلی مانند دیابت یا نارسایی کلیه مضر است)، حساسیت بیشتری به لیتیازیس (سنگ) دارد. برخی فرضیه دفع بیشتر کلسیم را دارند، اما این داده‌ها تأیید نشده‌اند.

لرزش بدن هنگام رژیم

علائم رژیم غذایی نامتعادل

هنگامی که کمبود غذا رخ می‌دهد، ارگانیسم با ارتباط آن از طریق واکنش یا عدم واکنش، به روش‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد. بسته به ویتأمین یا مواد معدنی از دست رفته، علائم کمبود تغذیه ممکن است متفاوت باشد. رایج‌ترین آن‌ها که توسط افرادی که از رژیم غذایی نامتعادل و ناقص پیروی می‌کنند شناسایی می‌شوند، عبارتند از:

  • لرزش بدن
  • رنگ پریدگی
  • فرسودگی
  • احساس ضعف
  • بروز عفونت‌ها
  • درد‌های عضلانی
  • فیبرومیالژیا
  • سردرد
  • مشکلات پوستی
  • راحتی مو و ناخن

آیا علت لرزش بدن در هنگام رژیم یک بیماری است ؟

لرزش در علائم فیزیولوژیکی یا پاتولوژیک نیز قابل تشخیص است. شما باید به این مورد توجه کنید که چه زمانی لرز به سراغ شما می‌آید. آیا از قبل گاهی درچار لرز می‌شدید؟ آیا وقتی استرس دارید لرزش می‌گیرید؟

لرزش فیزیولوژیکی یک پدیده خودبه‌خودی است و در وضعیت ثابت (به عنوان مثال: هنگام حفظ وضعیت ثابت) رخ می‌دهد. به طور معمول در اکثر افراد سالم وجود دارد اما در محدوده طبیعی قرار می‌گیرد و به دلیل دامنه بسیار کمی که دارد مشاهده با چشم غیرمسلح دشوار است. با این حال، لرزش فیزیولوژیکی به دنبال استرس، خستگی، اضطراب، تب، سرماخوردگی، اختلالات متابولیک (مانند ترک الکل و تیروتوکسیکوز ) یا استفاده از کافئین و دارو‌ها (مهارکننده‌های فسفودی استراز، آگونیست‌های آدرنرژیک یا کورتیکواستروئید‌ها ) تقویت می‌شود. لرزش فیزیولوژیک معمولاً با استراحت برطرف می‌شود.

از طرف دیگر لرزش پاتولوژیک پدیده‌ای است که می‌تواند علل زیادی را تشخیص دهد، در هر زمان ظاهر شود و قسمت‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد. علل شایع لرزش شامل لرزش اساسی، بیماری پارکینسون، سکته مغزی و‌ ام اس است.

لرزش پاتولوژیک اختلال حرکتی محسوب می‌شود و معمولاً منظم و متناوب یا نوسانی است. اختلال عملکرد عصبی یا آسیبی که باعث لرزش می شود می‌تواند ناشی از تروما، ایسکمی، تومور، عفونت، آسیب متابولیک، مسمومیت، یا بیماری دمیلینه‌کننده باشد.

در صورتی که دچار لرزش بدن شدیم چه کنیم؟

اگر اولین لرزش در هنگام رژیم اتفاق افتاده است و شدیداً احساس گرسنگی می‌کنید، می‌توانید به میزان متعادلی از انواع مغز‌های خام استفاده کنید و یا کمی عسل میل کنید. و در اسرع وقت به متخصص تغذیه خود اطلاع دهید.

اگر علائم شما بدتر شد و یا حتی بعد از رژیم نیز ادامه داشت، به پزشک عمومی مراجعه کنید تا آزمایش بیشتری برای بررسی علل ایجاد لرزش تجویز کند و شمارا به متخصص مربوطه ارجاع دهد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط