برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
حالت تهوع بعد از غذا

حالت تهوع بعد از غذا به چه عواملی وابسته است!؟

موقعیت‌های زیادی وجود دارد که باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود، و این‌ موقعیت‌ها می‌تواند تشخیص علت دقیق حالت تهوع بعد از غذا را دشوار کند. برخی از علل رایج می‌تواند مربوط به استرس، آلرژی غذایی، مسمومیت غذایی، عوارض جانبی ناخواسته داروها، مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا ویتامین‌ها، یا بارداری باشد. بیماری کیسه صفرا، کبد یا لوزالمعده، یا دیابت و اختلالات تیروئید نیز می‌تواند در ایجاد احساس حالت تهوع پس از خوردن غذاهای مورد علاقه شما نقش داشته باشد. در ادامه به بررسی حالت تهوع بعد از غذا خوردن پرداخته‌ایم. با اندام برتر تا آخر این مقاله همراه باشید.

حالت تهوع بعد از غذا

علت حالت تهوع بعد از غذا خوردن چیست؟

 چندین علت وجود دارد که باعث حالت تهوع بعد از غذا خوردن می‌شود. این دلایل عبارتند از:

عفونت ویروسی یا باکتریایی

اگر به یک عفونت ویروسی یا باکتریایی مبتلا شده‌اید، کل بدن شما را درگیر می‌کند. امکان دارد بلافاصله بعد از غذا خوردن حالت تهوع داشته باشید که معمولاً بین 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد، اما احتمالاً علائم دیگری مانند تب، دردهای عضلانی و درد مفاصل را نیز تجربه خواهید کرد. به طور کلی کل بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مسمومیت غذایی

شما می‌توانید به خوردن غذای فاسد واکنش فیزیکی نشان دهید. اگر غذا (مانند گوشت یا محصولات لبنی) را برای مدت طولانی نگهدارید، یا غذای شما توسط کسی که غذا را آماده می‌کند به درستی طبخ نشده باشد یا آلوده شده باشد، این اتفاق می‌افتد. مسمومیت غذایی به طور ناگهانی شروع می‌شود. خوشبختانه، حالت تهوع ناشی از مسمومیت غذایی نیز خود به خود برطرف می‌شود.

آلرژی غذایی

آلرژی‌های غذایی بر روی افراد مختلف تاثیر متفاوتی می‌گذارد. در بیشتر موارد، اولین باری که آلرژی غذایی را تجربه می‌کنید، امکان دارد علائم خفیفی داشته باشید. پس از آن هر برخوردی می‌تواند بسیار سریع‌تر تشدید شود و واکنش شدیدتری ایجاد کند. برخی از نمونه‌های علائم واکنش آلرژیک عبارتند از: بثورات پوستی یا کهیر، احساس سرماخوردگی، افت فشار خون، افزایش ضربان قلب و تورم چشم‌ها.

استرس و اضطراب

بدن شما می‌تواند واکنش‌های فیزیکی به استرس و اضطراب داشته باشد. دلیلی که می‌تواند علائم فیزیکی مانند حالت تهوع را تجربه کنید این است که تعداد زیادی هورمون به جریان خون ریخته می‌شود که بدن را مجبور به واکنش می‌کند. و هرکسی سطوح مختلفی از این آستانه را دارد. فرض کنید دو نفر در حال تماشای یک فیلم هستند. یک نفر از فیلم‌های ترسناک لذت می‌برد اما نفر دیگر وحشت دارد. هورمون‌های استرس که فعال می‌شوند بین این دو نفر متفاوت است. یکی می‌تواند افزایش ضربان قلب یا سایر تغییرات فیزیکی مانند حالت تهوع را تجربه کند در حالی که دیگری به سادگی از فیلم لذت می‌برد.

رفلاکس اسید

شما می‌توانید مدت کوتاهی پس از غذا خوردن دچار سوزش معده شوید، به خصوص زمانی که غذاهای تند یا یک وعده غذایی چرب یا سنگین می‌خورید. این احساس سوزش در قسمت بالای قفسه سینه و گلو نیز گاهی اوقات می‌تواند باعث تهوع شود. رفلاکس اسید به این دلیل اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی اسید معده وجود دارد که به مری (گلو) شما پاشیده می‌شود و در آنجا باقی می‌ماند. برای بسیاری، این طبیعی است و نشانه‌ای از بیماری بالینی نیست. بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD زمانی است که مری شما در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اسید معده آسیب می‌بیند که منجر به تحریک مزمن، التهاب، زخم و موارد دیگر می‌شود.

سندرم روده تحریک پذیر

اگر سندروم روده تحریک پذیر (IBS) دارید، امکان دارد مشکلاتی در تخلیه مدفوع از طریق روده داشته باشید. مدفوع امکان دارد خیلی سریع یا کند حرکت کند حتی اگر روده بزرگ شما از نظر ساختاری طبیعی است. اگر سندرم روده تحریک پذیر شما در حال افزایش است و مدفوع شما در روده بزرگ ذخیره می‌شود، حالت تهوع شما می‌تواند بدترشود.

داروها

برخی از داروها مانند داروهای عصبی، داروهای ضد تشنج، داروهای دیابت و داروهای تغییر خلق‌وخو می‌توانند بر اشتهای شما تأثیر بگذارند و در نهایت منجر به حالت تهوع شوند.

حالت تهوع بعد از غذا

دیابت

قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین می‌تواند باعث تهوع نیز شود. اما اگر سابقه طولانی دیابت داشته‌اید، حتی اگر به خوبی کنترل شده باشد، می‌توانید به آنچه که گاستروپارزی مرتبط با دیابت (که قبلاً به آن گاستروپارزی دیابتی گفته می‌شد) مبتلا شوید. گاستروپارزی مرتبط با دیابت یعنی معده شما آنطور که باید کار نمی‌کند و هضم غذا می‌تواند یک روند کندی داشته باشد.

بیماری کیسه صفرا

می‌توانید از کیسه صفرا به خاطر توانایی خوردن همه آن غذاهای چرب که دوست دارید تشکر کنید. صفرای ایجاد شده توسط کبد شما در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. سپس کیسه صفرا برای تجزیه غذاهای چرب، صفرا را آزاد می‌کند. هنگامی که شما به بیماری کیسه صفرا مبتلا هستید، این فرآیند مهم می‌تواند مختل شود و منجر به حالت تهوع و سایر علائم شود.

اگر بیماری کیسه صفرا دارید، ممکن است 15 تا 20 دقیقه بعد از غذا حالت تهوع را تجربه کنید و به طور کلی با درد شکم، اسهال، تغییر رنگ مدفوع و گاهی کاهش وزن غیرقابل توضیح همراه است.

پانکراتیت

این وضعیت می‌تواند در نتیجه سنگ کیسه صفرا، مصرف الکل، اختلالات خود ایمنی و دلایل دیگر رخ دهد. لوزالمعده شما هر بار که غذا می‌خورید، آنزیم‌هایی را برای تجزیه غذا ایجاد می‌کند، اما اگر پانکراس شما ملتهب یا آسیب دیده باشد، امکان دارد آنزیم‌های کافی برای انجام این کار ایجاد نکند. اختلالات پانکراس می‌تواند منجر به درد شکم، حالت تهوع، اسهال و کاهش وزن غیرقابل توضیح شود.

ایسکمی مزانتریک

این بیماری که به عنوان سندرم ایسکمیک روده نیز شناخته می‌شود، زمانی ایجاد می‌شود که جریان خون به اندام‌های گوارشی شما مختل شود. این بیماری می‌تواند ناشی از تجمع پلاک در شریان‌ها یا سخت شدن شریان‌ها و همچنین فشار خون پایین طولانی مدت، التهاب شریانی و موارد دیگر باشد. افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، افرادی هستند که سن بالاتری دارند و سابقه سیگار کشیدن، کلسترول بالا یا سایر اختلالات عروقی مانند بیماری عروق کرونر یا بیماری عروق محیطی دارند.

چگونه حالت تهوع بعد از غذا خوردن را متوقف کنیم؟

مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که خود را هیدراته نگه دارید و استراحت کنید. همچنین باید زمان احساس تهوع، عواملی که باعث ایجاد آن شده‌اند را برای مدتی کنترل کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط