برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
غذاهای وجترین ایرانی

غذاهای وجترین ایرانی : انواع غذاهای گیاهی ایرانی!

اگر گیاهخوار هستید و قصد ادامه رژیم گیاهخواری خود را دارید. احتمالا غذا خوردن یکی از بزرگترین دغدغه‌های شماست. پیدا کردن غذای آماده برای یک گیاهخوار در ایران خیلی آسان نیست. ما در این مقاله به معرفی غذاهای وجترین ایرانی پرداخته‌ایم.  بسیاری از مردم این تصور را دارند که غذاهای ایرانی فقط گوشت و کباب است. درست است که مردم محلی عاشق گوشت هستند و در بیشتر رستوران‌ها غذای گیاهی سرو نمی‌شود، اما غذاهای گیاهی در غذاهای ایرانی به وفور یافت می‌شود. برای شناخت بیش‌تر غذاهای گیاهی تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

رژیم‌های گیاهخواری از زمان‌های بسیار قدیم به دلیل اعتقادات مذهبی و نگرانی‌های مربوط به رفاه حیوانات دنبال می‌شد. اما در زمان حاضر، بسیاری از افراد نه تنها به دلایل بالا بلکه به دلیل فواید عالی برای سلامتی بدن خود، از سبک زندگی گیاهخواری پیروی می‌کنند.

رژیم وجترین

این رژیم به دلیل اعتقادات مذهبی و فواید بسیار خوب آن برای سلامت جسمی و روانی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که رژیم گیاهخواری مواد مغذی کافی را برای بدن انسان فراهم نمی‌کند زیرا آن‌ها گوشت ندارند. اما انواع بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند که حاوی پروتئین کاملی هستند که حتی از گوشت نیز بیشتر است. به ویژه، اگر رژیم گیاهخواری خود را به طور منطقی و علمی ترتیب دهید، بدن شما همیشه پر از مواد مغذی خواهد بود و به طور موثر متابولیزه می‌شود.

غذاهای وجترین ایرانی

دال عدس

دال آداس یکی از غذای‌های وجترین ایرانی است که مخصوص شهر بندری بوشهر در جنوب ایران، واقع در خلیج فارس، است. این غذا که یادآور دال هندی است، معمولاً شامل عدس قرمز است که در آب سبزیجات با پیاز و سیر تفت داده شده، سیب‌زمینی خرد شده، پوره گوجه‌ فرنگی و ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زیره، دارچین، پودر چیلی و نمک پخته می‌شود. این ترکیب با آب لیموترش تازه یا رب تمر هندی طعم دار می‌شود و می‌تواند قوام رقیق و سوپ دار یا غلیظ و شبیه خورش داشته باشد. این سوپ یا خورش عدس تند را عموماً با گشنیز تازه خرد شده و فلفل قرمز سرو می‌کنند و کنار آن معمولاً برنج ایرانی یا نان گرم سرو می‌شود.

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی یکی از غذاهای وجترین ایرانی از استان گیلان است. این غذا با بادمجان‌هایی تهیه می‌شود که ابتدا روی شعله کبابی یا زغالی می‌شوند، قبل از اینکه ریز خرد شوند و با گوجه فرنگی، سیر و زردچوبه ترکیب شوند. پس از کبابی شدن، تخم مرغ‌ ها را اضافه می‌کنیم تا همه مواد مخلوط شوند. میرزا قاسمی را می‌توان در تابه درست کرد. مختراع آن محمدقاسم خان بود که زمانی رئیس استان گیلان و سفیر ایران در روسیه بود. این غذای ساده اما خوش‌ طعم را می‌توان به‌ عنوان پیش ‌غذا و معمولاً همراه با نان یا به‌عنوان پیش‌غذا با برنج میل کرد.

کوکوی بادمجان

در میان انواع غذاهای کوکو ایرانی، کوکو بدمجان یکی از غذاهای کلاسیک است. علاوه بر بادمجان و تخم مرغ، می‌توانید از سبزیجات مختلف دیگر، سبزی‌های تازه، ادویه جات ترشی جات و گاهی گردوی خرد شده یا زرشک ایرانی استفاده کنید. درست مانند سایر کوکوها، کوکوی بادمجان نیز باید در تابه سرخ شود. می‌توان آن را به صورت گرم یا سرد سرو کرد و به عنوان یک میان وعده سریع، غذای اصلی سبک آن را میل کنید.

ناز خاتون

ناز خاتون یک چاشنی گیاهی اصیل ایرانی است که غذای سنتی شهر بوشهر است. این غذا با بادمجان برشته شده  یا بو داده شده در فر درست می‌ شود. بادمجان برشته شده را به طور تقریبی یا ریز خرد می‌کنند، سپس با گیاهان معطر مانند نعناع، ریحان و جعفری مخلوط می‌کنند. آبغوره ترش در انتها اضافه می‌شود تا با سایر مواد مخلوط شود و آن‌ها را به خمیر همگن‌تری تبدیل کند.

کشکه بادمجان

کشکه بادمجان یکی دیگر از غذاهای وجترین ایرانی است. این پیش غذای خوش طعم ایرانی ترکیبی از بادمجان‌های کبابی یا بو داده شده و کشک است. (کشک یک محصول فرعی تخمیر شده است که معمولاً با آب پنیر ماست تهیه می‌شود.) مواد اصلی را با اضافه کردن پیاز تفت داده شده، سیر، ادویه‌های مختلف مانند زردچوبه یا نعناع و گاهی آجیل آسیاب شده له می‌کنیم تا کرم رنگ شود. روی غذا را با گردوی خرد شده و نعناع و پیاز کاراملی شده و مقدار کمی کشک تزیین می‌کنیم. کشکه بادمجان را به عنوان پیش غذا، دیپ یا گاهی غذای اصلی میل می‌کنند و بهتر است با نان لواش گرم کنار آن سرو شود.

غذاهای وجترین ایرانی

رژیم گیاهخواری از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند

رژیم‌های گیاهخواری معمولاً دارای چربی حیوانی نیستند، بلکه فقط چربی‌‌های گیاهی دارند، بنابراین راحت‌تر جذب بدن می‌شوند. رژیم گیاهخواری با چربی و کلسترول کم می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، چاقی یا دیابت را کاهش دهد. رژیم گیاهخواری می‌تواند به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید. غذاهای گیاهی عمدتاً سبزیجات و میوه‌ها هستند که از خاک تغذیه شده و پرورش می‌یابند.

بنابراین غذای گیاهی عمدتاً مغذی و عاری از سموم است. علاوه بر این، غذای گیاهی حاوی اسیدهای آمینه بسیاری است که کاملاً برای سلامت انسان مفید است و به ویژ مواد مغذی آن کاملاً معادل پروتئین گوشت ماهی است. رژیم گیاهخواری به شما کمک می‌کند تا تناسب اندام را بهبود بخشید. گفته می‌شود که این رژیم به افراد انرژی بیشتر، درد کمتر و سلامت بهتری مانند پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌دهد. از آنجایی که این رژیم گیاهخواری نشاسته بیشتری نسبت به غذاهای گوشتی دارد، انرژی و سلامت جسمانی بیشتری برای حرکت و ورزش بیشتر داریم. بنابراین، گیاهخواری برای سلامت جسمانی ما بسیار مفید است.

انواع غذاهای وجترین ایرانی؟

غذا های وجترین ایرانی عبارتند از: دال عدس،‌کوکوسبزی، کوکو بادمجان، کشکه بادمجان، میرزاقاسمی، املت، نازخاتون، انواع آش و سوپ.

آیا غذاهای وجترین ایرانی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند؟

بله. انواع بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند که حاوی پروتئین کاملی هستند که حتی از گوشت نیز بیشتر است. به ویژه، اگر رژیم گیاهخواری خود را به طور منطقی و علمی ترتیب دهید، بدن شما همیشه پر از مواد مغذی خواهد بود و به طور موثر متابولیزه می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط