برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
سرطان معده : علت، علائم، تشخیص و درمان آن!

سرطان معده : علت، علائم، تشخیص و درمان آن!

سرطان معده چهارمین نوع سرطان شایع در جهان است. سالانه حدود 20 هزار نفر به سرطان معده مبتلا می‌شوند. علاوه بر عادات غذایی ناخودآگاه که از دوران کودکی شروع می‌شود. ما در این مقاله به بررسی سرطان‌ معده، علت، علائم، تشخیص و درمان آن پرداخته‌ایم. در این مقاله از اندام برتر با ما همراه باشید. 

سرطان معده

سرطان معده چیست؟

سرطان معده که چهارمین سرطان شایع در بین همه سرطان‌ها است، می‌تواند به هر قسمتی از معده گسترش یابد و به طور کلی به اندام‌هایی مانند غدد لنفاوی، کبد و ریه‌ها سرایت کند. این نوع سرطان به دلایل مختلف در نتیجه ایجاد تومورهای بدخیم در مخاط معده رخ می‌دهد. سرطان معده که از شایع‌ترین سرطان‌ها است، سالانه باعث مرگ 800 هزار نفر در جهان می‌شود. این سرطان در مردان شایع‌تر از زنان است. به لطف پیشرفت‌های فناوری در سال‌های اخیر، می‌توان این سرطان را به موقع تشخیص داد و با کاربردهای درمانی مناسب، آن را کنترل نمود. با کنترل متخصص و تغذیه مناسب، پیشگیری و رهایی از سرطان معده امکان پذیر می‌شود.

علائم سرطان معده چیست؟

سرطان معده ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی ایجاد نکند. اولین علائم قابل توجه سرطان معده سوء هاضمه و نفخ است. بیزاری از غذاهای گوشتی نیز از جمله علائم سرطان‌معده است. در مراحل پیشرفته سرطان‌معده، درد شکم، تهوع، استفراغ، نفخ بعد از غذا خوردن، کاهش وزن دیده می‌شود. به ویژه، بیماران بالای 40 سال که قبلاً شکایت مشابهی نداشته‌اند، قطعاً باید به سوء هاضمه و کاهش وزن اهمیت دهند. علائم سرطان معده برای ابتلا به این بیماری در مراحل اولیه بسیار مهم است. بسیار مهم است که به محض مشاهده انواع اختلالات دستگاه گوارش، درد معده و شکایات سوء هاضمه با پزشک متخصص مشورت کنید. علائم سرطان معده را به اختصار می‌توانیم به شرح زیر فهرست کنیم.

اسیدیته و آروغ زدن

افزایش اسید معده و مشکل آروغ در موارد سرطان‌معده بسیار شایع است. با این حال، این بدان معنا نیست که همه کسانی که این شکایات را تجربه می‌کنند به سرطان معده مبتلا می‌شوند.

احساس سیری

یکی از نشانه‌های بارز سرطان‌معده این است که هنگام غذا خوردن زودتر از حد معمول احساس سیری کنید. احساس سیری طولانی مدت می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

خونریزی و خستگی

سرطان‌معده می‌تواند در مراحل اولیه باعث خونریزی در معده شود. خونریزی مداوم نیز می‌تواند باعث کم خونی شود. با کاهش گلبول‌های قرمز خون، ممکن است رنگ پریده‌تر به نظر بیایید و نفس خود را از دست بدهید. استفراغ خون نیز ممکن است در برخی موارد رخ دهد.

لخته شدن خون

افراد مبتلا به سرطان معده بیشتر در معرض لخته شدن خون هستند. بنابراین در صورت بروز درد ناگهانی قفسه سینه، تنگی نفس و تورم پاها، پیشگیری از لخته شدن خون، مراجعه به پزشک متخصص بدون اتلاف وقت ضروری است.

حالت تهوع و مشکل در بلع

در میان علائم سرطان معده، احساس تهوع و مشکل در بلع بسیار مهم است. آنها دو مورد از بارزترین علائمی هستند که در بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان معده مشاهده می‌شود. این علائم همچنین با درد در معده یا زیر استخوان سینه همراه است.

سرطان معده

علائم سرطان معده پیشرفته چیست؟

هنگامی که سرطان‌معده پیشرفت می‌کند، علائمی مانند خون در مدفوع، مایع در شکم، از دست دادن اشتها و کاهش وزن می‌تواند رخ دهد. سرطان معده گاهی اوقات می‌تواند به صورت موذیانه و بدون نشان دادن علائم، پیشرفت کند. هنگامی که علائم در مراحل پایانی دیده می‌شود، ممکن است بیمار، شانس مداخله جراحی را از دست داده باشد. بنابراین تشخیص زودهنگام برای سرطان معده بسیار مهم است.

چه چیزی باعث سرطان معده می‌شود؟

سرطان‌معده می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. سرطان‌معده می‌تواند در هر بخشی از اندام‌های دستگاه گوارش ایجاد و گسترش یابد. رفتارها و عوامل خطری که بر تمام اندام‌های درگیر در فرآیند گوارش تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند باعث سرطان‌معده شوند. این موارد را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

رژیم غذایی

یکی از مهم‌ترین علل سرطان‌معده، عادات غذایی نادرست است. به خصوص گوشت کبابی و غذاهای مشابه، سبزیجات شور و ترشی زیاد، غذاهای فرآوری شده، راه را برای ایجاد سرطان‌معده هموار می‌کنند. بهترین راه برای پیشگیری از سرطان‌معده، گرفتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک و تازه از سرطان‌معده محافظت می‌کنند.

عفونت

یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد سرطان‌معده، عفونت H. plori است. عفونت H. plori در 65-85 درصد موارد سرطان‌معده مشاهده شده است.

سیگار و الکل

سیگار یکی از علل قابل پیشگیری سرطان‌معده است. به خصوص زمانی که با الکل مصرف شود، احتمال ابتلا به سرطان‌معده را افزایش می‌دهد. با پرهیز از سیگار و الکل می‌توان خطر ابتلا به سرطان‌معده را کاهش داد.

ژنتیک

عوامل ژنتیکی در سرطان‌معده مانند سایر سرطان‌ها مهم هستند. عوامل ژنتیکی در 10 درصد موارد سرطان‌معده مطرح هستند.

سرطان‌معده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص زودهنگام سرطان‌معده برای موفقیت درمان بسیار مهم است. به همین دلیل پیگیری افرادی که مشکلات معده دارند، توسط پزشک متخصص بسیار مهم است. با استفاده از آندوسکوپی، پزشک می‌تواند مری، معده و اولین قسمت‌های روده کوچک را با یک لوله بلند با دوربین روشن مشاهده کند. اگر قسمت‌هایی وجود داشته باشد که غیر طبیعی به نظر می‌رسند، برای تشخیص قطعی بیوپسی گرفته می‌شود. با استفاده مناسب از آندوسکوپی می‌توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد. علاوه بر آندوسکوپی، رادیوگرافی با کنتراست و توموگرافی کامپیوتری از دیگر روش‌های تشخیصی مهمی هستند که تشخیص سرطان‌معده را فراهم می‌کنند.

برای تعیین مرحله سرطان‌معده و بررسی اینکه آیا به سایر اندام‌ها سرایت کرده است، آزمایشات بیشتری لازم است. این آزمایشات همچنین برای تعیین مناسب‌ترین درمان برای بیمار ضروری است. تست‌هایی مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) که اندازه و محل سرطان‌معده را تشخیص می‌دهد، لاپاراسکوپی و MR، PET-CT، سونوگرافی کلیه، اشعه ایکس قفسه سینه که بررسی می‌کند آیا سرطان گسترش یافته است، می‌تواند اعمال شود.

سرطان‌معده چگونه درمان می‌شود؟

پس از اینکه تشخیص سرطان‌معده و نوع سرطان مشخص شد، نوع درمان انتخاب می‌شود. در درمان سرطان‌معده، برداشتن مناسب تومور سرطان‌زا مهمترین بخش درمان است. عمل جراحی موفقیت آمیز انجام شده در مراحل اولیه برای طول عمر بیمار، بسیار مهم است. قسمتی یا تمام معده بیمار را می‌توان با جراحی خارج کرد. در بیمارانی که کل معده آنها برداشته شده است، معده جدیدی از روده ساخته می‌شود و بیمار می‌تواند به طور طبیعی به زندگی خود ادامه دهد. به بیمارانی که به این روش زندگی می‌کنند، توصیه‌های غذایی ارائه می‌شود که نیاز به خوردن کم و مکرر غذا دارند. در برخی از بیماران، پس از برداشتن معده، بسته به نوع سرطان، می‌توان از پرتودرمانی یا دارودرمانی طبق تشخیص پزشک استفاده کرد.

آیا گوشت کبابی و غذاهای دودی باعث سرطان معده می‌شود؟

اگرچه گوشت کبابی بسیار محبوب است، اما پختن گوشت در حد سوختن و استفاده از نمک زیاد باعث تبدیل گوشت به غذای سرطان زا می‌شود.

چای داغ چه تاثیری بر معده دارد؟

اگرچه چای معمولاً به صورت گرم مصرف می‌شود، اما در صورت نوشیدن بیش از حد گرم، باعث تحریک مری و مخاط معده می‌شود.

آیا بیماران مبتلا به سرطان معده، بوی بد دهان دارند؟

یک بافت مرده در خروجی معده افراد مبتلا به سرطان‌معده ظاهر می‌شود. جایی که این بافت مرده است، باکتری‌هایی که از آنجا شروع به تغذیه می‌کنند، منشاء می‌گیرند. این باعث ایجاد بوی بسیار بد می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط