برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تفاوت وگان و وجترین

تفاوت وجترین با وگان در چیست؟!!

در سال‌های اخیر، افراد بیشتری تصمیم گرفته‌اند رژیم غذایی خود را تغییر دهند و مصرف گوشت یا تمام غذاهای با منشأ حیوانی را کنار بگذارند. به همین دلیل یافتن جایگزین‌های گیاهی در رستوران‌ها بسیار آسان است و به‌خصوص در شهرهای بزرگ، می‌توان با مکان‌هایی برخورد کرد که غذاهای منحصراً گیاهی تهیه می‌کنند. البته می‌دانیم که سبک‌های گیاهخواران با هم مشتقات هستند و برخی از آنها در دسته وگان قرار می‌گیرند. اما تفاوت وجترین با وگان در چیست؟ بیایید تفاوت‌های بین این دو سبک زندگی را ببینیم که برای بسیاری بدیهی به نظر می‌رسد؛ اما هنوز برای برخی کاملاً واضح نیست.

تفاوت اساسی بین این سبک‌های غذایی در خانواده غذا‌هایی است که استفاده از آن‌ها محدود است: رژیم وگان مبتنی بر مصرف انحصاری غذا‌های با منشأ گیاهی است، درحالی‌که رژیم‌های وجترین به معنای دقیق شامل برخی از مشتقات حیوانی نیز می‌شود.

تفاوت وجترین با وگان

تفاوت وجترین با وگان در چیست؟

کسانی که  یکی از انواع رژیم گیاهخواری وجترین را انتخاب می‌کنند تصمیم می‌گیرند همه انواع گوشت و ماهی را از رژیم غذایی خود حذف کنند، از جمله سخت‌پوستان، نرم‌تنان و پرندگان.

کسانی که وگان هستند، علاوه بر حذف انواع گوشت و ماهی، مصرف همه محصولات با منشأ حیوانی مانند تخم‌مرغ، شیر و پنیر، عسل و رنگ خوراکی با منشأ حیوانی را مجاز نمی‌دانند.

تفاوت بین وجترین‌ها و وگان‌ها، فقط غذا نیست. در واقع، اصطلاح وگان بیش از هر چیز دیگری به معنای سبک زندگی است. کسانی که خود را وگان تعریف می‌کنند معمولاً از هیچ محصولی که از استثمار حیوانات به دست می‌آید استفاده نمی‌کنند. آنها تمایلی به پوشیدن لباس‌های پشمی، ابریشم و خز ندارند، محصولات چرمی را خریداری نمی‌کنند، از لوازم آرایشی آزمایش شده روی حیوانات استفاده نمی‌کنند و…

وجترین‌ها چه چیزهایی را می‌خورند؟

تغذیه گیاهی می‌تواند تفاوت‌های ظریف بی‌شماری داشته باشد وجترین‌ها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • lacto-ovo-vegetarians (لاکتو – گیاهخواران تخم‌مرغی) گوشت و ماهی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند.
  • semi-vegetarians (نیمه گیاهخواران)؛ مصرف گوشت سفید را حفظ می‌کنند.
  • ovo-vegetarians (گیاهخواران تخم‌مرغی)؛ گوشت و لبنیات را حذف می‌کنند.
  • lacto-vegetarians(لاکتو گیاهخواران) استفاده از گوشت و تخم‌مرغ را کنار می‌گذارند.

در این دسته‌بندی LACTO به معنای لبنیات است و زمانی که در نام یک رژیم وجترین قرار می‌گیرد؛ یعنی می‌توان از لبنیات استفاده کرد.

همچنین OVO به معنای تخم‌مرغ است و زمانی که در نام یک رژیم وجترین باشد به این معنی است که افراد می‌توانند تخم‌مرغ بخورند.

 مهم‌ترین مواد غذایی در رژیم وجترین بر اساس موارد زیر است :

  • غلات و موارد مشابه؛ گندم نرم و دوروم، برنج، غلات، جو، بلکه گندم سیاه، ارزن، جو دوسر، کینوا، آمارانت، بلغور و چاودار
  • حبوبات، منبع پروتئین‌های گیاهی؛ از رایج‌ترین آنها مانند لوبیا، عدس، نخود و لوبیا هستند.
  • سبزیجات تازه
  • میوه‌های تازه و خشک، میوه‌های خشک و دانه‌های روغنی
  • جایگزین‌های گوشت گیاهی مانند توفو، سوسیس گیاهی و…
  • غذاهای با منشأ حیوانی مانند شیر، کره، پنیر، تخم‌مرغ و عسل
  • جلبک دریایی، معمولی غذاهای ژاپنی، نیز بخشی از رژیم گیاهخواری است. اسپیرولینا، کامبو، نوری، واکامه و آرامه رایج‌ترین آنها هستند.
غذاهای مجاز در رژیم وگان

وگان‌ها چه چیزهایی را می‌خورند؟

ما دیدیم که تفاوت اساسی بین وگان‌ها و افراد وجترین در  این است که وگان‌ها تمام غذاهای با منشأ حیوانی از جمله عسل، گوشت خوک، پاستا تخم‌مرغ یا آبگوشت را حذف می‌کند درحالی‌که وجترین‌ها این‌گونه نیستند.

رژیم گیاهخواری متنوع است و شامل غلات، حبوبات، انواع سبزیجات و جوانه‌ها، جلبک‌ها، میوه‌های تازه و خشک، میوه‌های خشک و دانه‌های روغنی، توفو و… است.

در رژیم وگان، جایگزینی غذاهای با منشأ حیوانی مانند شیر، پنیر، ماست، کلم … در بازار، در واقع، محصولات متعددی برای رفع نیازهای رژیم گیاهخواری ایجاد شده است. نوشیدنی‌های گیاهی که جایگزین شیر می‌شوند از جمله شناخته‌شده‌ترین و مورد استقبال‌کردن نوشیدنی‌ها هستند و انواع مختلفی دارند؛ مانند شیر تهیه‌شده با سویا، بادام، نارگیل، فندق، جو، غلات یا بسیاری از غلات دیگر.

امروزه پیداکردن ماست گیاهی از جمله ماست نارگیل یا حتی پنیر بادام تخمیر شده نیز آسان‌تر است.

مزایای سلامتی رژیم وجترین چیست؟

یک رژیم گیاهخواری، اگر به‌درستی متعادل باشد (و با یک سبک زندگی سالم همراه شود) می‌تواند مزایای سلامتی را از نظر پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها به همراه داشته باشد.

محدودکردن مصرف غذا‌های حیوانی به نفع غذا‌های گیاهی، غنای بیشتری از مواد مغذی (ویتامین‌ها، فیبر‌ها و نمک‌های معدنی) و شیوع اسید‌های چرب غیراشباع را تضمین می‌کند که اثرات مطلوبی بر سلامتی دارد.

به همین دلیل است که اخیراً افراد بیشتری از رژیم غذایی نیمه گیاهخواری پیروی می‌کنند. این‌ها به‌خصوص سبک‌های غذایی محبوب هستند؛ زیرا کمتر محدود‌کننده هستند. مصرف محصولات غذایی با منشأ گیاهی بدون حذف کامل محصولات با منشأ حیوانی و محدودکردن آن‌ها به موارد خاص ترجیح داده می‌شود.

رژیم وگان چه تاثیری بر بدن دارد؟

پس از چهار هفته، سطح کلسترول خون کاهش می‌یابد ، زیرا رژیم غذایی گیاهی اصلاً کلسترول ندارد، چربی اشباع‌شده کمی دارد، فیبر بسیار بالایی دارد که کلسترول موجود را می‌بندد و از بین می‌برد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط