برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
سرگیجه در رژیم لاغری

سرگیجه در رژیم لاغری : علت و درمان آن

یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی هر رژیم غذایی برای لاغری یا برنامه کاهش وزن و تناسب اندام، سرگیجه است. این سرگیجه‌ها می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. علت اصلی این شرایط به وضعیت تغذیه فرد مربوط می‌شود. وقتی فردی برای کاهش وزن از رژیم لاغری پیروی می‌کند، باید نسبت به دریافت مواد مغذی حساسیت بیشتری نشان دهد. افت قند خون، فشار خون پایین، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، کمبود آب و کمبود سدیم و پتاسیم همگی می‌توانند از دلایل این سردردها باشند. در این مقاله به بررسی سرگیجه در رژیم لاغری و نکاتی برای پیشگیری از آن می‌پردازیم.

سرگیجه در رژیم لاغری

علت سرگیجه در رژیم لاغری چیست؟

در این قسمت به بررسی دلایل سرگیجه در رژیم لاغری پرداخته‌ایم.

کمبود سدیم و پتاسیم

یکی از دلایل اصلی سرگیجه در رژیم لاغری تغییر در تعادل مایعات و مواد معدنی در بدن است. این امر به ویژه زمانی اتفاق می‌افتد که سطح سدیم در بدن خیلی کم شود. برای جلوگیری از سرگیجه‌های مرتبط با کمبود سدیم، توصیه می‌کنیم به رژیم غذایی خود نمک اضافه کنید. نمک همچنین حاوی پتاسیم است که یک ماده معدنی ضروری برای حفظ انواع فرآیندهای بدن است و این امر به ویژه هنگام رژیم گرفتن اهمیت دارد. اگر فشار خون مزمن دارید یا از دیورتیک‌های پتاسیمی استفاده می‌کنید، نباید بدون مشورت پزشک از مکمل‌های پتاسیم اضافی استفاده کنید. حتماً غذاهای سرشار از سدیم و پتاسیم را در برنامه خود بگنجانید.

قند خون پایین

مغز برای عملکرد صحیح به یک منبع ثابت گلوکز از خون نیاز دارد. هنگامی که سطح گلوکز کاهش می‌یابد (مانند هیپوگلیسمی)، مغز یکی از اولین اندام‌هایی است که تحت تأثیر قرار می‌گیرد و منجر به علائمی مانند سرگیجه، میگرن، گیجی، حالت تهوع، تعریق، ضعف و هیپوترمی (دمای پایین بدن) می‌شود. برای جلوگیری از افت قند خون، وعده‌های غذایی کوچک و کم قند را به طور مکرر مصرف کنید. یک وعده غذایی را حذف نکنید و بعد از ظهر یک میان وعده سالم بخورید تا گرسنگی خود را برطرف کنید.

شیرین کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده‌های مصنوعی مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می‌گیرند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما برعکس طبق بررسی‌ها در درصد کمی از افراد باعث سرگیجه می‌شوند. اگر شیرین کننده‌های مصنوعی باعث سرگیجه شما می‌شوند، از خوردن غذاهای حاوی آنها خودداری کنید. نوشیدنی‌های بدون قند ممکن است بدون کالری باشند، اما می‌توانند رژیم غذایی شما را به هم بریزند. در حالی که شیرین کننده‌های طبیعی احساس رضایت از غذا را در مغز القا می‌کنند، شیرین کننده‌های مصنوعی این رضایت را به طور کامل ایجاد نمی‌کنند و باعث می‌شوند افراد احساس نارضایتی کرده و اشتهای آنها را افزایش دهند.

سرگیجه در رژیم لاغری

ترک کافئین

سرگیجه، تحریک پذیری و خستگی از عوارض جانبی رایج در هنگام قطع نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار هستند و معمولاً در عرض 24 ساعت پس از قطع کردن از بین می‌روند. شما می‌توانید با کاهش تدریجی مصرف کافئین به جای قطع یکباره از این مشکلات جلوگیری کنید.

دلایل دیگری که ممکن است احساس سرگیجه کنید

سرگیجه یک احساس پیچیده است که می‌تواند به طرق مختلف احساس شود و ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. بیشتر اوقات وقتی کسی می‌گوید که احساس سرگیجه می‌کند، احتمالاً سعی دارد احساس بی‌ثباتی را توصیف کند. آنها ممکن است احساس کنند که در حال چرخش، شناور بودن، یا به نوعی خارج از تعادل هستند. اما سرگیجه ممکن است مستلزم احساس ضعف، پژمردگی، ضعف یا سبکی سر نیز باشد.

وقتی فردی احساس سرگیجه می‌کند، به این معنی نیست که به این دلیل است که به اندازه کافی غذا نخورده است. در این قسمت چند دلیل دیگر برای سرگیجه آورده‌ایم و چند نکته برای کمک به تعیین اینکه آیا آنها می‌توانند شما را تحت تأثیر قرار دهند یا خیر.

سکته

در برخی موارد، سرگیجه‌ای که به سرعت بروز می‌کند ممکن است نشانه‌ای هشداردهنده مانند سکته مغزی باشد. در یک مطالعه کوچک، تقریباً 40٪ از بیماران سکته مغزی سرگیجه ناگهانی را در نزدیکی زمان سکته گزارش کردند. اگر احساس سرگیجه می‌کنید و متوجه سایر علائم هشداردهنده جدی سکته مغزی می‌شوید، از جمله بی حسی در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن یا دیدن، یا سردرد شدید فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

سایر علل سرگیجه در رژیم لاغری عبارتند از:

  • اضطراب
  • کم خونی
  • عکس العمل‌های آلرژیتیک
  • جراحت سر
  • سردردهای میگرنی
  • عوارض جانبی دارو
  • دریازدگی
  • مصرف الکل
  • استفاده از تنباکو

اگر برای مدت طولانی احساس سرگیجه می‌کنید، سرگیجه شما فروکش می‌کند اما مکررا عود می‌کند، یا نگران علائم خود هستید، بهتر است با یک متخصص پزشکی صحبت کنید.

علت سرگیجه در رژیم لاغری چیست ؟

یکی از دلایل اصلی سرگیجه در رژیم لاغری تغییر در تعادل مایعات و مواد معدنی در بدن است. این امر به ویژه زمانی اتفاق می‌افتد که سطح سدیم در بدن خیلی کم شود.

چه دلایلی ممکن است باعث ایجاد سرگیجه شوند ؟

اضطراب، کم خونی ، عکس العمل‌های آلرژیتیک ، سردردهای میگرنی ، عوارض جانبی دارو و ….

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط