برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
جوانه گندم برای لاغری

جوانه گندم برای لاغری مفید است؟

 برای بسیاری از افرادی که در حال رژیم هستند، این سؤال وجود دارد که آیا جوانه گندم برای لاغری مفید است یا خیر ؟ در واقع می‌توان از جوانه گندم در رژیم غذایی نیز استفاده کرد؛ اما اصول استفاده از آن را باید رعایت کرد.

آیا جوانه گندم برای لاغری مفید است ؟

مصرف جوانه گندم برای کاهش وزن بسیار ساده است. اگر از دانه‌های جوانه گندم استفاده می‌کنید، می‌توانید حداقل نیم ساعت قبل از وعده‌های غذایی اصلی روزانه دو قاشق غذاخوری با آب فراوان مصرف کنید. این کار نوعی بالون را در داخل شکم شما ایجاد می‌کند و گرسنگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و همچنین باعث می‌شود احساس سیری داشته باشید .

برخی از خواص جوانه گندم :

  • تنظیم متابولیسم
  • کمک به دفع چربی‌ها
  • کاهش سطح کلسترول خون
  • تنظیم کننده مهم انتقال روده
  • کمک به تمیز نگه داشتن روده بزرگ
  • پاکسازی سایر اندام‌ها
  • مکمل برای رفع خستگی
  • کاهش قند خون
جوانه گندم برای لاغری مفید است؟

جوانه گندم چیست؟

بسیاری از مردم این دانه را بیش از هر چیز به‌خاطر روغن و اثرات مفید آن بر روی مو می‌شناسند، اما جوانه گندم دقیقاً چیست؟

جوانه گندم یکی از اجزای هسته گندم است. به عبارت ساده‌تر، جوانه گندم بخش اساسی دانه‌ای است که گیاه گندم از آن متولد شده و رشد می‌کند .

برای سال‌های متمادی دانه‌های گندم اساساً برای تولید آرد از طریق سنگ آسیاب استفاده می‌شد، اما در این روش، تمام سبوس و جوانه‌ها از بین می‌رفت. به‌این‌ترتیب آرد سفیدی به دست آمد که از مهم‌ترین اجزای آن محروم بود؛ بنابراین برای رفع این کمبود، اغلب ویتامین‌ها و مشتقات شیمیایی را به صورت مصنوعی اضافه می‌کردند، اما آرد به دست آمده اصلاً سالم نبود.

مدتی است که خوشبختانه رویکرد تغییر کرده و تمامی افراد به حفظ مواد مغذی جوانه گندم اهمیت می‌دهند. به همین علت امروزه علاوه بر مصرف گندم به شکل آرد، مصرف آن به شکل جوانه تازه گندم نیز بسیار رایج شده است.

ترکیب و ارزش غذایی جوانه گندم

جوانه گندم از نظر مواد مغذی مفید برای نگهداری آن بسیار غنی است و شامل موارد زیر است :

  • اسیدهای آمینه
  • اسیدهای چرب
  • نمک‌های معدنی
  • ویتامین‌های گروه B
  • امگا 3
  • امگا 6

 یک ماده به نام Otacosanol عملکرد فیزیکی و ذهنی را بهبود می‌بخشد و بر فعالیت غده هیپوفیز نیز تأثیر می‌گذارد .

به طور کلی در فرآیندهای تصفیه با هدف تولید آرد گندم (که در پاراگراف قبل ذکر شد)، جوانه حذف می‌شود؛ زیرا مواد مغذی و اسیدهای چرب موجود در آن ویژگی‌های ارگانولپتیک را به خطر می‌اندازد و محصول نهایی را به‌سرعت فاسد می‌کند.

از طرف دیگر در غلات کامل، تمام اجزای آن وجود دارد، به‌طوری‌که محصول بسیار غنی و مغذی باقی می‌ماند، همان‌طور که در واقع از زمان پیدایش آن بوده است.

علاوه بر این، با قراردادن دانه در تماس با آب، یک‌سری فرآیندهای آنزیمی در داخل آن فعال می‌شود که ذخایر مواد مغذی موجود در آن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به همین دلیل بهتر است جوانه گندم تازه و خشک نشده مصرف شود، زیرا جوانه گندم به دلیل داشتن فرایند کم‌آبی بسیار کمتر از اولی غنی و مغذی است.

ارزش غذایی 100 گرم جوانه گندم

ارزش انرژی360 کالری
کل چربی‌ها9.72 گرم
کربوهیدرات‌ها51.8 گرم
پروتئین23.15 گرم
الیاف13.2 گرم
آبشار11.12 گرم
خاکستر4.21 گرم
اسیدهای چرب تک غیر اشباع1.365 گرم
اسیدهای چرب چند غیر اشباع6.01 گرم
اسیدهای چرب اشباع شده1.665 گرم
کلسترول0 میلی گرم
فوتبال39 میلی گرم
سدیم12 میلی گرم
فسفر842 میلی گرم
پتاسیم892 میلی گرم
اهن6.26 میلی گرم
منیزیم239 میلی گرم
فلز روی12.29 میلی گرم
فلز مس0.796 میلی گرم
منگنز13.301 میلی گرم
سلنیوم79.2 میکروگرم
تیامین، ویتامین B11.882 میلی گرم
ریبوفلاوین، ویتامین B20.499 میلی گرم
نیاسین، ویتامین B36.813 میلی گرم
اسید پانتوتنیک، ویتامین B52.257 میلی گرم
پیریدوکسین، ویتامین B61.3 میلی گرم
فولات281 میکروگرم
خواص جوانه گندم برای لاغری

خواص و فواید جوانه گندم

ویژگی‌های تغذیه‌ای جوانه گندم آن را به یک متحد واقعی برای سلامتی تبدیل می‌کند. به لطف وجود امگا 3 و امگا 6 که در برابر رادیکال‌های آزاد و سایر میکروارگانیسم‌ها که عامل اصلی بیماری‌های جدی هستند، از خواص آنتی‌اکسیدانی برخوردار است؛ بنابراین به شما امکان می‌دهد سیستم ایمنی بدن خود را نیز تقویت کنید . باز هم به دلیل وجود امگا 3 که سطح کلسترول LDL را کاهش می‌دهد و نقش محافظتی بر روی سیستم گردش خون دارد. امگا 3 همچنین قادر است متابولیسم لیپید را دوباره متعادل کند و اثرات منفی اسیدهای چرب امگا 6 را خنثی کند.

زمانی که از جوانه گندم در رژیم غذایی استفاده کنید، یک راه عالی برای پیشگیری از بیماری‌های جدی مانند سرطان را در برنامه غذایی خود گنجانده‌اید. مواد داخل آن در واقع قادر به مهار آنزیم‌هایی هستند که باعث عمل سرطانی سلول‌ها می‌شوند.

جوانه گندم، انرژی بدن را افزایش می‌دهد تا فرد دیرتر احساس خستگی کند. در واقع روی فرآیندهای بیوشیمیایی که اجازه انباشته‌شدن انرژی در بدن را می‌دهد، عمل می‌کند. از آنجایی که آنها عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشند، جوانه گندم و مشتقات آن در رژیم غذایی ورزشکاران بسیار توصیه می‌شود. جوانه گندم کمک بسیار زیادی به ورزشکاران می‌کند، همچنین در واقع دارای پروتئین بالایی است که در ارتقای سلامت عضلات و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده مفید است.

ویتامین‌های B موجود در جوانه گندم برای متابولیسم سلولی ضروری هستند؛ زیرا می‌توانند مواد مغذی را به انرژی برای سلول‌ها تبدیل کنند. این ویتامین همچنین در افزایش کارایی ذهنی، اندام‌های حسی، بینایی و رفلکس‌های سریع تأثیر مثبت دارد.

موارد منع مصرف

با وجود خواص جوانه گندم، مواردی وجود دارد که مصرف این ماده مغزی را ممنوع می‌کند. جوانه گندم محصولی است که می‌تواند فواید بی‌شماری را برای بدن ما به ارمغان بیاورد، اما دارای برخی موارد منع مصرف است. استفاده از آن در واقع برای مبتلایان به بیماری سلیاک و کسانی که از اختلالاتی مانند فشارخون بالا رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

همچنین رعایت حد اعتدال توصیه شده خوب است، زیرا مصرف بیش از حد ممکن است منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود. جوانه گندم در واقع یک ماده غذایی پرکالری است و مصرف زیاد آن به‌خصوص زمانی که نیاز به رژیم لاغری و کم‌کالری باشد، توصیه نمی‌شود.

آیا جوانه گندم برای زنان بارداری خوب است؟

جوانه گندم سرشار از اسیدفولیک است که برای زنان باردار بسیار مهم است، زیرا احتمال ناهنجاری‌ها را برای نوزاد کاهش می‌دهد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط