برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
بهترین زمان مصرف کینوا

بهترین زمان مصرف کینوا + روش مصرف آن!

کینوا که به عنوان غلات شناخته می‌شود، غذایی غنی از پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. کینوا که سال‌ها به‌ویژه در آمریکای جنوبی کشت و مصرف می‌شد، منبع اصلی غذایی اینکاها بود. اخیراً محبوبیت آن زیاد شده و به جای برنج و بلغور ترجیح داده می‌شود. وقتی پخته می‌شود، بافت نرمی دارد که شبیه طعم گردو است. بنابراین، در تهیه آرد، نان و ماکارونی به طور مکرر از آن استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین زمان مصرف کینوا بپردازیم. 

دانه‌های کینوا می‌توانند در انواع و رنگ‌های مختلف وجود داشته باشند. پرمصرف‌ترین دانه‌های کینوا دانه‌های سفید، قرمز و سیاه هستند. کینوا سفید که پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین آن است را می‌توان در مدت زمان کوتاهی طبخ کرد. کینوا قرمز از نظر طعم در خط مقدم است کینوا سیاه، معروف به ترد، نیز اغلب ترجیح داده می‌شود. علاوه بر این، دانه‌های کینوا در رنگ‌های زرد، خاکستری، نارنجی و زرد موجود است. کینوا که به عنوان یک جایگزین بدون گلوتن در میان غلات نشاسته‌ای شناخته می‌شود، همچنین یک ماده غذایی سرشار از پروتئین است.

بهترین زمان مصرف کینوا

کینوا چیست؟

کینوا که یکی از غذاهای محبوب دنیاست، جزو دانه‌های خوراکی است کینوا وقتی پخته می‌شود شبیه گندم و برنج است. کینوا که به عنوان منبع پروتئین شناخته می‌شود، حاوی مقدار زیادی فیبر و مواد معدنی است کینوا حاوی فیبر، آهن، مس، تیامین، ویتامین B6 و پروتئین است. همچنین منبع منگنز، منیزیم، فولات و فسفر است. به دلیل آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی که دارد به عنوان یک غذای سالم مصرف می‌شود. 100 گرم دانه کینوا پخته شده حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • 120 کالری
  • 4 گرم پروتئین
  • 9 گرم چربی
  • 4 گرم کربوهیدرات
  • 8 گرم فیبر
  • 17 میلی گرم کلسیم
  • 64 میلی گرم منیزیم

کینوا اغلب برای مصرف روزانه ترجیح داده می‌شود، به خصوص برای گیاهخواران. دانه کینوا با داشتن تمام اسیدهای آمینه مانند گندم سیاه ارزش غذایی خوبی دارد.

بیش‌تر بخوانید: کینوا چیست و چگونه از آن برای لاغری استفاده کنیم؟

کینوآ برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

کینوا، یک غذای بدون گلوتن است. از آنجایی که شاخص گلیسمی پایینی دارد، غذای سالمی برای بیماران دیابتی نیز محسوب می‌شود. با توجه به محتوای منیزیم و آهن، کینوا به متابولیسم کمک می کند. در عین حال، دانه‌های کینوا سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

فواید کینوا برای سلامتی چیست؟

کینوا که بیشتر در سالاد استفاده می‌شود، فواید زیادی برای سلامتی دارد. این موارد را می توان به صورت زیر فهرست کرد:

کینوا یک غذای بدون گلوتن است

افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن، بیماران سلیاک یا عدم تحمل گلوتن اغلب کینوا را ترجیح می‌دهند. کینوا، که به دلیل ارزش آنتی اکسیدانی آن می‌توانید در مصرف روزانه خود بگنجانید، به عنوان جایگزینی برای کسانی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند، شناخته می‌شود. به راحتی می‌توان از آن به جای غذاهایی مانند ذرت و سیب زمینی استفاده کرد. در عین حال، کینوا یک رژیم غذایی متعادل را فراهم می‌کند و از نظر دریافت کلسیم، آهن، پروتئین و فیبر غذایی بهتر از برنج است.

سرشار از پروتئین است

کینوا، منبع اسیدهای آمینه، از جمله غذاهای گیاهی است. همچنین به عنوان منبع متیونین، تریپتوفان، لیزین و اسیدهای آمینه ضروری شناخته شده است. پروتئین آن بسیار بیشتر از جو، ذرت و برنج است. بنابراین در محافظت از سلامت خون، ماهیچه، پوست و استخوان موثر است.

کینوا سرشار از مواد معدنی است

کینوا یک غذای غنی از مواد معدنی و ویتامین است. به خصوص منیزیم و آهن موجود در آن سلامت بدن را تامین می‌کند. منیزیم که به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند، قند خون سالم را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این، در برابر سردرد، بی خوابی و گرفتگی عضلات موثر است. آهن موجود در کینوا با تأثیر بر عملکرد منظم گلبول‌های قرمز برای متابولیسم ماهیچه‌های سالم ضروری است. کینوا اغلب برای کسانی که از کمبود آهن رنج می‌برند ترجیح داده می‌شود.

برای سلامت پوست مفید است

لیزین، یک اسید آمینه موثر در بهبود زخم‌های بدن، در کینوا نیز یافت می‌شود. در ترمیم پوست موثر است و از آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. ویتامین B موجود در کینوا در برابر لکه‌ها و رنگدانه‌ها موثر است.

بهترین زمان مصرف کینوا

چگونه کینوا را تهیه کنیم؟

دانه‌های کینوا را می‌توان قبل از مصرف در بسته‌ها یا ظروف دربسته قرار داد. هنگام خرید دانه‌های کینوا، مطمئن شوید که دانه‌ها خشک هستند. برای اطمینان از ماندگاری، می‌توانید کینوا را انتخاب کنید که بسته بندی محکم و خوبی داشته باشد. در ادامه نحوه نگهداری دانه‌های کینوا را بررسی کرده‌ایم.

می‌توانید آن را در یک ظرف در بسته در جای خشک و خنک نگهداری کنید. به این ترتیب طراوت خود را حفظ می‌کند. اگر می‌خواهید دانه‌های کینوا را برای مدت طولانی نگهداری کنید، می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف دربسته فریز کنید.

چگونه کینوا مصرف کنیم؟

راه‌های زیادی برای مصرف کینوا وجود دارد. این موارد را می‌توان به صورت زیر فهرست کرد:

می‌توانید کینوا را به عنوان نوشیدنی مصرف کنید. اسموتی که اغلب به خصوص برای صبحانه ترجیح داده می‌شود، می تواند یک انتخاب خوشمزه برای کسانی باشد که می خواهند کینوا مصرف کنند. می‌توانید به جای جو دوسر، دانه‌های کینوا را انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید با جوشاندن سریع کینوا یک میان وعده خوشمزه درست کنید. می‌توانید آن را با طعم دادن به دانه‌های کینوا با میوه‌های خشک، آجیل، شربت یا شیر بخورید. می‌توانید با افزودن کینوا پخته شده به سالادی متشکل از خیار، گوجه‌فرنگی، پیاز و روغن زیتون از آن به عنوان غذا استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف کینوا چه زمانی است؟

کینوا یک غله سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند در غذاهای مختلف به کار رود. بهترین زمان مصرف کینوا بستگی به نوع غذایی دارد که مصرف می‌کنید. در ادامه چند نکته در مورد زمان مصرف کینوا را بررسی کرده‌ایم.

صبحانه

کینوا یک گزینه عالی برای صبحانه است. می‌توانید آن را با شیر یا ماست، میوه‌های تازه یا خشک و افزودن مواد دیگری مانند عسل یا مغزهای تخمه به همراه نوشیدنی‌های گرم یا سرد، به صورت یک صبحانه سرشار از انرژی مصرف کنید.

ناهار یا شام

کینوا را می‌توانید به عنوان یک جایگزین برای برنج یا نان در غذاهای ناهار یا شام استفاده کنید. می‌توانید آن را با مرغ، گوشت، ماهی یا سبزیجات ترکیب کنید.

سالاد

کینوا می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای سالادها باشد. می‌توانید آن را با سبزیجات تازه، مرغ، نخود فرنگی، پیاز، گوجه فرنگی و انواع دیگری از مواد مورد علاقه خود ترکیب کنید.

دسر

همچنین می‌توانید کینوا را در تهیه دسرها مثل پودینگ کینوا یا غذا‌های شیرین مصرف کنید.

مهم‌ترین نکته این است که بهترین زمان مصرف کینوا به تنوع و سلیقه شما بستگی دارد. ممکن است به عنوان یک غذای اصلی یا جانبی در هر وعده از روز مصرف شود.

 

 

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط