برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
جراحی لاغری شکم

جراحی لاغری شکم : انواع، مزایا و معایب آن

جراحی لاغری شکم از دیرباز بخشی از مجموعه استاندارد پزشکی زیبایی بوده است. رسوب چربی در قسمت‌های مختلف بدن از جمله شکم را می‌توان به طور قابل توجهی با کمک جراحی کاهش داد. با این کار بدن سفت‌تر و لاغرتر به نظر می‌رسد. شناخته‌شده‌ترین روش برای از بین بردن سلول‌های چربی، لیپوساکشن است. این عمل یکی از پرتکرارترین عمل‌های جراحی زیبایی است که مدت‌ها است از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است. در لیپوساکشن، پدهای چربی متوسط ​​تا بزرگ را می‌توان با استفاده از کانول کاهش داد. رسوبات چربی سرسخت را می‌توان با ساکشن بافت چربی زیر جلدی که قبلاً با استفاده از محلول خاصی به مایع تبدیل شده است، از بین برد. لیپوساکشن اغلب برای درمان نواحی‌ای مانند شکم و پهلو استفاده کرد. زیرا این روش می‌تواند به طور قابل توجهی سلول‌های چربی را در یک منطقه بزرگ از بین ببرد.

جراحی لاغری شکم

انواع جراحی لاغری شکم

 برای حذف چربی‌های شکم انواع اقسام جراحی‌ها وجود دارد. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی و معرفی انواع جراحی لاغری شکم بپردازیم. این‌ها عبلارتند از:

نوار معده

در این روش معده با یک نوار الاستیک منقبض می‌شود تا دیگر نتواند به اندازه کافی غذا جذب کند و شما سریع‌تر سیر شوید. به اصطلاح نوار معده یک لوله سیلیکونی است که در حین عمل به اطراف قسمت فوقانی معده پیچیده می‌شود. به طور مصنوعی معده را به یک پیش معده کوچک (کیسه‌ای) و بقیه معده بزرگ تقسیم می‌کند. حجم شکم پیشانی تنها حدود 20 تا 30 میلی لیتر است. اگر شکم پیشانی با خوردن غذا کشیده شود، به مغز سیگنال سیری می‌دهد. بنابراین نوار معده کمکی است که به کاهش وزن کمک می‌کند.

نوار معده داخلی توخالی دارد و از طریق یک لوله کوچک به یک سیستم به اصطلاح پورت متصل می‌شود. پورت یک محفظه کوچک است که در طی جراحی باند معده در زیر پوست کاشته می‌شود. با یک سوزن مخصوص، مایع را می‌توان داخل محفظه پورت و در نتیجه به نوار معده نیز متصل کرد. این امر اجازه می‌دهد تا درجه انقباض معده در صورت نیاز تنظیم شود. هر چه مایع بیش‌تری به نوار معده تزریق شود، معده بیشتر منقبض می‌شود. اگر مایع خارج شود، قطر داخلی نوار معده دوباره افزایش می‌یابد و معده فضای بیشتری دارد.

جراحی اسلیو معده (کاهش معده)

عمل اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی (به انگلیسی sleeve = لوله) عمل کاهش معده برای درمان چاقی است. این روش بر اساس اصل محدودیت غذایی است. اسلیو معده حجم معده را به اندازه یک موز کوچک کاهش می‌دهد. در نتیجه، معده از قبل بعد از مقدار کمی غذا پر می‌شود. پر شدن معده منجر به کشیده شدن دیواره معده می‌شود که به نوبه خود باعث ایجاد احساس سیری می‌شود.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که فرآیندهای هورمونی که اشتها را مهار می‌کنند، توسط جراحی اسلیو معده به کنترل می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پس از عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی، معده مقادیر کم‌تری از هورمون گرسنگی گرلین را تولید می‌کند که اشتها را نیز کاهش می‌دهد. در همان زمان، مواد پیام‌رسان سرکوب کننده اشتها آزاد می‌شوند. برای مثال، “GLP-1” و “Peptide YY” از جمله این موارد هستند.

بای پس معده

 یکی دیگر از جراحی لاغری شکم بای پس معده (به طور دقیق تر: بای پس معده Roux-en-Y) است. بای پس معده یک روش بسیار پرکاربرد برای جراحی چاقی با هدف کاهش وزن است. این نام از نام جراح سوئیسی روکس گرفته شده است که تکنیک اصلی این عمل را توسعه داده است. “Y” مخفف شکلی است که در آن بخش‌های روده به یکدیگر متصل می‌شوند.

موفقیت بای پس معده بر دو اصل استوار است:

  • کاهش معده برای کاهش مقدار غذا (محدود کردن)
  • حذف قسمت فوقانی مهم روده کوچک (اثنی عشر)

کاهش وزن پس از بای پس معده بسیار موثر است، اما با برخی محدودیت‌های مادام العمر همراه است. بیماران با بای پس فقط می‌توانند وعده‌های غذایی بسیار کوچک را تحمل کنند، زیرا معده باقی مانده حجم خیلی کمی دارد.

مزایای جراحی باند معده نسبت به سایر جراحی لاغری شکم

جراحی باند معده یک روش کمی پیچیده است و با روش صحیح جراحی، حداقل خطر را برای بیمار به همراه دارد. خطر نسبتاً کم جراحی را نباید دست کم گرفت، به ویژه از آنجایی که افراد دارای اضافه وزن در حال حاضر خطر جراحی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. یکی دیگر از مزایای بزرگ باند معده این است که می‌توان آن را به راحتی در هر زمان برداشت و این روش آن را کاملاً برگشت پذیر می‌کند.

خطرات و عوارض جراحی باند معده

اصولاً هنگام قرار دادن باند معده، خطرات جراحی معمول وجود دارد. این خطرات شامل خونریزی، آسیب اندام، عفونت، اختلالات ترمیم زخم و مشکلات ناشی از بیهوشی است. در نهایت خطر آسیب دیدن معده در حین عمل نیز وجود دارد. با این حال، نتایج مطالعات اخیر در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که میزان عوارض باندینگ معده نسبتاً بالا است. مشکل خود عمل جراحی نسبتا کم خطر نیست، بلکه عوارضی است که ماه‌ها یا سال‌ها بعد رخ می‌دهد. شایع‌ترین عوارض خاص نوار معده عبارتند از:

  • جابجایی نوار معده (لغزش نوار، در حدود 5.5 درصد از همه موارد)
  • افزایش حجم شکم پیشانی به دلیل انبساط تدریجی شکم (اتساع کیسه‌ای در حدود 5.5 درصد موارد)
  • نشت نوار معده یا نشتی در لوله اتصال به پورت همراه با نشتی (تقریباً 3.6 درصد موارد)
  • انبساط مری در جلوی نوار معده (اتساع مری، در حدود 3 درصد موارد).

در موارد بسیار نادر، عوارض جدی‌تری نیز می‌تواند رخ دهد، مانند سوراخ شدن نوار معده از طریق دیواره معده یا عفونت محفظه پورت با عوامل بیماری زا. در برخی از مطالعات، خطر نیاز به انجام یک عمل جراحی دیگر (جراحی تجدید نظر) پس از جراحی باند معده حدود 30 تا 50 درصد برآورد شده است. این مشکل از آنجایی است که هر عمل جراحی شکم می‌تواند باعث چسبندگی و اسکار شود که عمل‌های بعدی را بسیار دشوار می‌کند و همچنین می‌تواند عوارض بزرگی از جمله انسداد روده ایجاد کند.

مزایای اسلیو معده نسبت به جراحی لاغری شکم

برخلاف سایر روش‌های جراحی، عملکرد معده اساساً با اسلیو معده دست نخورده باقی می‌ماند. بسته شدن ورودی و خروجی معده نیز حفظ می‌شود. بنابراین، پس از یک افزایش تدریجی رژیم غذایی پس از عمل، بیماران می‌توانند دوباره تقریباً به طور معمول غذا بخورند  فقط در مقادیر کمتر. این روش کوتاه‌تر و ملایم‌تر از جراحی بای پس معده است. از سوی دیگر، گاسترکتومی اسلیو به طور قابل توجهی موثرتر از نوار معده است.

جراحی لاغری شکم

خطرات و عوارض اسلیو معده

مانند هر عمل دیگری، مشکلات یا عوارضی نیز می‌تواند در حین یا در نتیجه جراحی اسلیو معده رخ دهد. علاوه بر خطرات معمول بیهوشی عمومی، این موارد عبارتند از:

  • آسیب به عروق خونی همراه با خونریزی یا خونریزی ثانویه
  • آسیب به سایر اندام‌ها
  • اختلالات ترمیم زخم یا عفونت زخم
  • نشت در بخیه معده (نارسایی بخیه) با عبور محتویات معده به داخل حفره شکم و خطر پریتونیت (پریتونیت)
  • اختلالات (موقت) فعالیت دستگاه گوارش
  • چسبندگی اندام‌های شکمی

در مقایسه با سایر روش‌های جراحی چاقی، اسلیو گاسترکتومی میزان عوارض کمتری دارد. خطر فردی تا حد زیادی به وضعیت سلامت بیمار بستگی دارد.

مزایای بای پس معده نسبت به سایر روش‌ها

از آنجایی که جراحی بای پس معده دو اصل را ترکیب می‌کند این روش زمانی موثر است که چاقی بیمار ناشی از مصرف بیش از حد مایعات یا غذاهای نرم با کالری بالا باشد.

خطرات و عوارض بای پس معده

بای پس معده یک جراحی بزرگ شکمی است که آناتومی طبیعی سیستم گوارش را تا حد زیادی تغییر می‌دهد. در اصل، خطر جراحی کم است، اما نمی‌توان مانند تمام روش‌های جراحی، عوارض را رد کرد. خطرات غیر اختصاصی جراحی عبارتند از:

  • عوارض بیهوشی
  • صدمات اندام و عروق همراه با خونریزی
  • عفونت زخم های داخلی و خارجی
  • نشت در اتصالات اندام مصنوعی (آناستوموز) با خطر پریتونیت (پریتونیت)
  • اختلالات ترمیم زخم
  • اختلال در حرکات طبیعی دستگاه گوارش (اتونی روده)
هزینه‌های جراحی شکم چقدر است؟

هزینه‌های جراحی شکم، در درجه اول به نوع جراحی و بعد به پزشک و مرکزی که جراحی انجام می‌شود بستگی دارد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط