برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان یا (PCOS):راه های درمان و رژیم غذایی مناسب

تنبلی تخمدان مشکلی است که بسیاری از زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به خصوص اگر قصد بارداری دارند. تنبلی تخمدان‌ها در واقع آنقدرها هم یک بیماریی نیست که نتیجه مشکلات تخمدانی باشد. در واقع، کسانی که از تنبلی تخمدان رنج می‌برند، تخمک‌گذاری نمی‌کنند و اگر به دنبال فرزندی باشند، نمی‌توانند باردار شوند و همه روابط با شکست مواجه می‌شوند.

بیشتر اوقات دلیل آن را باید در پاتولوژی‌هایی مانند تخمدان میکروپلیسیستی، پلی کیستیک یا میکروفولیکولی جستجو کرد. این اختلالات در واقع، آن‌ها بلوغ طبیعی فولیکول‌ها را که خیلی کوچک یا خیلی بزرگ هستند و در نتیجه قادر به تولید تخمک برای لقاح نیستند، به خطر میاندازند.

تنبلی تخمدان

علائم تنبلی تخمدان‌ها

بسته به اختلالی که باعث عدم تخمک‌گذاری می‌شود، علائم می‌تواند متفاوت باشد. اگر سیکل قاعدگی نامنظم نباشد، زنان متوجه نمی‌شوند که تخمک‌گذاری ندارند. با این حال، در برخی موارد، حتی در صورت عدم تخمک‌گذاری، نوعی قاعدگی وجود دارد:

این به این دلیل است که هورمون‌ها برای بلوغ فولیکول‌ها عمل می‌کنند و حتی اگر تخمک دفع نشود، بدن فرآیند را تشخیص می‌دهد و شروع می‌کند. حرکت برای تولید پروژسترون. هنگامی که این از بین می‌رود (در صورت عدم لقاح) در اینجا از دست دادن خون است.

 علائمی وجود دارد که می‌تواند همراه با تنبلی تخمدان‌ها باشد. در این میان، بسیاری از موارد معمول PMS  (دوره آغاز قائدگی) هستند، مانند درد شکم، تغییر در اشتها، سینه‌های متورم. در مورد بیماری‌هایی مانند PCOS، تظاهرات هیرسوتیسم، آکنه و افزایش وزن غیر معمول نیست.

آیا تنبلی تخمدان بر باروری زنان تأثیر می‌گذارد؟

به طور کلی، تنبلی تخمدان‌ها می‌توانند باروری را به خطر بیاندازند، زیرا تخمک‌گذاری نامنظم انجام می‌شود، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید باردار شوید. معمولاً کمی صبر بیشتر می‌طلبد، اما اگر نمی‌خواهید همیشه ناامیدی از آزمایش را تجربه کنید، زیرا نمی‌دانید چه زمانی پریودتان می‌رسد، ممکن است‌ایده خوبی باشد که از روشی به نام Billings پیروی کنید تا تشخیص دهید. بر اساس مخاط دهانه رحم و در صورت تمایل در دمای پایه، لحظه‌ای که تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. همچنین اگر مشکلات باروری دیگری وجود نداشته باشد، تنبلی تخمدان به تنهایی مانعی برای لقاح نیست.

درمان تنبلی تخمدان با رژیم غذایی

چگونه تنبلی تخمدان را درمان کنیم؟

تنبلی تخمدان قابل درمان است، اما پزشکان همیشه با انجام آن دقیقاً موافق نیستند زیرا عواقب خاصی ندارد. اگر از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می‌برید و به دنبال زایمان نیستید، می‌توانید از یک داروی ضد بارداری هورمونی استفاده کنید که چرخه را تنظیم می‌کند و علائم را از بین می‌برد. اگر به فکر باردارشدن هستید، در برخی موارد درمان‌هایی بر اساس اینوزیتول انجام می‌شود که به شما کمک می‌کند. 

احتملا شنیده باشید که برخی از مطالعات پزشکی سعی در برداشتن، درمان و سپس جایگزینی تخمدان داشته‌اند، اما این هنوز یک مرحله آزمایشی است. 

اگر به دنبال بارداری هستید، معمولاً حداقل دو سال برای تلاش‌های هدفمند صبر کنید تا راه‌های دیگر را امتحان کنید. بنابراین، برخی از پزشکان به تحریک تخمدان اشاره می‌کنند که البته همیشه نشان داده نمی‌شود.

مواردی از نارسایی اولیه تخمدان نیز وجود دارد که معمولاً زنان زیر ۴۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد که از آسیب‌شناسی‌های ذکر شده رنج نمی‌برند. در این حالت ما متوجه آن می‌شویم زیرا نمی‌توانیم باردار شویم. البته این مشکل پیچیده‌تر از تنبلی تخمدان است و باید با هورمون‌ها درمان شود.
داشتن تخمدان‌های تنبل به این معنی است که تخمک‌گذاری شما کمتر از یک بار در ماه است. این وضعیت اغلب با شرایطی مانند تخمدان پلی کیستیک ایجاد می‌شود و لزوماً باروری را به خطر نمی‌اندازد.

در مورد تخمدان میکروفولیکولی، مداخله به ندرت انجام می‌شود، دقیقاً به این دلیل که در واقعیت مشکلات عمده‌ای با لقاح یا علائم آشکار ایجاد نمی‌کند.

توصیه‌های کلی رژیم غذایی بر ای تنبلی تخمدان

مقدار کافی فیبر دریافت کنید.در واقع باید از منابع غذایی فیبر دار مثل سبزیجات تیره به مقدار زیادی مصرف کنید.
درمورد تفاوت کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده تحقیق کنید. سپس قند‌های ساده را کاهش دهید و مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده را کنترل کنید. 
مصرف چربی خود را به خصوص چربی‌های اشباع شده کاهش دهید.
روش‌های پخت مانند بخارپز، مایکروویو، گریل یا کبابی، زودپز را به جای سرخ کردن، پختن تابه یا گوشت آب پز جایگزین کنید.
توصیه‌های تغذیه در خصوص کاهش چربی‌ها به ویژه با منشأء حیوانی، نوشیدنی‌ها و غذا‌های غنی از قند و مصرف مقادیر کافی میوه و سبزیجات را رعایت کنید.
هرگز صبحانه را حذف نکنید و یا در میزان مواد غذایی لازم در یک وعده غذایی دست نبرید.
برای ناهار و شام از وعده‌های غذایی کامل (کربوهیدرات + پروتئین + سبزیجات) استفاده کنید.
 خوردن وعده‌های غذایی که تقریباً منحصراً از کربوهیدرات‌ها تشکیل شده‌اند ماکارونی خودداری کنید یا حجم آن را کاهش دهید.

آیا تنبلی تخمدان باعث ناباروری می‌شود؟

ناتوانی در باروری می‌تواند یکی از نشانه‌های تنبلی تخمدان باشد.

عوامل خطرساز تنبلی تخمدان چیست؟

افزایش سن: احتمال ابتلا به این بیماری در زنان 35 الی 40 زیاد است. البته ممکن است این بیماری در زنان با سن کمتر نیز اتفاق بیفتد.
وراثت و سابقه خانوادگی: داشتن ژنتیک و سابقه ، خطر ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد.
انجام جراحی‌ در ناحیه تخمدان‌ها: عمل‌های مربوط به تخمدان ها خطرابتلا به تنبلی تخمدان را بیشتر می‌کند.

عوارض تنبلی تخمدان که باید جدی گرفته شود؟!

ناباروری
پوکی استخوان
افسردگی یا اضطراب
بیماری قلبی

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط